• 0

Bedrijfspand kopen onder woz-waarde; hoe op balans zetten?

Misschien een domme vraag maar stel ik koop een pand voor 250.000 en de woz is 380.000

Nu je niet meer tegen de bodemwaarde mag boeken, moet ik dit pand dan boeken voor 380.000?

Betekent dat dat ik gelijk wordt aangeslagen voor een winst van 130.000?

 

Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dus ik zel ergens scheef denken

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Pand gaat voor 380 op de balans, want dat heb je ervoor betaald.

Pand gaat voor 250 op de balans, want dat heb je ervoor betaald.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, herman van der helm zei:

Ik zou in zo'n geval de volgende keer bezwaar maken tegen de woz waarde.

Ik zou tegenwoordig, uit principe, altijd bezwaar maken tegen elke WOZ-waarde, aangezien het steeds meer op een makkelijke en ordinaire belastingheffing gaat om belastingtekorten op te vangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

er geldt geen dekkingsprincipe voor de opgehaalde OZB vs de besteding daarvan door de gemeente

Zou je verwachten ... Het te betalen bedrag is een percentage van de vastgestelde WOZ waarde, echter elk jaar stelt de gemeenteraad de tarieven daarvoor vast ... en iedere gemeente hanteert een eigen tarief.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

oops, dank je Cosara +1

 

Bij aankoop zet ik hem voor 250 op de balans. Mijn probleem:

1. dat mag niet meer in 2024

2. Als ik hem dan verkoop moet ik ivm stakingsregeling  belasting over het verschil boekwaarde- marktwaarde betalen. Betekent dat ik zonder ook maar iets af te schrijven bij eventuele verkoop winstbelasting moet betalen over 130.000? 

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, jjjeeerrr zei:

Als ik hem dan verkoop moet ik ivm stakingsregeling  belasting over het verschil boekwaarde- marktwaarde betalen.

Betekent dat ik zonder ook maar iets af te schrijven bij eventuele verkoop winstbelasting moet betalen over 130.000? 

U mag afschrijven tót de bodemwaarde van het pand

De toepassing van de jaarlijkse afschrijving op het pand is alleen mogelijk als:

De boekwaarde van het pand hoger is dan de bodemwaarde.

De jaarlijkse afschrijving over uw pand niet groter is dan het verschil tussen de boekwaarde en bodemwaarde.

U mag niet meer afschrijven wanneer de bodemwaarde van het pand is bereikt. Het begrip bodemwaarde is een fiscaal begrip. Het heeft niets te maken met de waarde van de grond. Het is ook niet hetzelfde als de restwaarde.

 

Bodemwaarde inkomstenbelasting

Voor ondernemers in de Inkomstenbelasting geldt: voor gebouwen die u verhuurt (gebouw ter belegging) is de WOZ-waarde de bodemwaarde. Voor gebouwen in eigen gebruik is de bodemwaarde 50% van de WOZ-waarde.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/afschrijving_bedrijfspand

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Joost Rietveld zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

echter elk jaar stelt de gemeenteraad de tarieven daarvoor vast ... en iedere gemeente hanteert een eigen tarief.

klopt, en daarmee maken ze de begroting sluitend, zo gaat het al heel lang

Er bestaat dus wel een dekkingsprincipe voor de opgehaalde OZB vs de besteding daarvan door de gemeente. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Jouw WOZ-waarde is hoger dan de aanschaf waarde. Dus je kunt niet meer afschrijven op het pand.

Verder verandert er niks. Het pand komt voor 250k op de balans. Als het pand ooit verkocht wordt dan betaal je belasting over de opbrengst min die 250k.

 

Dank. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.