• 0

Verkoop vof

Beste lezers,

 

Wij zijn van plan onze winkel (vof) te verkopen aan ons enige personeelslid.  Uiteraard reist de vraag: Wat is hiervoor de beste manier?

De bedoeling is dat het personeelslid de winkel overneemt, wij gaan de overnamesom financieren en hij betaalt dit in termijnen uit de winst van de ondernemeing aan ons terug. (met een kleine rente)

 

Daarnaast willen wij hem de komende 3 jaar support leveren als fysieke hulp in de winkel en voorlopig de administratie voor hem blijven doen, zodat hij niet in één keer alles op z'n bordje krijgt en wij iets meer zekerheid hebben voor de financiering omdat wij kunnen zien wat er gaande is.

daarnaast is de vraag als wij mee blijevn werken, op welke manier kun je dat het beste invullen? Nieuwe vof starten en facturen gaan sturen, loondienst of zijn er andere mogelijkheden?

 

Volgens ons is de geruisloze doorschuifregeling omdat jeniet met de belastingdienst hoeft af te rekenen een goede manier.

Anderen, zoals onze boekhouder vind een passiva / activa verkoop beter en is een geruisloze overname alleen voor bedrijven met een groot eigen vermogen.

 

Voordat wij nu in discussie gaan leek het mij nuttig om hier op dit forum eens te kijken hoe er over gedacht wordt.

 

Mocht er meer informatie nodig zijn om een goede menign te vormen dan vul ik uiteraard graag aan.

 

Ben benieuwd naar de reacties!

Groet, Paul.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost bedankt voor de snelle reactie,

 

Kooppprijs is 135.000 waarvan 40.000 inventaris en de rest is goodwill, pand is huur.

Dus het zijn geen super hoge bedragen, maar de manier van verkoop kan natuurlijk onderaan de streep best wel schelen.

 

Groet, Paul

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus over 95k afrekenen. Dat is 47,5 per vennoot. Gaat bij ieder nog 3630 stakingsaftrek af en van het restant (dit jaar nog) 14% mkb winstvrijstelling. Volgend jaar 12,8%.

 

Oftewel: 37.728 belast per vennoot. IB ergens tussen de 14 en 18k p.p. Doorgaans verhoog je dan dus ook de koopsom met de IB over de stakingswinst. De kopers schrijven de koopsom immers in 5 tot 10 jaar af, dus zij profiteren.

 

Bij geruisloos doorschuiven betalen jullie niks, maar hebben de kopers die ook geen afschrijving. Dit laatste zorgt voor een lagere koopsom, waar zeker goed is als jullie als verkopers de koop financieren.

 

Is er geen enkele vorm van boter bij de vis door de kopers?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kijk dat is een antwoord waar ik wat mee kan! Wij zitten al drie weken met onze boekhouder te goochelen die blijkbaar niet met zo'n concreet verhaal kan komen.

Bij de verkoopprijs is met de hoogte rekening gehouden dat er niet hoeft te worden afgerekend met de belastingdienst en de financiering wordt 100% door ons gedaan. De koper (onze huidige werknemer) heeft geen middelen om dit te financieren en gaat dus betalen uit de toekomstige winst.

 

Hierbij wordt er door ons voorlopig nog meegewerkt en deze werkzaamheden worden in drie jaar verder afgebouwd, kunnen wij dan het beste een nieuwe VOF onder een andere naam opzetten en vandaar uit "uurtje factuurtje" of is loondienst bij ons "oude"  bedrijf dan een betere oplossing aangezien wij dan maar één opdrachtgever hebben en te voorkomen dat de belastingdienst hierover valt en vervolgens de gefactureerde uren als nettoloon gaat zien.

 

Groet, Paul. 

Link naar reactie
  • 0

Goed te lezen dat er rekening is gehouden met de geruisloze doorschuiving in de prijs. Doordat hiermee de fiscale heffing over de goodwill niet bij jullie ligt, kan de koopsom lager blijven en heeft het personeelslid dus een lagere lening bij jullie. Prima.

 

Uurtje factuurtje of via loondienst of wellicht gewoon voorlopig met z'n drieën de vof bestieren zijn allemaal mogelijkheden. Ik kan vanaf hier niet zeggen wat het beste werkt, maar wel dat tijdelijk de vof met z'n drieën draaien het meest aansluit op het ondernemerschap. Moet de koper wel zin hebben om dat gevoelsmatig te moeten delen met jullie totdat jullie echt uitstappen 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
10 uur geleden, CCPaul zei:

… de financiering wordt 100% door ons gedaan. De koper (onze huidige werknemer) heeft geen middelen om dit te financieren en gaat dus betalen uit de toekomstige winst.

 

10 uur geleden, CCPaul zei:

Bedankt voor al je tijd en advies en wij gaan dit zeker meenemen in het lopende proces.

Wat nog belangrijker is … Ik hoop dat er niet alleen wordt nagedacht over de fiscale kant van de overdracht, maar ook over de juridische kant … o.a. welke zekerheden worden er aan de financiering/lening gekoppeld.

 

aanvullend: “pand is huur”

Wat zegt en wil de verhuurder ?

aangepast door Cosara
Aanvulling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Beste Casara,

 

Bedankt voor je tip en zeker niet onbelangrijk.

 

Met de verhuurder heb ik al gesproken en die heeft geen bezwaar en zal via een indeplaatstelling worden geregeld.

Risico finaciering blijft natuurlijk moeilijk en zal gedeeltelijk worden begeleid aangezien wij voorlopig de administratie blijven doen en een persoonlijke borgstelling door de koper met een pandrecht op inventaris, goederen en openstaande vorderingen zal één en ander een beetje in moeten gaan dekken.

Niet ideaal dat weet ik, maar het is in ieder geval iets.

 

Groet, Paul

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.