• 0

onderhandelen & China

Is er iemand die ervaring heeft met het onderhandelen over producten in China? Bv per e-mail of face-to-face? Waar moet je op letten en wat moet je absoluut niet doen? Is er misschien een nuttige boek of onderhandelcursus?

Ik ga namelijk binnenkort een leverancier bezoeken, en vraag me af hoe ik het beste kan onderhandelen. Tot dusver hadden ze goede prijzen, en als ik het al wel te duur vond kreeg ik geen reactie, alsof ik dan maar ergens anders moest zijn. Ik kreeg het wel een keer voor elkaar om kwantumkorting te krijgen, maar dat is het dan ook.

 

Toch vraag ik me af of er niet onderhandeld moet/kan worden, het lijkt mij dat ze zo veel mogelijk willen verdienen, en dat als dat niet lukt ze een lagere prijs hebben. De beste manier lijkt me dan meer producten proberen te krijgen voor dezelfde prijs, ipv prijsverlaging, aangezien dat voor hun goedkoper is dan lagere prijs. En dan zeker maar gewoon eerlijk zijn, namelijk dat het anders te duur is voor de nederlandse markt...Of heb ik het mis? Het voelt tegenstrijdig, want tegelijk hoor je vaak dat ze met hele hoge prijzen komen en dat ze meteen met lagere prijs komen als je zegt dat je het te duur vindt. Maar ik heb ook weleens gehoord dat ze al snel beledigd kunnen zijn.

 

In ieder geval, ik ben benieuwd of er iemand al ervaring mee heeft en wat tips kan geven en/of ervaring wil uitwisselen. Alvast heel erg bedankt. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

had ik om eerlijk te zijn al gezien. :-[ heb het zoekmachine nl al uitgebreid gebruikt. ;) alleen heb ik het idee dat het daar vooral om uitgebreidere casussen gaat. ik kom nooit aan de 400 miljoen, gaat bij mij om veeeeel kleinere bedragen. ;) en ik zou eerst misschien al rond 10 januari vertrekken, maar inmiddels ga ik het toch maar uitstellen, ben bang dat ik te weinig tijd zal hebben om voldoende voor te bereiden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf verschillende malen in China geweest en onderhandelen met chinezen is een apart vak. Het onderhandelen met chinezen begint als je de deal rond heb. Klinkt vreemd maar voor chinezen is niet een contract een contract zoals bij ons. Ze zullen gedurende de loop van de order proberen tussentijds de prijs te verhogen door met allerlei argumenten te komen zoals gestegen transportkosten, materiaalkosten enz. Je moet met chinezen een band op bouwen. De tijd nemen en als je eenmaal een relatie hebt dan zul je er toch 3-4 keer per jaar heen moeten. Wat overigens geen straf is.

Succes!

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

hm, dan moet ik toch maar weer extra blij zijn met mijn leverancier, want hij heeft dat nooit gedaan. enkele keer wel idd prijs verhoogd onder het mom van stijging kosten grondstoffen, maar nooit halverwege de bestelling, hij meldde het altijd duidelijk vantevoren.

wat me trouwens ook opvalt bij die van mij, is dat ik nu al meerdere keren heb gehad dat hij de bestelling al had opgestuurd al voordat hij het geld had. had zelfs weleens dat ik bestelling pas bij volgende bestelling hoefde te betalen, omdat we dan bankkosten bespaarde. ik heb zo 'n vermoeden dat de meesten dat niet doen, wat ik ook helemaal begrijp. moet er wel bij zeggen dat mijn leverancier een tussenhandelaar is, hij zoekt de geschikte fabrieken. wie weet maakt dat ook verschil...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het voor een deel met KRD eens, een contract zoals wij dat hier kennen betekent weinig. Een band opbouwen heeft voor en nadelen. Begrippen als samenwerking of loyaliteit of handelsrelatie geven ook geen garantie en/of hebben een andere dekking. Ooit heb ik dezelfde vragen als Anna gehad en na met schade en schande wijzer te zijn geworden weet ik nu dat er geen "perfecte" manier bestaat. Je krijgt te maken met cultuurverschillen, machtsverhoudingen, belangenverstrengelingen, politieke en uiteraard communicatie verschillen (ik bedoel niet alleen de taal).

Je moet China (in ieder geval het gebied waar je zaken doet) leren kennen en de Chinezen leren begrijpen, maar daar ben je als het goed is al mee bezig! Eventueel heb ik wel wat tips voor je trip.

 

Groetjes,

 

Herbert

Link naar reactie
  • 0

Bron http://www.globalmerchants.biz/0882-1-onderhandelen.htm

 

"Onderhandelen met China

Het onderhandelingsproces met Chinezen is meestal een langdurig proces. De Chinezen staan bekend als uitstekende onderhandelaars. Inzicht in de onderhandelingstactieken kan het proces versnellen en vergemakkelijken.

 

The Art of War (De kunst van het oorlogvoeren)

Veel onderhandelingstactieken zijn gebaseerd op het boek The Art of War van Sun Tzu.

 

Sun Tzu was een generaal die geroemd werd om zijn oorlogstactieken. Onderhandelen met Chinezen is dan ook vaak vergelijkbaar hiermee. Niets gebeurt zonder een bepaald doel.

