• 0

Contracten tekenen vanuit werkmaatschappij of vanuit holding?

Goedenavond,

 

Ik ben op zoek naar wat advies betreffende het volgende. Sinds enige jaren ben ik ondernemer, en heb ik een werkmaatschappij en een holding. Van een nieuwe klant kreeg ik het verzoek op de NDA (en andere contracten) te ondertekenen vanuit de holding, ipv vanuit de werkmaatschappij. Ik vind dat vreemd, en heb tot op heden altijd getekend vanuit de werkmaatschappij. Doe ik wat fout, of zit de (legal) persoon van deze nieuwe klant verkeerd?  Wat zou eventueel de achterliggende reden kunnen zijn van dit verzoek? 

 

Met dank en vriendelijke groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt Joost. Zitten daar dan nog haken en ogen aan? Wordt de holding daarmee 'liable'? Op allerlei websites, o.a. KvK, kom ik juist het volgende tegen "Onder de Nederlandse wetgeving wordt een BV beschouwd als een afzonderlijke juridische entiteit met zijn eigen rechtspersoonlijkheid. Dit betekent dat de BV zelfstandig contracten kan aangaan en verplichtingen kan aangaan. Daarom moeten contracten voor werkzaamheden die door de werkmaatschappij worden uitgevoerd, doorgaans worden ondertekend door de bevoegde vertegenwoordiger van de werkmaatschappij, wat meestal de directeur is."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frank, dat klopt: ik ben directeur/vertegenwoordiger van de werkmaatschappij, en de holding is de de eigenaar van de aandelen van de werkmaatschappij en inderdaad bestuurder van de werkmaatschappij. Is het nog van belang te melden dat er 2 aandeelhouders in de holding zitten, waarvan alleen ik de directeur/bestuurder ben?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb de indruk dat de vraag van TS gaat over welke entiteit tot geheimhouding verplicht is, de holding of de werkmij.  (Dus welke entiteit in de NDA genoemd staat )

 

Wie er dan tekent namens die entiteit is iets anders. Dat zal natuurlijk 'iemand' moeten zijn die die entititeit kan binden, en dat zou best de holding kunnen zijn als het de werkmij is.

 

Ik twijfel er sowieso wel aan of, als een van beide, de holding of de werkmij, genoemd staat in de NDA als partij die zich tot geheimhouding verbindt, de andere van (holding of werkmij) daar dan wel aan gebonden is. 

 

En dan is er ook nog de persoon JCVJCV zelf, die misschien wel geen werknemer is van een van beide, en die zomaar eens persoonlijk ook niet gebonden zou kunnen zijn tot geheimhouding... (maar dat is het probleem van de tegenpartij, moet die zijn NDA's maar goed opstellen)

 

 

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo Kuifje, dank voor de toevoeging, zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Het is inderdaad de vraag wie er tekent voor de geheimhouding, maar ook voor de werkzaamheden die later uitgevoerd gaan worden en het contract wat daarbij hoort. Aangezien dit alles binnen de werkmaatschappij plaatsvindt (waarbinnen ik en de medewerkers het werk uitvoeren), leek tekenen door de werkmaatschappij mij het enige juiste. Ook gezien mijn eerdere reactie met wat ik op betrouwbare legal websites lees + bij KvK. Met eerdere reacties van Joost en Frank begrijp ik dat het niet zo eenduidig is, en dat brengt mij wel in verwarring.
1) Zijn eerdere getekende contracten met andere klanten dan onjuist getekend?
2) Wat is de toegevoegde waarde voor de klant om vanuit de holding te tekenen?

3) En kan dit wel, aangezien er in de holding 2 aandeelhouders zitten? De 2e persoon werkt niet mee in de werkmaatschappij, en heeft aandelen zonder beslisbevoegdheid.
4) Is er een potentiële negatieve impact voor mijn bedrijf (holding e/o werkmaatschappij) om het op die manier te doen?
5) Geldt een contract, getekend vanuit de holding, dan ook nog wel voor de medewerkers in de werkmaatschappij?

Waarschijnlijk wordt het tijd voor het betrekken van een legal persoon bij mijn bedrijf, maar voor nu apprecieer ik jullie inbreng.

aangepast door JCVJCV
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, JCVJCV zei:

1) Zijn eerdere getekende contracten met andere klanten dan onjuist getekend?
2) Wat is de toegevoegde waarde voor de klant om vanuit de holding te tekenen?

3) En kan dit wel, aangezien er in de holding 2 aandeelhouders zitten? De 2e persoon werkt niet mee in de werkmaatschappij, en heeft aandelen zonder beslisbevoegdheid.
4) Is er een potentiële negatieve impact voor mijn bedrijf (holding e/o werkmaatschappij) om het op die manier te doen?
5) Geldt een contract, getekend vanuit de holding, dan ook nog wel voor de medewerkers in de werkmaatschappij?

1. dat kunnen we zo niet beoordelen. Als ze door beide partijen getekend zijn dan zal daar in de regel niemand op terug kunnen komen.

2. Het is even de vraag wat je hiermee bedoelt: wordt de Holding (en evt. jij) ook genoemd als partij die tot geheimhouding verplicht is? Of tekent jouw holding alleen omdat die aandeelhouder is van de werk BV?

3. niet relevant zolang jij rechtsgeldig kan optreden als bestuurder van de Holding. 

4. Wat bedoel je met "die manier"?

5. Dat hangt er vanaf van wie in het contract geheimhouding wordt gevorderd. Als dat tevens de werk BV is dan is het zeer waarschijnlijk dat geheimhouding zich ook uitstrekt tot personeel

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Joost, dank het wordt steeds duidelijker. In respons op jouw input:
 

1. Okee, dat is fijn.

2. Het contract is tussen de klant en de werkmaatschappij, de enige plek waar de holding ter sprake komt is bij het tekenen. Dus het contract speekt in die zin alleen van - in dit geval - geheimhouding voor de WM, en de holding zou dan idd tekenen als aandeelhouder. 

3. Okee, duidelijk.

4. Door te tekenen als holding ipv als werkmaatschappij: heeft dat nog mogelijke negatieve gevolgen voor mijn bedrijf (WM/holding) door dat te doen, mocht er onverhoopt iets mis gaan bijvoorbeeld waarvoor de klant wil gaan aanklagen (daar ben ik overigens voor verzekerd).

5. Zie (2), geheimhouding wordt beschreven tussen WM en klant, dus dit is nu duidelijk. Dan staat dat dus los van "wie" (WM/holding) er tekent.

aangepast door JCVJCV
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.