Jump to content

Pjoter

Senior
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    student
  • Gender
    Male
  • First name
    Peter
  • Company or organization name
    Student
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Branch
    29
  1. * je achtergrond zou ik in cv vorm zetten - overzicht ipv verhaal-vorm - professionele ervaring: het meest recente eerst, en dan terug naar eerdere banen/opleidingen (dan ziet met als eerst '3 jaar zelf standig' * Welke producten en diensten ga je aan welke doelgroepen verkopen? (studenten, jan modaal, zakenman, touristen, cadeau-gevers) Tegen welke prijzen? * Hoe ziet je markt er eigenlijk uit in de directe omgeving? Wie zijn het? Hoeveel zijn het er? Wat verdienen ze? Wat drinken ze? 'breed' en 'gevarieerde prijzen' is niet scherp genoeg. Wel of geen 2 Euro wijnen? Wel of geen 150 Euro wijnen? * Waar kunnen zij deze producten verder kopen (concurrentie)? Tegen welke prijzen? Op welke afstand? Wanneer (openingstijden)? * Verzorgen van feesten? Hoe ga je dat doen naast het runnen van deze winkel? Ik zou het schrappen, first things first (mocht het later toch mogelijk zijn) * Wat zijn je vaste lasten? Bij welke omzet zijn deze lasten gedekt? Bij welke omzet kun je er van leven? * Waar ga je de investeringen aan uitgeven? (voorschot huur, specifieke inrichting, verzekeringen, voorraad, marketing) Mja, ik hoop dat dit helpt. Een bank wil dit soort zaken wel zien lijkt me. Maar misschien is een beter advies simpelweg om iemand te zoeken in een andere stad die je e.e.a. wil leren betreffende inrichting, beprijzing en productassortiment keuze. Dat is echt een vak apart.
  2. Ik vind het een interessant idee. Hoewel er veel vragen bij me op komen wil ik vooralsnog 1 mogelijkheid opperen. Een dergelijk platform is afhankelijk van content die er nog niet is, dus zal daar iets mee moeten doen om het netwerk effect te overkomen. Hierover is veel te vinden op www.quora.com Ik zou overwegen om te starten met Facebook of Linkedin als distributiekanaal. Net zoals je tegenwoordig uitjes kan boeken via facebook zou je dan een app hebben om hierover info te vinden, danwel zelf bij te dragen. Op termijn kun je daar een platform naast bouwen i.v.m. de monetization die je ooit een keer wil hebben, maar dat is waarschijnlijk wel een effectieve manier om naar je kritische massa te komen. Overigens, misschien moet je je richten op Nederland en een specifieke provincie in China. Uiteraard daar waar de economie/handel het actiefst is. China is ook cultureel heel divers. Dan creer je meer echte niche-content waardoor de waarde van je content hoger is, en je user acquisitiekosten of concurrentie op keywords lager zijn. En vergeet even je database. Begin met een meer discussion-based platform rondom niche-content. Zoek bloggers die dingen van dat specifieke onderwerp afweten. Op basis van de leercurve daarin kun je verder gaan denken over je toekomstige backbone voor 'automatisering', en content-wise gaan uitbreiden naar de volgende regio(s). Je kunt dit zonder techneut opzetten (even zoeken naar SaaS-based tools, ben namen even kwijt) en op die manier heel snel testen of er vraag naar is (vergeet enquetes e.d.). Als je GEBRUIKERS hebt kun je a. leren wat ze ECHT willen en b. wordt je mogelijk interessant voor financiering (maar dat is echt op de zaken vooruit lopen). Nu is het echt tijd om e.e.a. aan de binnenkant van mijn ogen te gaan bekijken. Succes.
  3. Google eens op The Lean Startup van Eric Reiss. Dat gaat precies over met minimale middelen zo snel mogelijk stappen vooruit maken om richting te bepalen (aanpassen concept op basis van feedback). De basis van die 'filosofie' ligt bij internet start-ups.
  4. Dat heet het wiel niet opnieuw willen uitvinden. Leuk om te zien, gefeliciteerd! Ik ben toevallig op dit moment bezig met mijn scriptie over de internationaliseringsstrategieën van techno-starters. Ofwel, jonge innovatieve bedrijven met een groot internationaal potentieel. Hoe bereiken ze dat? Bij voldoende cases probeer ik dit specifiek binnen de cleantech sector te onderzoeken.
  5. Stomme vraag misschien, maar wat doen die tussenpartijen dan?
  6. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je X% een redelijk bedrag waard is ter compensatie van de door jouw geleverde bijdrage in verhouding tot de totale inspanningen die samen hebben geleid tot de toekomstige waarde van het bedrijf. X is een middel, geen doel.
  7. Wat schappelijk is en wat niet is met dit soort zaken heel erg subjectief. Bedenk wel het volgende: Jullie hebben nu schetsen en een business plan, en geen werkend prototype, product of omzet. Ofwel je hebt eigenlijk nog niets en het echte werk begint nu pas. Hoewel het redelijk is dat je iets krijgt, zou mijn belangrijkste interesse uitgaan naar de mening van toekomstige investeerders. Zij hebben immers ook een belang bij jullie keuze over het %. Leg het ook goed vast met behulp van een ervaren jurist (niet de advocaat van je vader). Toekomstige investeerders willen absoluut niet het risico lopen dat ze later tegen problemen aanlopen vanwege jouw aandeel. Zonder hard werk + toekomstig kapitaal is het nu nog niets waard, dus zorg dat (als je de optie accepteert) je de onderneming de kans geeft om te groeien. Liever 1% dat veel waard kan worden, dan 10% van helemaal niets.