 

Om u een tweetal voorbeelden te geven:

 

Het liefst voeren Chinezen de onderhandelingen op eigen terrein. Zo kunnen zij namelijk de agenda beheren. Vaak wordt de bezoeker eerst uitgeput met de bezichtiging van allerlei toeristische bezienswaardigheden. Vervolgens wordt de avond afgesloten met een etentje en laat bezoek aan een karaoke-bar waartijdens volop genoten wordt van de alcohol. Terwijl u de volgende ochtend uw roes eigenlijk nog ligt uit te slapen, wordt u alweer uit bed gehaald. En waarom? De onderhandelingen beginnen.

 

Vaak zal de Chinese partij ook uw tijdschema van tevoren willen weten. Door inzicht in uw agenda, kunnen zij ook sturen op het tijdschema. Immers, hoe meer de terugreis nadert, hoe meer u de druk voelt om met resultaat terug te keren."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Boek is zeker handig om inzicht te krijgen in het Chinese denken. Er bestaat een Chinees spreekwoord : "Iedereen in de wereld is blind, behalve de Hollanders, die hebben één oog. De Chinezen hebben twee ogen."

De betekenis gaat over het onderhandelen. Chinezen halen het onderste uit de kan.

 

Succes

 

Duurzame wooden watches webshop en de Natuurkamperterrein Distelheide voor mijn ontspanning in de bossen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is vandaag nu de derde keer dat ik SPAM uit het bericht van Mark verwijder.

Blijkbaar begrijpt hij zelfs na uitleg nog steeds niet het verschil tussen kennis delen, of spam plaatsen.

Schrijf ik Chinees of zo ?

Purchasing Manager Privat label company Foodindustry - NL

Global Purchasing Director Raw Materials - Royal Numico - CH

Purchasing Director Northern Europe- Groupe Danone - B

Managing Director The Purchazing Company - NL/CN

Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens www.chinahandboek.nl gevonden, daar kan je 'n boek bestellen vol met nuttige tips over China. Er zitten weliswaar altijd hoofdstukken in waar je zelf misschien niets aan heb, bv info over als je er gaat wonen of bv merkbescherming, maar het is heel uitgebreid en best nuttig. :)

 

Wat ik het meest las is dat ze heel zakelijk en netjes zijn, dat je soms heel erg geduld moet hebben om niet boos te worden, dat karaoke avondjes er vaak bij horen ;) En dat je vooral een cadeautje moet geven, om je relatie op te bouwen.

 

Als er iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wonende in China heb ik vaak temaken met onderhandelingen.

 

En zoals mijn Chinese vrienden het zelf vaak zeggen, het enige wat uitmaakt is de relatie tussen de koper en de verkoper en als we maar genoeg geld uitgeven aan het diner of de KTV als we maar genoeg meisjes inhuren dan heeft de koper eigelijk niets meer te klagen(zeggen) en maakt de kwalitijd die we verkopen niet veel meer uit.

 

Mijn advies, zorg ervoor dat je vanaf het begin de regie in handen hebt, zorg ervoor dat in alles jij als koper de bepalende factor bent, en zorg ervoor dat er een redelijke balans is tussen de uitgaven aan restaurants en dergelijken.

Alle chinese bedrijven zullen het helemaal niet erg vinden om de rekening te betalen maar er stiekem tussenuit knijpen en " meidan"( pay the bill) roepen zal gewardeerd worden, en houd de zaak in balans.

 

Ook waar het op de kwalitijd van de goederen aankomt moet je heel erg voorzichtig zijn, al zijn jullie "beste maatjes" de chinezen bedonderen je als ze de kans hebben.

Dus Kwalitijds controle en danwel door een westerling en niet een chinees, want die beland in de zelfde stoel als jij in de KTV.... wat kan ik zeggen, woon hier al een poosje!

 

Veel succes!

 

Groeten, Arjen uit Xiamen, Fujian China

 

Inspection engineer.

Link naar reactie
  • 0

Bereid je onderhandelingen goed voor. Men zal proberen je zoveel mogelijk af te houden zonder concrete afspraken te maken, je moet elke stap voorzien, elke stap hebben voorbereid en ze geen uitweg geven zonder ze het gevoel geven in de hoek te staan maar respect afdwingend door professionalisme. Kortom wat ik al meer lees de regie in handenhouden. Resultaat is op papier alles netjes overeengekomen en getekend. Nu heb je niet heel veel aan het contract anders dat je de afspraken helder hebt vastgelegd en daar af en toe aan kan refereren als we het even niet begrijpen........ Het is een mooi schaakspel. Belangrijker is dat jij ze geen reden geeft zaken te doen met een ander, zolang jij je volume haalt, netjes betaald, nog mooier hun ook wat leert en wijzer maakt, etc. zijn de Chinesen tevreden.

 

Btw Arjan, mijn Chinese zakenpartners zitten ook in de Fuijan Provincie :-)

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

HI,

ik zelf importeer electronics uit china en ik ben laats een goede site tegen gekomen die je verteld waarop je moet letten wanneer je importeert uit china.de site is

 

laat zeggen dat je $2000 aan goederen heb besteld kan je de suplier bv zeggen om te schrijven op die invoice dat alles maar $1000 heeft gekost waardoor je lagere tax betaald.

 

 

[edit link verwijderd zie forumregel 5]

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet. Wat je omschrijft kan prima voor particulieren, maar is voor de meeste ondernemers en bedrijven totaal ongeschikt. Je betaald dan namelijk ook over het resultaat van de onderneming en als je die kunstmatig hoog houdt, betaal je veel meer belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.