• 0

Door ziekte nauwelijks omzet

(aangepast)

Hallo allemaal, 

 

Ik help een bevriende ondernemer met zijn belastingaangifte, maar ik loop vast. Daarom plaats ik het hier, in overleg met hem.

 

Voor het geval jullie denken dat ik een boekhouder ben: ik ben zelf ook ondernemer, vorig jaar begonnen, en heb hier al meerdere onderwerpen besproken en was daarbij goed geholpen.

 

Terug naar mijn bevriende collega. We leerden elkaar beter kennen toen we samen cursussen volgden bij de kredietverstrekker, en hij heeft toevallig dezelfde naam, dus dat schepte gelijk een band.

 

Hier is zijn verhaal: twee maanden nadat ik begon, rond de zomer, startte hij ook zijn onderneming. Hij had net zijn financiering rond en zijn ondernemingsplan was goedgekeurd. Voordat dit gebeurde, had hij zich al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en had hij al wat eigen geld in de zaak gestoken en een bedrijfsauto gekocht. Toen werd hij plotseling ernstig ziek en volgden er meerdere ziekenhuisopnames. Gelukkig kon hij zijn financiering zonder kosten terugstorten en mocht hij terugkomen wanneer hij beter was.

 

Men vertelde hem dat zolang hij alles kon blijven betalen, zijn bedrijf gewoon kon blijven bestaan en dat hij niet hoefde uit te schrijven. Daarom heeft hij alles laten doorlopen en heeft hij de inkomsten van klanten die al een jaarabonnement hadden afgesloten, elke drie maanden netjes aangegeven bij de btw-aangifte. Hij heeft ook twee keer btw teruggevraagd over een aantal producten die hij nodig had en voor zijn bedrijfsauto. (Dit was voordat hij ziek werd).

 

Nu blijkt dat de belastingdienst hem niet als ondernemer beschouwt omdat zijn omzet te laag is. Dus heeft hij ook geen recht op ondernemerskortingen zoals de startersaftrek.

 

Inmiddels is hij drie maanden weer beter en heeft hij zijn ondernemingsplan herschreven en een nieuw financieringsplan bij dezelfde kredietverstrekker ingediend. Alles was snel goedgekeurd en hij heeft inmiddels de lening ook al ontvangen. Moet hij nu al het teruggevraagde btw terugstorten omdat hij volgens de belastingdienst geen ondernemer is? Hij gaat dit jaar gewoon verder met de zaak en haalt ook voldoende omzet binnen.

 

De aangifte moet hij invullen als geen ondernemer. Dus geen bedrijf toevoegen. Daar waren we al wel uit maar zijn er nog specifieke dingen die we moeten invullen. 

Hij zit vooral in over de btw terug gave. Het gaat om een aanzienlijk bedrag dat als die het terug moet betalen zijn bedrijf waarschijnlijk kopje onder gaat

 

Toevoeging:

De eerste 4 maanden toen hij nog niet ziek was. Heeft hij in de eerste 3 maand zijn bedrijf helemaal start klaar gemaakt dus zonder omzet te vergaderen. De 4e maand is hij begonnen met omzet te draaien en hij heeft ook zijn lening ontvangen. Die hij naar een 2 week al terug betaalde wegens het onverwachts ziek worden

 

aangepast door Johan808
Extra toevoeging hoe die gestart is
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Johan808 zei:

Nu blijkt dat de belastingdienst hem niet als ondernemer beschouwt omdat zijn omzet te laag is. Dus heeft hij ook geen recht op ondernemerskortingen zoals de startersaftrek.

(...)

Moet hij nu al het teruggevraagde btw terugstorten omdat hij volgens de belastingdienst geen ondernemer is?

De Belastingdienst beoordeeld het ondernemerschap voor de inkomenstenbelasting en de omzetbelasting apart (en de KvK heeft weer andere criteria). Waarover heeft de Belastingdienst hier een oordeel uitgesproken?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

De Belastingdienst beoordeeld het ondernemerschap voor de inkomenstenbelasting en de omzetbelasting apart (en de KvK heeft weer andere criteria). Waarover heeft de Belastingdienst hier een oordeel uitgesproken?

Afgelopen vrijdag hebben we samen de belastingdienst gebeld. Tijdens het invullen van de inkomstenbelasting kwam de vraag naar voren of we de ondernemerscheck hadden ingevuld. Nadat we deze hadden ingevuld, bleek dat hij niet als ondernemer werd beschouwd voor de inkomstenbelasting.

 

Omdat we toen niet zeker waren, hebben we contact opgenomen met de belastingdienst.

