• 0

BTW auto, maar wil km's declareren

Dag allen, 

 

ik heb een mooie auto gevonden die ik graag zou willen aanschaffen. Nu is dit een "BTW-auto".

Echter, afgelopen jaren heb ik mijn auto altijd op de zaak gehad, maar eerlijk gezegd zag ik de voordelen er niet zo van in. Vind het teveel gedoe en einde van de rit zie ik het voordeel er niet zo van in, uiteindelijk betaal je een hoop bijtelling over het gebruik en ook btw-bijtelling; verder is het administratief altijd een gedoe. 

 

Het liefst lever ik gewoon jaarlijks mijn km's in en declareer ik die. Misschien is dat financieel iets minder voordelig, maar veel minder gedoe. Probleem is dat als ik deze auto in privé aankoop, de auto omslaat in een zgn. 'marge-auto'. Bij inruil in de toekomst is die daardoor gelijk minder waard. 

 

Hoe kan ik alsnog de auto als 'BTW auto' houden, maar de auto verder zo veel mogelijk buiten het bedrijf houden c.q. privé rijden en gewoon km's declareren. 

Had ergens ooit iets gelezen dat je voor de BTW ondernemer kan zijn, zonder dat je dat voor de IB of VPB bent... wellicht zit daar een opening. 

 

Hoop dat dat de vraag een beetje duidelijk is. Mogelijk hebben jullie hier zelf al een keer naar gekeken. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb begrepen dat het een doodzonde is om een btw auto zo maar om te zetten naar marge, aangezien bij toekomstige inruil de dealer (in geval van marge) vervolgens een kleinere doelgroep/afzetmarkt heeft (lees: alleen particulieren). 
nou lees ik ook in dit forum dat je een marge auto in theorie weer om kan zetten naar btw, maar dat schiet in mijn geval even zijn doel voorbij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
58 minuten geleden, deno zei:

ondernemers geven sneller de voorkeur aan een btw auto, omdat ze dan de btw op  de aankoop terug kunnen vorderen. 

Onbekend maakt onbemind ...

 

Normaal btw berekenen bij margegoederen

Administratieve gevolgen bij verkoop onder normale btw-regeling

 

... maar dat geldt voor handelaren.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, deno zei:

maar ondernemers geven sneller de voorkeur aan een btw auto, omdat ze dan de btw op  de aankoop terug kunnen vorderen

Ik heb in al mijn jaren auto's kopen nog nooit een duidelijk prijsverschil gezien tussen een aangeboden auto met of zonder BTW. En als car nut heb ik het nodige uitgezocht door de jaren heen. Dat er een groepje ondernemers is dat graag de voorkeur geeft aan BTW-auto's is niet van zo'n grote invloed dat je nu als koper er goed aan doet om per se zelf een BTW-auto aan te schaffen.

 

En zoals je aan Cosara's link kunt zien, zijn het alleen handelaren die van een margeauto een BTW-auto kunnen maken, als ze dat willen. Dat heb ik bij diverse dealers ook al nagevraagd en de meesten vinden het te veel gedoe om daaraan mee te werken.

 

Als je een BTW-auto een BTW-auto wilt laten zijn, dan moet je die auto voor de BTW dus als zakelijk aanhouden. Dat doe je door in eerste instantie de aanschaf-BTW terug te vragen en daarna elk jaar alle BTW op verbruikskosten ook terug te vragen. Wel elk jaar de correctie wegens privégebruik maken.

 

Je kunt een BTW-auto geen BTW-auto laten blijven als jij de auto voor de omzetbelasting privé bestempelt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.