• 0

Balans 2023 (Hulp nodig bij restverschil)

Hallo,

 

Ik ben alvast bezig mijn boekhouding van 2023 af te ronden voor de jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte... :blink:

 

Ik loop nu tegen het volgende aan dat mijn Activa en Pasiva niet in balans zijn, dit gaat om ongeveer 200 euro. In de bijlage heb ik de boekhouding van 2023 toegevoegd (zie tabblad Balans). Alles wat in het geel staat gemarkeerd zijn vaste overgenomen gegevens zoals winst, banktegoeden, etc.

 

Ik denk zelf dat er iets mis is gegaan om het Beginvermogen van 2023 juist te berekenen? :huh: Kan iemand eens mee kijken waar het mis gaat? Ik heb voor de zekerheid ook de sluitende boekhouding van 2022 bijgevoegd. Deze heb ik vorig jaar dankzij Rik (Legend) op dit Forum sluitend kunnen krijgen. :smile: Alvast bedankt voor jullie hulp!

Boekhouding 2022 en 2023.zip

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Even een vraagje voordat ik hier in zou duiken.

Je eindvermogen op 31-12-2022 is 18.137,86

Je beginvermogen op 01-01-2023 is 18.701,39

 

Ik ben HEEL geïnteresseerd hoe je dat voor elkaar krijgt want dat lijkt mij ook wel iets :laugh:

(je eigen vermogen verhogen zonder er iets voor te doen...)

Link naar reactie
  • 2

Ik heb even heel snel gekeken.

Het is lastig voor jou om nu te zien of je kolom Inkomsten/Uitgaven wel correct zijn.

 

Mijn advies is om achter kolom O/P een extra kolom te maken met =I+J-L-M-O-P

(of om een kleur conditie toe te passen zodat je duidelijk in een andere kleur ziet wanneer regels van O+P ongelijk zijn aan I+J-L-M)

 

Je ziet dan heel snel dat het in September mis gaat bij de 2 facturen.

(daar heb je wat knip en plakwerk gedaan wat misgaat)

Die regels kunnen niet beide inkomsten en uitgaven zijn en de formules daar zijn verkeerd.

(regel 11 en 12)

 

Ik weet verder niet of die dan bij de aangifte BTW ook mis gegaan zijn maar corrigeer eerst dat maar eens.

 

PS. Zorg ook dat Eindvermogen gelijk is aan Beginvermogen.

 

2024-01-04 11_07_37-Boekhouding 2023.png

Link naar reactie
  • 0
Op 4-1-2024 om 10:45, Rik · zei:

Even een vraagje voordat ik hier in zou duiken.

Je eindvermogen op 31-12-2022 is 18.137,86

Je beginvermogen op 01-01-2023 is 18.701,39

 

Ik ben HEEL geïnteresseerd hoe je dat voor elkaar krijgt want dat lijkt mij ook wel iets :laugh:

(je eigen vermogen verhogen zonder er iets voor te doen...)

 

Goedenavond Rik,

 

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het probleem met het begin- en eindvermogen als volgt kunnen corrigeren:

 

EV eind 2022 = EV begin 2022 + winst 2022 + Afrondingsverschillen - onttrekking 2022 + storting 2022 + Teveel ontvangen OB 2e kwartaal

EV eind 2022 = €12.316,13 + €55.137,57 +  €8,16 - €49.324 + €0 + €55137,57  = €18.701,39

 

EV eind 2022 = EV begin 2023

EV eind 2022 = EV begin 2022 + winst 2022 - onttrekking 2022 + storting 2022

EV eind 2022 = Banksaldo - Te betalen BTW

EV eind 2022 = €23203,27 - €4501,88 = €18701,39

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-1-2024 om 11:11, Rik · zei:

Ik heb even heel snel gekeken.

Het is lastig voor jou om nu te zien of je kolom Inkomsten/Uitgaven wel correct zijn.

 

Mijn advies is om achter kolom O/P een extra kolom te maken met =I+J-L-M-O-P

(of om een kleur conditie toe te passen zodat je duidelijk in een andere kleur ziet wanneer regels van O+P ongelijk zijn aan I+J-L-M)

 

Je ziet dan heel snel dat het in September mis gaat bij de 2 facturen.

(daar heb je wat knip en plakwerk gedaan wat misgaat)

Die regels kunnen niet beide inkomsten en uitgaven zijn en de formules daar zijn verkeerd.

