• 0

Belastingdienst controle: verklaar verschil tussen DGA loon en managementfee

(aangepast)

De Belastingdienst heeft na een controle mij gevraagd om het verschil tussen mijn DGA-salaris uit de holding en de managementfee over 2022 te verklaren. Ik ben de enige werknemer van de holding. Er hangt 1 dochter onder die de managementfee betaalt. DGA-salaris (2022) was €57.000 en managementfee € 142.000. Naast de managementfee is er ook een flinke dividenduitkering. Er is geen sprake van dividend naar de DGA en er is ook geen lening tussen de DGA en de holding.

 

Nu begrijp ik dat de afroommethode niet meer bestaat: https://www.fiscaalvanmorgen.nl/dossier/gebruikelijk-loon-dga-afroommethode-niet/

 

Ik denk dat ik dus het beste mijn salaris kan onderbouwen met de vergelijkingsmethode. €57.000 is wat lastig om te onderbouwen, maar €85.000 is prima te onderbouwen. In 2022 gold de doelmatigheidsmarge van 25% nog, dus komt mijn salaris op 75% van €85.000 = €63.750

 

In 2023 geldt de doelmatigheidsmarge niet meer, dus komt mijn salaris op €85.000. Managementfee over 2023 kan ik niet meer factureren, dus die blijft €142.000.

 

Voor 2024 kan ik de managementfee verhogen naar bijv. €290.000 en mijn salaris verhogen naar €88.000. Zo maak ik optimaal gebruik van het lage tarief VPB in de holding.

 

Is dit een goed idee, of kan ik het beter anders aanpakken?

aangepast door ShopJeRot
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Zonder jouw cijfers te kennen: je redernatie klopt. Je berekening hierboven ook.

Vergeet niet dat de bewijslast bij de fiscus ligt. Vooralsnog hoef jij dus niks aan te tonen.

 

Afroommethode is overigens bij sommige controleurs nog steeds hardnekkig aanwezig. Afgeschaft is het niet, maar wel eerst kijken of er een meest vergelijkbaar loon is. De hoogte van de managementfee speelt daarin geen rol. Dat zou pas kunnen als er in redelijkheid geen meest vergelijkbare dienstbetrekking voor handen is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je antwoord :slightly-smiling-face:

 

Is dit wel de juiste manier om de doelmatigheidsmarge toe te passen als ik een brief naar de Belastingdienst stuur?

 

(beknopt concept)

 

Quote

Beste Belastingdienst,

 

Het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking bedraagt €85.000. Daarom vraag ik u mijn salaris te corrigeren naar €64.000, want dit is 75% van €85.000.

 

Dus is de doelmatigheidsmarge een marge die je mag toepassen zoals in mijn concept? Of is de doelmatigheidsmarge een marge voor als de Belastingdienst vindt dat €85.000 te laag is? Dus als ik zeg dat €85.000 het loon is uit meest vergelijkbare dienstbetrekking, mag ik daar niet de doelmatigheidsmarge op toepassen, maar de Belastingdienst moet een loon hoger dan €106.000 (+25%) aantonen voordat het loon omhoog moet?

 

Quote

Vergeet niet dat de bewijslast bij de fiscus ligt. Vooralsnog hoef jij dus niks aan te tonen.

 

Ik heb het lijstje met vacatures klaar staan. Raad je in mijn situatie aan het weg te laten?

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik (maar ik ben nooit in deze situatie geweest en dat zal ook niet gebeuren) zou ik mij beperken tot het schetsen waarom de mgmt-fee 142.000 is (want dat heb je toch niet uit je duim gezogen, neem ik aan...?) en dat je - omdat een vergelijkbare situatie met bijbehorende (vergelijkbare) loon moeilijk te vinden/arbitrair is - gewoon het vastgestelde "DGA-bedrag" hanteert.

 

En dan ligt de bal niet meer bij jou...

Volgens mij dan.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.