• 0

Losse computeronderdelen op verschillende facturen als één investering

Pas geleden ben ik begonnen als zelfstandige video editor. Mijn huidige pc is niet goed genoeg meer om te editen. Daarom heb ik een nieuwe, krachtige computer nodig. Ik schat deze op ongeveer €2500. Ik wil losse onderdelen bestellen en er zelf één bouwen om zo kosten te besparen.

 

Nu is het ene onderdeel goedkoper bij 'winkel A' en het andere bij 'winkel B'. Stel dat ik mijn onderdelen bij vier verschillende winkels koop en dus vier verschillende facturen ontvang. Kan ik dit dan wel rekenen als één totale investering en daarmee boven de €450 komen, zodat ik kan afschrijven op deze investering? 

 

Bonusvraag: Kan ik deze investering die ik nu in november aanga meteen voor een vijfde afschrijven na dit kalenderjaar? Of moet ik dan per maand rekenen? Bijvoorbeeld €2500 / 5 / 12 = €41,67 voor de maand december.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste arpie_zzp, allereerst welkom op Higherlevel!

 

27 minuten geleden, arpie_zzp zei:

Kan ik dit dan wel rekenen als één totale investering en daarmee boven de €450 komen, zodat ik kan afschrijven op deze investering? 

 

Ja, sterker nog: je hebt vermoedelijk geen keuze. Het alternatief van niet afschrijven maar nu  in één keer als kosten opvoeren is nu mogelijk voordeliger voor je. 

 

Wellicht mag je volgend jaar - als je in aanmerking komt voor startersaftrek - wel versneld "willekeurig") afschrijven als alternatief

 

29 minuten geleden, arpie_zzp zei:

Of moet ik dan per maand rekenen? Bijvoorbeeld €2500 / 5 / 12 = €41,67 voor de maand december.

 

Dat dus. Maar ook daarvoor geldt: wellicht dat je in 2024 dus meer en versneld mag afschrijven. 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, arpie_zzp zei:

Pas geleden ben ik begonnen als zelfstandige video editor. Mijn huidige pc is niet goed genoeg meer om te editen.

Evenals Joost zou ik de aankoop tot 2 januari 2024 in de wacht zetten. Zo urgent kan het toch niet zijn.

 

Voordeel in 2024 (naar ik hoop voor u):

Hogere winst

btw teruggave

investeringsaftrek

Willekeurig afschrijven
zelfstandigenaftrek

Startersaftrek 


Wel voldoende uren maken volgend jaar.

 

Indien mogelijk … Krik de kosten (investeringen) maar extra omhoog, met betere specificaties.

4 minuten geleden, arpie_zzp zei:

Dan heb ik nog één resterende vraag. Stel dat ik dan een deel van de onderdelen vandaag zou aanschaffen, en de andere helft bijvoorbeeld over een week. Zou dat een probleem zijn?

Nee, maar ik zou dit jaar helemaal niks kopen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, arpie_zzp zei:

Maar ik ben ook fulltime student en ik weet nog niet of ik volgend jaar aan het urencriterium zal kunnen voldoen. Heeft het dan nog steeds zin om tot volgend jaar te wachten?

Dan vervalt de zelfstandigenaftrek, en daarmee de startersaftrek, en daarmee het willekeurige afschrijven als starter. De investeringsaftrek blijft bestaan want die staat geheel los van het urencriterium.

 

Of het zin heeft?

Fiscaal gezien niet, maar misschien heb je volgend jaar meer geld om te investeren in een computer met betere specificaties. 
 

Om in 2023 in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) moet u een minimaal € 2.601 (ex btw) in (samengestelde) bedrijfsmiddelen investeren. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Om aan dat bedrag te komen ben je met een iets duurdere video al snel klaar.

 

Als je echt een werkstation wil maken zit je alleen met de grafische kaart op 1500+ ex btw en wil je dan ook 1 specifiek voor rendering en shader compiling dan zit je al snel op 2000+ ext btw. Dat is rtx4500 ada.

 

Je kunt trouwens ook vragen stellen als je dat prettig vind.

Ik heb werk in de unreal engine shop gehad. (Mee gestopt omdat je steeds en update moet uitbrengen voor nieuwere versies) Tevens doe ik werk voor 2 game studio's die hier niet vermeld maar kan eventueel via een pm. ( mag namelijk niks openbaar plaatsen)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.