(regel 11 en 12)

 

Ik weet verder niet of die dan bij de aangifte BTW ook mis gegaan zijn maar corrigeer eerst dat maar eens.

 

PS. Zorg ook dat Eindvermogen gelijk is aan Beginvermogen.

 

2024-01-04 11_07_37-Boekhouding 2023.png

 

Ik heb het begin en eindvermogen nu dus gelijk gekregen. :wink:

 

Ook heb ik op 7 september 2023 inderdaad gezien dat ik ten onrechte 2x BTW heb teruggevraagd (Totaal:  €31,45 +  €31,50 =  €62,95). Heel erg scherp opgemerkt van jou. Deze €62,95 heb ik dus nu maar op de Balans gezet ter correctie, is dat juist zo? 

 

image.thumb.png.46f728dc4f4b3eaf30ec935ac170181b.png

 

In de bijlage heb ik de beide boekhoudingen van 2022 en 2023 bijgevoegd met daarin bovenstaande aangepaste balans en ook een check op iedere mutatie zoals je had voorgesteld.

 

Echter heb ik dan nog steeds een verschil van  €263,78. En ik heb nog steeds geen flauw idee waar dit nu vandaan komt?

Boekhouding 2022 en 2023 versie 1.1.zip

aangepast door bwijman13
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, bwijman13 zei:

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het probleem met het begin- en eindvermogen als volgt kunnen corrigeren

Deze begrijp ik niet helemaal.

 

Er is maar 1 berekening voor EV.

En dat is deze.

9 minuten geleden, bwijman13 zei:

EV eind 2022 = EV begin 2022 + winst 2022 - onttrekking 2022 + storting 2022

Hoe kun je nu het eind EV van 2022 wijzigen? Je hebt toch al aangifte gedaan voor 2022? Dan zul je begin EV 2023 gewoon op hetzelfde getal moeten zetten. Dat is geen ontkomen aan.

 

Je begin EV 2023 is dus gewoon 18.137,86.

Dat kun je niets aan doen (tenzij je 2022 ook opnieuw in gaat dienen).

 

Ik had hem gisteren wel correct met die correctie van die twee posten en de juiste EV.

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik heb even gekeken.

Je hebt die 2 posten in september nog steeds in beide inkomsten EN uitgaven kolom staan.

Dat moet dus de een OF de ander zijn (in dit geval alleen inkomsten).

 

Je moet de P kolom dus ook herstellen want daar staat ook een fout in de formule.

 

Als je daarna het beginvermogen corrigeert in wat ie moet zijn (dus 18.137,86) dan kom je op 0 verschil uit.

 

Ik zie alleen even niet waar die balanspost van "Teveel OB ontvangen (2e kwartaal)" van vorig jaar weggemoffeld is.

 

Waar heb je die 563,53 teveel ontvangen OB van vorig jaar naar weggeboekt? Wanneer heb je die betaald en waar staat ie in je bestand?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

O, ik zie het al. De BTW voor Q1 was € 2.199,67 en je hebt € 2.763,00 betaald. 

Dus daar zit die €563,53 in verwerkt. Aangezien jij niet aan boekhouden doet is het dus wel dat daardoor die balanspost "nog terug te betalen teveel OB" leeg geboekt is.

 

Dan klopt het dus allemaal.

Wel even die EV weer goed zetten en die omzet in september even voor uitgaven hard op 0 zetten. Dan zou alles goed moeten zijn.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik heb het EV begin 2023 nu opnieuw in de Balans gezet en €18.178.86 aangehouden.

Ook heb ik de 2x ten onrechte BTW (Totaal:  €31,45 +  €31,50 =  €62,95) op de balans gezet ter correctie.

image.thumb.png.ae8bc6d51abccffc78ef6c0faaf2e059.png

 

Echter heb ik dan nog steeds een verschil van €299,75 wat ik niet thuis kan brengen.... :huh:

 

23 minuten geleden, Rik · zei:

Ik had hem gisteren wel correct met die correctie van die twee posten en de juiste EV.

 

Ik ben benieuwd hoe jou dat wel is gelukt? Want ik heb nu hetzelfde gedaan maar krijg de balans niet in evenwicht...

 

Boekhouding 2023.xlsx

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Rik · zei:

Ik heb even gekeken.

