• 0

Lange Sabbatical / stoppen met werken als DGA

(aangepast)

Ik ben voornemens om aan het einde van dit jaar te gaan stoppen met mijn bedrijfsactiviteiten. Mogelijk eerder.

De afgelopen jaren heeft mijn onderneming vrij goed gedraaid. Mede vanwege het feit dat bij mijn business de kans dat ik binnen vrij korte tijd zonder klanten kom aanwezig is en ik al jaren het idee heb om een jaar of 2 te stoppen met werken en daarna weer iets helemaal van de grond af op te bouwen (van die fase geniet ik het meest van het ondernemen), heb ik ervoor gekozen om vrij zuinig te leven en, naast mijn DGA salaris, niets te onttrekken aan de BV.

 

Gevolg is dat de BV nu zo'n 6 ton op de balans heeft staan, wat ik tegen het einde van het jaar helemaal liquide denk te hebben.

 

Daarna bestaat de kans dus dat mijn inkomen een tijd lang helemaal of grotendeels weg valt en wil ik dus van die 6 ton gaan leven.

 

Ik heb jaarlijks ongeveer 25.000 netto nodig. Mijn vraag is; kan ik dit op een fiscaal gunstige manier ervoor zorgen dat de bv me voorlopig blijft uitbetalen zodat ik in mijn levensonderhoud kan voorzien, zonder dat ik daarbij 19 (vpb) + 24.5 (box2) = 38.84% moet betalen en de meeste heffingskortingen misloop?

 

Zou ik in loondienst kunnen blijven als DGA (al dan niet part-time) ? Of is dat onzakelijk/niet toegestaan omdat ik bij het stopen van de bedrijfsactiviteiten ook amper arbeid verricht ?  Of zijn er andere mogelijkheden ?

 

Pensioen e.d. is voorlopig nog niet aan de orde.

 

aangepast door Daan___
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zou denken gewoon in dienst blijven van de bv. Dga salaris volgend jaar 56.000 of wat dan ook de minimum mag zijn in 2025.

 

Zo bouw je de komende 2 jaar een verlies op dat je dan in 2027 weer kan verrekenen met de de winst van 2027.

 

Andere route inderdaad geen arbeid is geen salaris. Ik begrijp je berekening niet. Over die 6ton is de VPB toch al betaald dus is de belastingdruk slechts 24,5% tot 67000 waar je wel onder blijft met een behoefte van 25000 per jaar. 

we kennen de percentages van 2025 en 2026 nog niet maar mochten die hoger zijn is de dividend uitkering natuurlijk naar voren te halen.
 

Als het voornemen er is om in 2027 weer in de bv winst te gaan maken is de optie met salaris volgens mij de beste. 
 

Het lijkt mij verdedigbaar richting de fiscus. Ik heb ook wel eens bij een detacheerden 2 jaar op de bank gezeten. Even geen opdrachten die geld in de lade brengen. 

Link naar reactie
  • 0

Met de input van Joost zet ik dan ook maar een streep door het salaris verhaal. 
 

Blijft dividend over, of misschien nog te overwegen een lening verstrekken aan aandeelhouder. Maar zie zo niet wat dat toevoegd. Die zul je dan in 2027 uit je salaris terug moeten betalen. En daarnaast het geld moet toch ooit nog eens naar privé gehaald worden. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.