• 0

Een bedrijf erven, verhuur van bedrijfshallen.

Goedenavond,

 

Mijn vader heeft meerdere bedrijfshallen en mijn broer en ik zullen deze mogen erven.

 

Nu heb ik nooit een bedrijf gerund, maar heb ik wel interesse om dit te gaan doen.

De administratie zou ik eerst willen gaan uitbesteden, zodat er een begin is gemaakt en ik de routine later kan overnemen. 

 

Tevens heb ik geen idee wat ik in de basis zou moeten weten, heb zelf wel een MBO+ Management Assistent afgerond en ben ook werkzaam geweest in de administratieve sector. Bedrijfsadministratie kan vrij breed zijn, maar ik heb totaal geen idee wat er op mij af zou komen als ik dit bedrijf zelf overneem. Dus een passende info vind ik daarom ook lastig te vinden.

 

Graag zou ik willen weten wat ik allemaal zou horen te weten en welke sites hier goede informatie over hebben.

De KVK en de Belastingdienst hebben me al enorm geholpen. Tevens wil ik met mijn vader hierover nog in contact gaan.

 

Ik vind het soms wel lastig om met mijn vader over te praten, ik voel me dan een graaier, hij leeft immers nog, maar hij heeft mij er de afgelopen periode meerdere malen op gewezen en het gaat een beetje op en af. De schrik sloeg mij af en toe om het hart, want hoe moet ik zoiets regelen.

 

Voor zover ik weet word mijn broer degene die het testament mag uitvoeren, maar we erven dus beide de helft. hij heeft 8 hallen als ik me niet vergis en 4 hallen zou ik dan erven. Hoe gaat dat goed kunnen overnemen?

 

Alle tips en adviezen en goede vragen voor aan mijn vader zijn welkom.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2

Welkom op HL.

 

En toch ligt het voor de hand dat je vader je meeneemt in dit soort zaken van zijn bedrijf. Hij zal je zeker geen graaier vinden als je eerlijk aangeeft dat je je zorgen maakt over wat er met zijn bedrijf moet als hij er niet meer is. Het is niet alsof je hem nu al om geld vraagt, en hij snapt ook wel dat zijn bedrijf niet stuurloos kan achterblijven na zijn overlijden.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Beste Leonie,

 

Mijn tip zou ook zijn, net als Joost aangeeft, om je eerst eens met je vader en je broer te verdiepen hoe je vader de onroerende zaken bezit. Via een onderneming met rechtspersoonlijkheid (e.g., een BV of BVs) of in privé. De vraag is dus of er überhaupt wel sprake is van een onderneming oftewel erven jullie de stenen in privébezit van jouw vader of bijvoorbeeld aandelen in een BV of BVs?

 

Als de bedrijfshallen in privé-eigendom zijn dan erf je in beginsel 50% van de 8 panden en niet jij 4 en je broer 4. Je zal dus in zo'n geval altijd alles in overleg met je broer moeten doen en uitvoeren. Let wel in beginsel, want de verdeling wordt anders als je vader in gemeenschap van goederen is getrouwd op het moment van overlijden. Laat je daarover goed informeren door een notaris.

Vraag ook of je vader beschikt over een actueel testament en een levenstestament, want hij kan ook leven en niet meer in staat zijn om de bedrijfshallen te beheren en wat dan?

 

Over de notaris gesproken. Zowel als de bedrijfshallen in privé-eigendom zijn of in een BV of BVs ondergebracht zijn moeten jullie naar de notaris en die regelt middels een transportakte de overdracht van de onroerende zaken of de aandelen in de BV of BVs.

 

Ik vraag me ook erg af of het wel zo wijs is om de administratie uit te besteden. Die boekhouding of dat nu in privé of zakelijk is die kan niet super ingewikkeld zijn. Huurpenningen en kosten (onderhoud, reparaties, OZ belastingen e.d.).

Wat ik wel zou kunnen bedenken is dat je het vastgoed beheer overlaat aan een bedrijfsmakelaar annex vastgoedbeheerder als jij en/of je broer daar geen tijd voor hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Allereerst bedankt voor de tijd om mijn hierbij te informeren, dat voelt sowieso fijn.

 

Mijn vader is niet getrouwd en het gaat om een B.V., maar ik heb geen idee hoe dat verder in elkaar steekt. Mijn vader heb ik wel eens geholpen met indexeren en heb hem van het weekend nog diverse vragen gemaild. Een makelaar zou ik dan een opdracht kunnen geven voor het zoeken van nieuwe huurders indien er een hal leeg komt, de kosten zijn natuurlijk wel hoger, maar uiteindelijk pluk ik er dan wel de vruchten van. Zeker als ik pas begonnen ben.

 

Het zijn vrij nieuwe panden, dus qua onderhoud zal het meevallen. Wat zijn de voordelen van een vastgoedbeheerder. Zelf heb ik geen boekhoudprogramma en daarom leek het mij verstandig om dan eerst de administratie ook uit te besteden, dan is er een begin gemaakt en draai ik bijvoorbeeld een jaar op die manier en vervolgens zou ik het over kunnen pakken met een goede adviseur/ klankbord die daar al bekend mee is.

 

Het lijkt mij inderdaad een goed plan om samen met  mijn broer een gesprek te hebben met mijn vader om het zo vooraf al te bespreken. Zodat de wensen van mijn vader, broer en mijzelf duidelijk zijn. Dan zijn er op het moment van overlijden geen onduidelijkheden en kan er ook geen gekibbel ontstaan. Daarnaast worden de units nu verhuurd en lijkt het mij ook prettig als dit gelijk goed blijft lopen en dat de huurders zo min mogelijk merken van de bedrijfsopvolging, die willen immers ondernemen lijkt mij.

 

Zelf zou ik graag een splitsing zien van de units, zodat mijn broer en ik ieder hun eigen deel uitvoeren en er geen gedoe kan ontstaan. In een V.O.F kan je dit natuurlijk ook regelen lijkt mij? Betekent dit dat bij het erven de B.V. sowieso overgaat als V.O.F aangezien mijn vader zei dat mijn broer en ik beide 50% zullen erven. 

 

Ik heb zelf wel interesse om mijn deel in het bedrijf over te nemen, mijn vader gaf aan dat er ook geld vrijkomt en adviseerde mij om dat bedrag voor langere tijd vast te zetten. Zelf zit ik momenteel te denken om het niet perse voor langere tijd vast te zetten maar om na een bepaalde periode dat ik het bedrijf run, zou kunnen gebruiken voor het investeren in bedrijfshallen en deze dan ook te verhuren. Dus eigenlijk de bestaande activiteiten uit te breiden, maar dat weet ik natuurlijk pas na een jaar of 2, 3. Ik denk persoonlijk dat ik dan pas een goed beeld heb van wat het precies inhoudt en of ik dat op de langere termijn leuk vind om te doen.

aangepast door l. wiggers
typefout
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.