• 0

prijsstrategie online meubelwinkel - sparringtopic

Hallo! Leuk dat je op mijn topic hebt geklikt. Via dit topic zou ik graag samen met jou willen sparren over de prijsstrategie van een online meubelwinkel, welke ik momenteel aan het opzetten ben. 

 

Het is mijn doel om het online shoppen naar meubels toegankelijk te maken voor iedereen en de kloof tussen "fysiek" winkelen naar meubels en "online" winkelen naar meubels kleiner te maken. Dit zullen wij doen door AR tools op onze webshop, waardoor je producten zichtbaar kunt plaatsen in je eigen woonkamer, en zo een idee kunt schetsen hoe dit product in je eigen woonkamer staat. 

 

Afgelopen week ben ik teruggekomen uit India. Na een weekje rond te lopen op een beurs in India heb ik dan ook verschillende fabrieken bezocht welke meubels produceren. Door dit proces een hele hoop opgestoken over hoe dit proces precies in zijn werk gaat. Ook ben ik wat gaan rekenen, om te kijken of dit überhaupt wel winstgevend kan zijn, en dit is dan ook waar ik een uitdaging zie die ik graag op dit topic zou willen bespreken. 

 

Als ik kijk naar mijn concurrentie, en hun prijzen bekijk, valt het mij op dat de multiply van de totale kostprijs zeer laag ligt (rond de 2). De uitdaging die ik hier dan ook zie, is of dit wel genoeg is om een business te bouwen. Hebben jullie adviezen/tips over hoe jullie de prijsstrategie zouden aanpakken voor een online meubelwinkel, waardoor je toch nog kan concurreren met de concurrentie. 

 

Met vriendelijke groet,

 

BramVun

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL

 

20 minuten geleden, BramVun zei:

adviezen/tips over hoe jullie de prijsstrategie zouden aanpakken voor een online meubelwinkel, waardoor je toch nog kan concurreren

 

Dan moet je onderzoek doen naar de gehele marketingmix, want prijs is slechts één eigenschap van  het product in een samenhangen met de andere, welbekende 'P's'.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Wat heb je zelf al onderzocht of bedacht? Het is niet echt te verwachten dat iemand hier een briljante prijsstrategie voor je gaat presenteren. Nog los van het feit dat je, zoals Hans al aangaf, het aspect prijs in de context van je hele marketingstrategie moet bekijken.

 

Heb je, in hoofdlijnen, al een businessplan uitgewerkt?

 

 

42 minuten geleden, BramVun zei:

Als ik kijk naar mijn concurrentie, en hun prijzen bekijk, valt het mij op dat de multiply van de totale kostprijs zeer laag ligt (rond de 2)

Ik ben overigens wel benieuwd hoe je inzicht in de kostprijs van al je concurrenten hebt gekregen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat jullie zo snel al reageren!  :biggrin:

 

RubenT ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet zo voor mij gepresenteerd zal worden, dat is ook niet mijn insteek. In dit Topic zou ik dan ook graag met andere ondernemers sparren over hoe hun dit doen, en de verschillende strategieën bekijken. Zelf heb ik onderzocht wat mijn kostprijs zal zijn op het moment dat ik zelf meubels zou gaan importeren van buiten Europa naar NL. 

 

Zelf ben ik momenteel bezig met het uitwerken van een businessplan, vandaar ook deze vragen op Higherlevel. 

 

De kostprijs van mijn concurrenten kan ik uiteraard niet precies uitrekenen, wel ben ik in India bij de fabrieken zelf geweest, en heb ik met verschillende sourcing agents gesproken over de inkoopprijzen. Deze prijzen heb ik gebruikt in combinatie met de vrachtkosten (welke voor iedereen zichtbaar zijn) + de gedachten dat deze concurrenten ook fysieke winkels hebben + personeel maken het vrij aanneembaar dat hun kostprijs niet heel veel zal afwijken van mijn kostprijs aangezien ik een aantal van deze kosten niet heb. 

 

Hans van den Berghook bedank voor je antwoord, als de andere P's inzichtelijk zijn gemaakt, hoe zou jij deze dan toepassen op basis van een formule om de verkoopprijs te berekenen? 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, BramVun zei:

Zelf heb ik onderzocht wat mijn kostprijs zal zijn op het moment dat ik zelf meubels zou gaan importeren van buiten Europa naar NL. 

Een goed begin. Heb je ook al rekening gehouden met directe kosten zoals transport naar de klant? En heb je alle indirecte kosten, die ook onderdeel zijn van je kostprijs, ook al in kaart gebracht?

 

 

19 minuten geleden, BramVun zei:

de gedachten dat deze concurrenten ook fysieke winkels hebben + personeel maken het vrij aanneembaar dat hun kostprijs niet heel veel zal afwijken van mijn kostprijs aangezien ik een aantal van deze kosten niet heb. 

Het feit dat zij bepaalde kosten, zoals fysieke winkels en personeel, wel hebben en jij niet, is toch juist een argument dat hun kostprijs wezenlijk kan verschillen ten opzichte van die van jou?

 

 

23 minuten geleden, BramVun zei:

Zelf ben ik momenteel bezig met het uitwerken van een businessplan, vandaar ook deze vragen op Higherlevel. 

Als je iets meer inhoud van je businessplan deelt hebben deelnemers hier wat meer context om je relevante antwoorden te geven. Het blijft andere nogal in algemeenheden waar je weinig mee opschiet.

 

 

25 minuten geleden, BramVun zei:

als de andere P's inzichtelijk zijn gemaakt, hoe zou jij deze dan toepassen op basis van een formule om de verkoopprijs te berekenen?

Hier is dus ook alleen een zinnig antwoord op te geven als de andere P's inzichtelijk zijn voor ons. 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, BramVun zei:

als de andere P's inzichtelijk zijn gemaakt, hoe zou jij deze dan toepassen op basis van een formule om de verkoopprijs te berekenen? 

 

Er zullen vast ergens kengetallen te vinden zijn over gemiddelde marges in de branche, maar uit je analyse van de marketingmix haal jij de verkoopprijs die past in jouw strategie.

 

Niet alleen inzicht in de 'P's' is daarbij van belang, maar ook de samenhang daarin, wat jij wilt verdienen en welke (variabele en vaste) kosten er in jouw specifieke situatie bij komen kijken. 

 

In een achterafstraatje in een pandje met een lage huur maar met een enorm goed imago en dito reputatie kom je tot heel andere, strategische conclusies dan met een zaak op A1-locatie met hoge huisvestingskosten en een wat middelmatig imago.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.