• 0

Fiscale reserve voor een investering vrijgeven, welk boekjaar?

Ik zou eind deze maand een grote aankoop doen voor een automatiseringsmachine. Op het laatste moment ging het toch niet door omdat ze de prijzen fors hadden verhoogt. Ik wil alsnog de investing doen, alleen moet ik nog eerst even het eea goed uitzoeken.

 

Ik wil hiervoor een fiscale reservering maken (ca 50k) maar twijfel omdat ik niet weet als de machine toch niet aangeschaft wordt volgend jaar vanwege kosten / baten analyse. In welk jaar wordt deze reservering dan geboekt? In 2023 (dit jaar) of volgend jaar (2024)?

 

Ik wil het liefst niet extra winst volgend jaar hebben omdat ik dan in het hoge tarief kom met die BV gezien de verwachte winst.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je kunt alleen een investeringsreserve vormen als dit afkomstig is van boekwinst op een eerder verkocht bedrijfsmiddel. De zogenaamde herinvesteringsreserve. 

 

Je kunt voor voorgenomen investeringen zelf geen reserve vormen. Je activeert het bedrijfsmiddel op de balans vanaf de ingebruikname en schrijft er vervolgens op af. Dat gebeurt dus in 2024. Daar kun je niks aan veranderen. Wel heb je nog recht op investeringsaftrek! 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, MarioDenOever zei:

In welk jaar wordt deze reservering dan geboekt?

 

Voor alle duidelijkheid:

Deze "reservering" wordt helemaal niet (althans fiscaal gezien) 'geboekt'.

 

Want je kan dus (fiscaal gezien) geen reservering (ten laste van het resultaat) maken alleen omdat je van plan bent om in de toekomst iets te gaan kopen.

Echter: volgens mij bestond er wel enkele (vrij bijzondere) situaties waarbij je wél een 'voorziening' kon treffen voor toekomstige uitgaven, als ik mij niet vergis, zoals bij "reorganisaties" (afkopen personeel) en "relocaties" (verhuizen van het bedrijf e.d.).

 

Maar niet voor een voorgenomen investering.

  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.