  8. Ik weet niet wat het bedrijf doet, maar als je je omzet in 1 jaar tijd verdubbelt is het niet gek dat je banksaldo zakt. Je investeert immers steeds meer in voorraad om de toekomstige groei aan te kunnen. Zonder cijfers valt er echter weinig over te zeggen hoe slecht/goed de situatie is. Wat me opvalt is dat je accountant zich geen zorgen maakt over je bedrijf, maar je mede-aandeelhouder wel. Maakt hij zich zorgen over zijn eigen bedrijf of over het bedrijf dat jullie samen hebben? Cash flow verbeteren - vraag je nieuwe klanten simpelweg sneller te betalen (ja, dat kan) - hou je bestaande klanten aan de afgesproken termijn - geef klanten korting als ze direct of zelfs vooruit betalen - vraag je andere leveranciers of je hen langzamer kan betalen om verdere groei te kunnen financieren - eventueel verpanden van debiteurenkrediet - kredietlijn bij de bank is ook een optie Of minder hard groeien ;) De vraag is simpelweg, welke van de opties is haalbaar en het goedkoopst. Groet, Peter
  9. Ook niet onbelangrijk. Amerika is heel anders dan Nederland op dit vlak. Waar je uitgaat daar geeft aan wie je bent. In New York betaal je >2000 dollar om in een bekende club een tafel te krijgen met 1 fles, in Boston ook rustig $1000. In het algemeen zijn mensen daar bereid om meer dan 45 minuten in de rij te staan (voor 11en!) om zonder tafel naar binnen te komen. Omgekeerd, in Nederland zijn er weinig VIP-areas, in Nederland zijn er weinig loyalty cards. Amerikanen zijn simpelweg anders dan de gemiddelde Nederlander. De horeca daar vult een behoefte in die cultureel bepaald is, de horeca creëert die behoefte niet.
  10. Maar hoe belangrijk zijn de huidige namen voor de klanten? Een opgebouwde naam komt niet zomaar weer terug. Bovendien kun je je afvragen of het niet gewoon mogelijk is via iedere locatie de andere locaties te promoten. Ter plaatse, of aanvragen van potentiele klanten. Schrijf een plan vanuit een vraag en niet vanuit een oplossing die al in je hoofd zit. Begin ook gewoon eens onderwerpen en vragen die in je opkomen op een blaadje te schrijven zonder naar google-marketing plannen te kijken. Hoe doen de diverse locaties het nu eigenlijk? Zijn de doelgroepen verschillend? Wat weet je over bestaande/historische klanten? Zijn ze tevreden? Blijven ze terugkomen of na hoeveel keren niet meer? Wat is de reden voor hun uitjes?
  11. De master op het Erasmus schenkt weldegelijk aandacht aan sociologie, psychologie etc. De gewone bedrijfskundige opleidingen produceren eerder potentiele managers dan ondernemers.
  12. Nah, dat zou voor mij een extra reden zijn om een vrouwelijke president te willen. Als islamieten en middenOosterners achterlijk willen zijn door vrouwen niet als volwaardig te accepteren, dan is dat hun probleem. Afgezien dat ik het eerste wat kort door de bocht vind is het wel degelijk 'ons' probleem. Bij vertegenwoordiging in het buitenland wil men dingen hebben of gedaan krijgen. Wanneer dat niet lukt is dat in ieder geval niet hun probleem.
  13. Entrepreneurship & New Business Venturing aan de Erasmus Universiteit ontbreekt nog. Deze focust zich juist NIET op de traditionale 'business administration'. Wat me overigens opvalt in de antwoorden dat de traditionele beweringen als argumenten worden gebruikt. Er toch even vanuit gaan dat het niet valt te leren: Het valt wel te stimuleren denk ik, waarbij voor studenten een dergelijke master ideaal is. Al is het maar om niet automatisch door de gewone bedrijven te worden opgeslokt na een master [vul maar in] management.
  14. Die cijfers zeggen weinig. Hoe de tijdsperiode na de 2e wereldoorlog nu te vergelijken met de economie nu... Er is zoveel veranderd op het gebied van de wereldeconomie (globalisering, olie, China, Japan etc.).
  15. En daar maak je dus een klassieke denkfout. Nederland is geen bedrijf. Politiek is geen bedrijf. Waarom niet? Omdat een bedrijf geen democratie is, en de politiek in Nederland gelukkig wel. ´ Uiteraard is Nederland geen bedrijf. Het lijkt er echter op dat er meer verdeling dan saamhorigheid ontstaat wat nooit goed kan zijn voor een beter Nederland. Maar misschien missen we wel gewoon een leider die de richting van Nederland aangeeft gecombineerd met een goed beleid. Ook het 2e mis ik eigenlijk bij alle partijen. Naar mijn idee zitten er grote gaten in alle programma´s.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept