• 0

BTW vraagje over webshop...

Stel, ik heb een website waar mensen met hun producten op adverteren. Zij betalen daar € 25 euro per maand voor. Voor ieder product dat middels de website voor ze verkocht wordt, krijg ik 8% van de opbrengst.

 

Moet ik op die € 25 euro belasting betalen en op die 8%? Hoeveel is dit dan?

 

En stel dat dit mijn enige bron van inkomsten is, moet ik dan, als ik over die € 25 euro en over die 8% al belasting heb betaald, ook weer belasting betalen over het geld dat overblijft? (mijn inkomsten?) hoeveel is dit dan?

 

Sorry, ik begrijp er werkelijk geen bal van. Van de belastingdienst site wordt ik ook niet veel wijzer. Ik dacht ik kwak hier mijn situatie neer en dan hoop ik dat iemand het wil uitleggen zoals het voor mijn situatie geldt.

 

Alvast erg bedankt!

Groetjes, KvD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo KvD

 

Over de € 25 die ze betalen per maand moet je 19% btw afdragen dus €4,75. Moeten ze jou ook nog 8% betalen bij verkoop bijvoorbeeld een product van € 100 dan moet je ook nog 19% afdragen over de 8 euro dus € 1.52.

 

zo begrijp ik het toch goed?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je bedoelt denk ik dan 19% van 100 euro (je schreef 8 euro)?

 

Stel ik verkoop 20 producten van 100 euro. Dus 20.000 euro. Ik hou over: 16.200 na afdraging van BTW. Dit zijn mijn enige inkomsten. Wat gaat er dan nog af aan BTW enz? Of zijn de enige kosten die daaraf gaan nog de kosten die nu ook op het loonstrookje staan?

 

Groetjes,

Link naar reactie
  • 0

20 x 100 is 2000 euro minus af te dragen BTW blijft: 1680.67 !!

 

Dit is BRUTO winst, dus hier moeten je kosten nog van af. Wat er dan overblijft is te belasten voor IB. bij een eenmansbedrijfje.

 

Mijn adviesje ook hier weer: vraag dit aan je boekhouder/accountant voor de eerste opzet. Op die manier maak je de rest van het boekjaar geen fouten meer.

Het is kostbaarder om de zaak te veranderen aan het eind van het jaar als nu even een telefoontje, of misschien wel een bezoekje aan je boekhouder.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Eehm, jij betaalt toch alleen de 19% over de 8% van het product?

En dan 19% voor de verhuur..?

Dus stel de adverteerders verkopen een product van 100 euro. 8 euro gaat naar jou.

Hierover betaal je 1,52 euro belasting.

Dan betaal je nog 4,75 belasting over de huur.

En dan nog inkomsten belasting.

Ik zou het zeker even navragen bij je/een boekhouder.

 

groetjes

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

"" En dan nog inkomsten belasting en die is afhankelijk van je rechtsvorm. ""

 

IB afhankelijk van je rechtsvorm?? Eehhmmm.....

 

Even in het kort:

Bij een eenmansbedrijf of een VOF betaal je IB over je winst (die je uitkeert als salaris) en bij een BV als rechtsvorm krijg je een salaris waarover de BV de belastingen moet afdragen, jij krijgt een loonstrook en dat geef je aan op je IB.

 

Ga nou gewoon even naar je boekhouder......

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

heb zelf maar kleine eenmanszaak, doe zelf mn boekhouding

heb dus geen boekhouder

 

lees uit de posts van de topicstarter dat hij/zij ook geen boekhouder heeft, anders had die wel overal voor gezorgd...

 

vind het heel jammer dat iedereen hier maar aanneemt dat iedereen een boekhouder schijnt te hebben...:S

Link naar reactie
  • 0

"" En dan nog inkomsten belasting en die is afhankelijk van je rechtsvorm. ""

 

IB afhankelijk van je rechtsvorm?? Eehhmmm.....

 

Even in het kort:

Bij een eenmansbedrijf of een VOF betaal je IB over je winst (die je uitkeert als salaris) en bij een BV als rechtsvorm krijg je een salaris waarover de BV de belastingen moet afdragen, jij krijgt een loonstrook en dat geef je aan op je IB.

Groet

 

Rick

 

Ja, ik zat niet op te letten. Had er pas erg in nu ik het nog een keertje nalees. Sorry voor de fout.

 

Some achieve greatness, some are born great and some have greatness trust open them.

Link naar reactie
  • 0

Hey benjamin, geen probleem van maken... doe ik ook niet maar anderen schijnbaar wel.

 

Mijn punt is het volgende:

 

Je kunt uiteraard zelf je boekhouding doen, helemaal geen problemen mee.

Maar als je door een (klein) foutje later bij een controle een naheffingsaanslag en een boete krijgt (over de jaren dat je het verkeerd gedaan hebt), is de goedkoop die je hebt om geen boekhouder in te schakelen bij bijvoorbeeld de start van een boekhouding, uiteindelijk duurkoop. Uiteraard kun je kleine boekhoudingen zelf doen, maar zorg dat je professionele back-up hebt die je "even" kunt bellen bij kleine vragen. Ik kom met mijn werk veel ondernemers tegen met dit soort problemen. Achteraf had het heel simpel kunnen zijn. Nu hebben ze veel problemen met de fiscus.

 

Hier op het forum worden goede tips gegeven, maar als je echt goed leest geeft iedereen tips vanuit hun eigen bedrijf/visie, en waarover dan weer door diverse mensen gediscussieerd gaat worden. Dit hoeft en kan uiteindelijk niet het juiste zijn voor jouw eigen bedrijf.

 

Uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor je boekhouding!!

 

Groet en succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn punt is het volgende:

 

Je kunt uiteraard zelf je boekhouding doen, helemaal geen problemen mee.

Maar als je door een (klein) foutje later bij een controle een naheffingsaanslag en een boete krijgt (over de jaren dat je het verkeerd gedaan hebt), is de goedkoop die je hebt om geen boekhouder in te schakelen bij bijvoorbeeld de start van een boekhouding, uiteindelijk duurkoop. Uiteraard kun je kleine boekhoudingen zelf doen, maar zorg dat je professionele back-up hebt die je "even" kunt bellen bij kleine vragen. Ik kom met mijn werk veel ondernemers tegen met dit soort problemen. Achteraf had het heel simpel kunnen zijn. Nu hebben ze veel problemen met de fiscus.

 

 

 

Om problemen zoveel mogelijk te vermijden heb ik ervoor gekozen de boekhouding via Snelstart te doen. Mijn boekhouder controleert mijn administratie eens per kwartaal en doet de aangiftes.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.