Je hebt die 2 posten in september nog steeds in beide inkomsten EN uitgaven kolom staan.

Dat moet dus de een OF de ander zijn (in dit geval alleen inkomsten).

 

Je moet de P kolom dus ook herstellen want daar staat ook een fout in de formule.

 

Als je daarna het beginvermogen corrigeert in wat ie moet zijn (dus 18.137,86) dan kom je op 0 verschil uit.

 

Ik zie alleen even niet waar die balanspost van "Teveel OB ontvangen (2e kwartaal)" van vorig jaar weggemoffeld is.

 

Waar heb je die 563,53 teveel ontvangen OB van vorig jaar naar weggeboekt? Wanneer heb je die betaald en waar staat ie in je bestand?

 

Zo gezegd zo gedaan. Om de P-kolom van September te herstellen heb ik de beide cellen inderdaad even hard op €0 gezet.

 

image.thumb.png.817288b5ccb44122f4b67c6faa45bad8.png

 

Hierdoor is de Balans nu ook in evenwicht en is het verschil nu dus ook €0. :biggrin:Hartelijk dank hiervoor!

 

image.thumb.png.30e46e67e9661506c18a6efb428c6b03.png

 

Klopt het dat ik de €31,45 + €31,50 gewoon in de Balans kan opnemen onder het kopje "Eigen vermogen" ter correctie (zie afbeelding)?

aangepast door bwijman13
Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Rik · zei:

O, ik zie het al. De BTW voor Q1 was € 2.199,67 en je hebt € 2.763,00 betaald. 

Dus daar zit die €563,53 in verwerkt.

Ja ik heb zoals je vorig jaar had aangegeven netjes de BTW verrekend en de extra €563,53 alsnog betaald en opgeteld bij die van Q1. :smile:

 

20 minuten geleden, Rik · zei:

Aangezien jij niet aan boekhouden doet is het dus wel dat daardoor die balanspost "nog terug te betalen teveel OB" leeg geboekt is.

Wat bedoel je hier precies. Moet ik een balanspost op de balans van 2023 "nog terug te betalen teveel OB" toevoegen en deze vullen met die €563,53? 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
51 minuten geleden, bwijman13 zei:

Klopt het dat ik de €31,45 + €31,50 gewoon in de Balans kan opnemen onder het kopje "Eigen vermogen" ter correctie (zie afbeelding)?

Nee, ik meem aan dat je die btw ook verkeerd aangegeven hebt in je OB opgave. Die moet je dus in Q1 2024 corrigeren in je OB aangifte. Dus moet je als 'schuld' aan de BD laten staan op de balans (net als die post van 2022).

 

34 minuten geleden, bwijman13 zei:

Wat bedoel je hier precies. Moet ik een balanspost op de balans van 2023 "nog terug te betalen teveel OB" toevoegen en deze vullen met die €563,53? 

Nee, de €563 heb je in Q1 2023 correct verrekend in de aangifte (en extra betaald). Je moet nu dus een balanspost met €62,95 als "teveel OB ontvangen" opnemen (als schuld aan de BD die je extra in je aangifte Q1 op moet geven als correctie).

 

Je verschuift die twee posten dus even van eigen vermogen naar vreemd vermogen als schuld aan de BD.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Twijfelachtig is het of de eindbalans van 2022 wel correct is.

Daarnaast zijn niet alle mutaties correct ingeboekt.

Verder is de hier getoonde structuur van de balans op z’n minst verwarrend.

 

In zijn eenvoudigste vorm bestaat de balans uit:

 

Activa:

banksaldo

debiteuren (nog te ontvangen)

btw (nog te ontvangen)

 

Passiva:

crediteuren (nog te betalen)

btw (nog te betalen)

 

eigen vermogen

privé stortingen

privé opnamen

winst

 

Wil je het probleem oplossen, dan is het zaak om (1) de al dan niet correcte eindbalans van 2022 als beginbalans van 2023 op te nemen en (2) om alle boekingen van 2023 - zijnde debiteuren, btw+, bank+/-, crediteuren, btw-, privé stortingen en opnamen aan de hand van de in- en verkoopfacturen te controleren en zo nodig te corrigeren. Zonder correctie winst- en verliesrekening wordt de balans een kwestie van schikken en schuiven om deze kloppend te krijgen, hetgeen niet de bedoeling is.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Cosara zei:

Wil je het probleem oplossen, dan is het zaak om (1) de al dan niet correcte eindbalans van 2022 als beginbalans van 2023 op te nemen en (2) om alle boekingen van 2023 - zijnde debiteuren, btw+, bank+/-, crediteuren, btw-, privé stortingen en opnamen aan de hand van de in- en verkoopfacturen te controleren en zo nodig te corrigeren.