 

Daar hebben we het verhaal uitgelegd en de medewerker gaf aan dat we bij de vraag of hij ondernemer is voor de btw, "nee" moesten invullen en geen zaak moesten vermelden. Dus eigenlijk moesten we het formulier invullen alsof hij geen zaak heeft. Daarnaast vertelde de medewerker dat alle eerder teruggevraagde btw binnenkort moet worden teruggestort en dat hij daar een bericht over zou ontvangen. Toen we vroegen of dit klopte, gezien het feit dat mijn vriend dit jaar gewoon doorgaat met zijn zaak, antwoordde de belastingmedewerker dat hij geen ondernemer is, ondanks dat hij btw afdraagt. Volgens de medewerker heeft hij ten onrechte belasting (btw) teruggevraagd voor het jaar 2023.

 

Maar hij heeft toch investeringen gedaan. Daarover kan je toch altijd de btw terug vragen ook al heb je geen omzet. En het auto aanschaf plus gebruik de eerste maanden. Daarna heeft de auto bijna een half jaar still gestaan en heeft hij niks daarvan teruggevraagd 

 

Ik ben gewoon een beetje in de war door de belasting medewerker hoe ik dit nou het beste moet invullen met hem. Hij heeft gewoon een boekhoud programma waar alles netjes is bijgehouden.

Link naar reactie
  • 0

Ik samen met hem wel even de belastingdienst bellen. Het zo sneu voor hem zijn dat btw die hij teruggevraagd voor zijn weer kan terug betalen. Terwijl deze producten nu weer nodig hebt omzet te maken. En dat gaat ook aardig goed want zijn agenda staat bijna vol voor 2 maand

 

Stel hij moet het terug betalen. Kan hij het dit jaar weer terug vragen? Want als hij terug moet betalen dan gok ik dat hij snel failliet zal gaan omdat dan de helft van zijn nieuwe lening gelijk weg is

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Is dit allemaal geconstateerd bij een onderzoek of baseer je dit alleen op de gevoerde telefoongesprekken die je hierboven beschrijft?

Ik baseer dit op een telefoon gesprek met de belastingdienst en de ondernemers tools die je moet invullen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting?cid=cpc:2023_3_54&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiArrCvBhCNARIsAOkAGcVgj0k60r6ZXcfFl1QD1h2WIdaudya2ROyzUvzuqClcYmzwXA3ii7saAmzcEALw_wcB

 

Daar kwam netto omzet van minder dan 5000 uit. Dus géén ondernemer IB. Als je nou 20000 of hoger had dan werd je wel gezien als ondernemer

 

 

Doel jij op onderzoeken van de belastingdienst zelf?

 

Wij heb zelf wel veel mogelijkheden onderzocht maar kwam daar dus niet uit. Er is niet veel informatie te vinden over een zieke ondernemer die later toch weer een start maakt. Wel veel informatie over staken van de ondernemer  

aangepast door Johan808
Link naar reactie
  • 1

Vrijwel elke ondernemer wordt wel eens ziek. Ik vind de uitleg van de Belastingtelefoon best bizar. Met name voor de omzetbelasting is iemand al heel snel ondernemer: deelname aan het economisch verkeer, anders dan incidenteel, met als doel de levering van goederen of diensten. 

 

Voor de inkomstenbelasting zijn de criteria iets scherper, maar jullie hebben je laten leiden door een tool die geen rekening houdt met langdurige ziekte.

 

Die uren tellen volgens vaste jurisprudentie niet mee voor de zelfstandigenaftrek, maar dat bepaalt niet uitsluitend of iemand ondernemer is voor de inkomstenbelasting.

 

Wanneer werd hij ziek? Hoeveel omzet heeft hij behaald? 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik twijfel of ik er nu overheen lees, maar ik zie je een aantal keer zeggen dat de belastingdienst gezegd heeft dat ze hem voor de OB geen ondernemer vinden. Maar ik zie geen onderbouwing van hun kant daarvan. 

 

Welke reden noemen ze? 

Link naar reactie
  • 2

Nou ik heb samen met hem zojuist gebeld. Hij wordt gewoon als ondernemer gezien. Doordat hij erg lang ziek is geweest dacht de vorige medewerker dat het om bedrijfs beëindiging. Door de mis communicatie heb ze eigenlijk langs elkaar heen gepraat. Nu heb ik hem gestuurd om toch een boekhouder te nemen en deze komt dan ook binnenkort langs. Want zonder ga ik ervan uit dat hij niet alles juist invult omdat hij het erg moeilijk vind. 

Waarschijnlijk komt alles wel weer goed.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.