• 0

Verkoop effecten waarbij maandelijks is bijgekocht

Vanuit mijn BV heb ik enkele jaren geleden beleggingsfondsen aangekoocht. Sindsdien koop ik maandelijks bij. Nu heb ik recent deze verkocht. Hoe gaat dan de boeking eruit zien?

 

Opbrengst effecten

Aan bank

 

en volgt dan de herwaarding bij het afsluiten van het boekjaar, of moet ik alle aankoop bedragen door de jaren heen optellen en de volgende boeking maken?

 

Aankoop effecten

Opbrengst effecten

Aan bank

 

Wie geeft het verlossende woord?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als het goed is heb je je al die aankopen op je balans staan, dus je hebt drie boekingen. De balanswaarde van het pakket boek je credit op de balans, de verkoopopbrengst debet op de balans en het waarde verschil boek je in de resultatenrekening:

 

Bank 100

Aan aandelenpakket 10

Aan beleggingsresultaat 90

Link naar reactie
  • 0

Dank je StevenK. Het staat inderdaad op de balans, echter staan er binnen het aandelenpakket verschillende fondsen en is er maar een soort fonds verkocht. Hoe los ik het in dat geval op?

Link naar reactie
  • 2

Daar komt nog bij - denk ik - dat ook de volgorde van die dingen belangrijk is. Je moet bepalen of je een FILO (first in, last out) of LIFO (last in, first out) volgorde wil gebruiken. Die laatste komt denk ik vaker voor voor aandelen. 

 

Stel dat je dan een aandeel in 3 tranches koopt, 10x voor 10 euro, 10x voor 15 euro, en 10x voor 20 euro. Als je dan kiest om het op basis van LIFO te doen, en je verkoopt er 15 voor 30 euro, dan is je rendement 10x(30-20) + 5x(30-15) = 175 euro winst. Kies je voor de FILO methode, dan is je rendement 10x(30-10) + 5x(30-15) = 275 euro.

 

Als je eenmaal gekozen hebt of je je aandelen ofwel op basis van LIFO, dan wel op basis van FILO wilt waarderen bij verkoop dan zit je daar in beginsel voor altijd aan vast. In ieder geval kan je dat niet vrij (opnieuw) kiezen iedere keer dat je iets verkoopt.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, StevenK zei:

Als het goed is heb je je al die aankopen op je balans staan, dus je hebt drie boekingen. De balanswaarde van het pakket boek je credit op de balans, de verkoopopbrengst debet op de balans en het waarde verschil boek je in de resultatenrekening:

 

Bank 100

Aan aandelenpakket 10

Aan beleggingsresultaat 90

Als ik in het transactie-overzicht kijk, dan is daar voor mij uitgerekend wat het resultaat is o.b.v. stortingen en herbeleggingen. Hiermee eigenlijk heel eenvoudig de boeking kunnen maken in het memoriaal.

 

Dank!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.