Dat is inmiddels gedaan in de laatste versies.

Er stond alleen een verkeerde formule op 2 plaatsen (en de EV begin was niet juist).

 

11 minuten geleden, Cosara zei:

Zonder correctie winst- en verliesrekening wordt de balans een kwestie van schikken en schuiven om deze kloppend te krijgen, hetgeen niet de bedoeling is.

Ja, bij een dusdanig grote administratie zou ik ook kiezen voor een beter boekhoudsysteem met dubbel boekhouden. Excel is leuk als je 12 factuurtjes per jaar hebt maar bij deze hoeveelheid gaan er toch fouten in sluipen (wat de afgelopen 2 jaar dus is gebeurd). Dat zou met dubbel boekhouden en een W&V niet gebeurd zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Rik · zei:

Excel is leuk als je 12 factuurtjes per jaar hebt maar bij deze hoeveelheid gaan er toch fouten in sluipen (wat de afgelopen 2 jaar dus is gebeurd). Dat zou met dubbel boekhouden en een W&V niet gebeurd zijn.

Dat zal niet aan Excel liggen, want dubbel boekhouden kan ook in Excel prima, mits je het goed programmeert … al dan niet van het internet gehaald.


Het zijn hier voornamelijk de slordigheden met betrekking tot het rubriceren en inboeken die de problemen veroorzaken … en dat verandert niet met een boekhoudprogramma volgens het dubbel boekhoudsysteem. Gelukkig staan er dan wel vele analyse- en controle-opties ter beschikking om fouten op te sporen.

 

Advies voor TS … verdiep je wat meer in eenvoudige boekhoudprogramma’s. Dat verdient zich in tijd en geld snel terug.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Ik heb de 2 posten onder 'Vreemd vermogen gezet' welke nu een schuld aan de Belastingdienst zijn. Ik zal dit extra bedrag samen met de te betalen OB (Q4 van 2023) met de komende OB-aangifte meenemen.

 

image.thumb.png.195c75925022fb9729ac8ffce0ba61da.png


Ik wil Rik (Legend) heel hartelijk bedanken voor het meekijken en analyseren van mijn boekhouding. :cool::smile::wink: En ook Cosara natuurlijk bedankt voor het meedenken...

 

Als jullie nog goede eenvoudige boekhoudpakketten (liefst niet online) weten met slechts eenmalige kosten (liever niet met maandelijkse periodieke kosten) dan houd ik mij aanbevolen om hier eens bij gelegenheid tijd in de stoppen om dit te onderzoeken. Op internet is natuurlijk heel veel te vinden op dit gebied maar liever hoor ik uit eigen ervaring wat goed bevalt, eenvoudig  en betaalbaar is.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, bwijman13 zei:

Als jullie nog goede eenvoudige boekhoudpakketten (liefst niet online) weten met slechts eenmalige kosten (liever niet met maandelijkse periodieke kosten) dan houd ik mij aanbevolen om hier eens bij gelegenheid tijd in de stoppen om dit te onderzoeken. Op internet is natuurlijk heel veel te vinden op dit gebied maar liever hoor ik uit eigen ervaring wat goed bevalt, eenvoudig  en betaalbaar is.

Zelf gebruik ik het opensource GnuCash. Maar dat kan soms nogal een learning curve hebben.

Ik zie wel dat je gebruik maakt van een kassysteem dus misschien dat dat het wel weer wat simpeler zou maken. Ik neem aan dat je je inkoop- en verkoopfacturen zelf ergens anders bij houdt.

 

Verder gebruik ik voor eigen rapportage ook nog een Excel-sheet voor W&V en Balans. Maar de cijfers haal ik dan wel uit GnuCash.

 

Balans + winst&verlies algemeen.xlsx

of

Balans en W&V HL.xlsx

Voordeel is dat dat dan allemaal op 1 A4'tje staat.

 

Er zijn verder inderdaad veel simpele online varianten die niet zo duur zijn (maar daar heb ik dus geen ervaring mee).

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.