• 0

IB-aangifte ondernemersaftrek en startersaftrek ondanks verlies

(aangepast)

Goedenavond, 

Ik heb een brief ontvangen van de belastingdienst over mijn IB-aangifte van 2021 waarin vermeld staat dat ik volgens de belastingdienst teveel niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek heb ingevoerd.  Vreemd, aangezien ik dit altijd netjes bijhoud en naar mijn weten correct invoer. Ik heb in een document alle niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek op basis van de IB-aangiftes bijgehouden en opgeteld en deze ingevoerd waardoor de winst van 2021 op in combinatie met de zelfstandigenaftrek van 2021 op € 0 kwam. 

 

Nu ben ik alle IB-aangiftes van mijzelf en mijn partner in onze VOF nogmaals aan het doornemen en doorrekenen en kom ik wederom uit op een niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek die vele malen hoger is dan datgene wat ik voor 2021 heb ingevuld (aangezien we maar een kleine winst hadden gemaakt). En dat ik volgens mijn berekeningen nog een kleine €20.000 aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek over heb. Ik heb dus geen idee hoe de dame van de belastingdienst tot deze conclusie komt en zal er morgen een belletje over plegen. Waarom ze dit nog niet geautomatiseerd hebben mag Joost weten.

 

De reden dat ik deze topic ben gestart is dat ik zie ik dat er in de IB-aangifte van 2016 bij mij zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling gerekend is ondanks het feit dat ik een verlies van € -6,422 in het bedrijf heb. Dit brengt het totale verlies naar € -15.825 vóór de mkb-winstvrijstelling en € -13.610 ná de mkb-winstvrijstelling als belastbare winst uit de onderneming.  We hebben de aangiftes en verwerking van de boekhouding tot 2022 laten doen door een bekende, die achteraf aangeeft dat hij het niet altijd precies wist wat hij invulde (inmiddels wordt het goed gedaan en is de gehele boekhouding en zijn alle OB-aangiftes en ICP gecorrigeerd).  Maar zelfs dan is het toch vreemd dat deze ondernemersaftrekposten verrekend worden en daarmee een groter verlies creëren? Ik was in de veronderstelling dat de reden dat ze niet-realiseerde zelfstandigenaftrek hebben is zodat dit niet kan. 

Daarnaast zijn de voorwaarden voor wanneer je een starter volgens de belastingdienst bent me nog steeds niet helder. Ik heb al meerdere topics gelezen en ben me op de hoogte dat als je startersaftrek krijgt je de zelfstandigenaftrek niet meeneemt, maar aldus voldoen we beiden aan de uren criteria, hebben we onze onderneming sinds 2014 en hebben we op 1 keer na geen enkele keer startersaftrek gevraagd (de boekhouder heeft een keer onterecht startersaftrek aangegeven op de aangifte, wat inmiddels met de belastingdienst besproken is). 

 

Al met al dus een goede les om de boekhouding en aangiftes te laten doen door iemand die er verstand van heeft, maar in de uitdagingen van het opzetten van ons bedrijf leek dit een goede oplossing en heeft de persoon in kwestie (die bedrijfskunde heeft gestudeerd) nooit aan de bel getrokken. 

Hopelijk kunnen jullie wat helderheid bieden over de kwestie van de ondernemersaftrek in geval van verlies en het starter zijn in de ogen van de BD. 

 

aangepast door Noa-777
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2
17 uur geleden, Noa-777 zei:

Waarom ze dit nog niet geautomatiseerd hebben mag Joost weten.

Joost weet dat dit weldegelijk geautomatiseerd is, alleen matchen hun gegevens niet met de jouwe. 

 

Daarbij is het van belang om te weten dat de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek alleen opgebouwd wordt als door de zelfstandigenaftrek de winst uit onderneming negatief wordt EN je geen starter meer bent!

 

Nu gaf je aan in 2016 de startersaftrek genoten te hebben, dus dat jaar (en de andere jaren waarin je in aanmerking kwam voor startersaftrek) tellen dus niet mee voor de opbouw van de niet-verrekende zelfstandigenaftrek. De ondernemingsverliezen uit die jaren (inclusief de zelfstandigen- en startersaftrekken) zijn al verrekend met andere inkomsten in dat jaar of eerdere jaren.

 

In jouw berekeningen zul je dus na moeten gaan welke bedragen aan zelfstandigenaftrek je niet benut hebt in de jaren waarin je ook niet meer in aanmerking kwam voor startersaftrek. Als dat dan nog afwijkt van de gegevens van de fiscus, dan kun je die gegevens natuurlijk altijd delen met de fiscus en hen vragen om aan te geven waarom hun gegevens afwijken van de jouwe.

 

17 uur geleden, Noa-777 zei:

Dit brengt het totale verlies naar € -15.825 vóór de mkb-winstvrijstelling en € -13.610 ná de mkb-winstvrijstelling als belastbare winst uit de onderneming.  ........... Maar zelfs dan is het toch vreemd dat deze ondernemersaftrekposten verrekend worden en daarmee een groter verlies creëren?

 

Door de MKB-winstvrijstelling neemt het verlies juist wat af (van min 15k naar min 13k), maar inderdaad, door de zelfstandigenaftrek wordt het verlies groter. Alleen hebben ze het nooit de starters lastig willen maken door onbenutte zelfstandigenaftrek door te schuiven naar de toekomst. Omdat starters het in de ogen van Den Haag al moeilijk genoeg hebben worden hun verliezen (ook als die nog verder toenemen door zelfstandigen/startersaftrek) direct verrekend met ander inkomen uit hetzelfde jaar of (als er dan nog verlies resteert) met inkomen uit de jaren ervoor en erna. Dat is dus de reden waarom starters geen niet verrekenbare zelfstandigenaftrek kunnen opbouwen en waarschijnlijk ook de reden dat jouw bedrag veel hoger uitkomt dan dat van de fiscus, omdat ik vermoed dat je de verliezen uit je startersjaren erbij opgeteld hebt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Noa-777 zei:

De reden dat ik deze topic ben gestart is dat ik zie ik dat er in de IB-aangifte van 2016 bij mij zelfstandigenaftrek, startersaftrek en mkb-winstvrijstelling gerekend is ondanks het feit dat ik een verlies van € -6,422 in het bedrijf heb. Dit brengt het totale verlies naar € -15.825 vóór de mkb-winstvrijstelling en € -13.610 ná de mkb-winstvrijstelling als belastbare winst uit de onderneming.

Bekijk je dit aan de hand van de aangiftes of aan de hand van de teruggekregen definitieve aanslag? Want ik dacht ook dat je de zelfstandigheidsaftrek niet toe kan passen bij negatieve winst. Dus pak de uiteindelijke berekening van de BD er even bij (definitieve aanslag).

 

Quote

De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek.

..

Is uw winst te laag is om de zelfstandigenaftrek helemaal te verbruiken? Dan kunt u het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek verrekenen in de volgende 9 jaar.

 

 

21 uur geleden, Noa-777 zei:

Daarnaast zijn de voorwaarden voor wanneer je een starter volgens de belastingdienst bent me nog steeds niet helder.

Je hebt recht op de startersaftrek alleen de eerste 5 jaar van het ononderbroken ondernemen. Je moet de startersaftrek toepassen bij de eerste 3x dat je ook zelfstandigheidsaftrek toepast binnen die periode. Wanneer je dat niet doet, dan kun je die dus niet later nog een keer toepassen.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.