• 0

Verkoop bedrijf aan koper in VS, ik krijg aandelen

Beste forumleden,

 

Ik ben bezig met de verkoop van mijn bedrijf. Een Amerikaanse koper gaat dit overnemen en bied mij '€5,000 units in the new Company'. Ik dacht dat het altijd op basis van percentages ging, het is mij dus niet helemaal duidelijk hoe dit werkt / hoe wij dit in Nederland noemen.

 

Mijn vraag is; waar moet ik rekening mee houden als ik aandelen in een Amerikaanse LLC bezit? Moet ik dat willen voor een klein bedrijf? Betaal ik daar belasting over in Nederland of moet ik mijzelf ook kenbaar maken bij de belastingdienst in Amerika?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 minuten geleden, sslp18 zei:

€5,000 units in the new Company

Vreemd aanbod voor een bedrijf uit de VS. Maar goed, stel dat dat klopt, dan zegt dat dus dat jij jouw bedrijf voor 5.000 euro verkoopt. Is dat de bedoeling?

 

Die 5.000 euro is vervolgens misschien maar 1-tig-duizendste deel van het bedrijf van de koper. Voor hetzelfde geld is dat aandeel zo klein dat je nooit een serieus bedrag aan dividend zult ontvangen.

 

Bovendien: ken je het bedrijf waar je dan aandelen in ontvangt?

 

En ja, je komt dan ook in bereik van de IRS.

 

Het komt op mij over als een enorm gedoe voor een pakket aandelen ter waarde van 5.000 euro

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Joost en jou laatste zin is waar ik zelf ook aan zat te denken. Een hoop gedoe voor een pakket aandelen van €5.000.

 

Ik verkoop mijn bedrijf niet voor €5.000, dat staat hier los van. Dit is meer een incentive om mij verbonden te houden met het bedrijf en dus nog te helpen na de verkoop. 

 

Ik begrijp inderdaad ook niet hoe groot dit deel dan moet zijn, die €5.000. 

 

Het bedrijf waar ik aandelen in ontvang is het bedrijf wat ze van mij over nemen (of ja, de assets) maar dan in een nieuwe Amerikaanse LLC.

Link naar reactie
  • 1

Een LLC is geen BV naar het recht van de VS, maar vergelijkbaar met een VOF met in tegenstelling tot NL wel een beperkte aansprakelijkheid voor de vennoten vergelijkbaar met die van een BV i.e., geen hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vennoten zoals in NL.

 

Ook kent de LLC geen aandelenkapitaal, maar wordt dit bijvoorbeeld geregeld gelijk aan de VOF in een overeenkomst waarin bijvoorbeeld wel het aantal (winst)certificaten per vennoot wordt vastgelegd.

 

Ook is mijn suggestie om je erg goed te laten adviseren over de belasting op de winst uit de LLC, want die wordt gelijk aan de VOF 100% verlegd naar de vennoten op basis van fiscale transparantie en dat zou zomaar voor jou kunnen betekenen dat je als buitenlandse vennoot 40% mag inleveren bij de IRS als je de winstcertificaten als privépersoon en niet via bijvoorbeeld een C Corp bezit.

Dit percentage betaal je bijvoorbeeld ook als je investeert in gecertificeerde en beursgenoteerde units van een LP (vergelijkbaar met de NL CV) op de aandelenbeurs dit in tegenstelling tot dividend op aandelen van een C Corp waarover 15% wordt ingehouden op basis van het belastingverdrag tussen NL en de VS.

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Een LLC is geen BV naar het recht van de VS, maar vergelijkbaar met een VOF

dank voor deze belangrijke correctie op mijn bericht.

Dat verklaart ook de € 5.000 capital. Dat zijn geen aandelen maar dus een stukje eigen vermogen in de LLC. Afhankelijk van het totaal aan eigen vermogen is die 5.000 dus een X percentage van het geheel. 

 

Dat geeft meteen te denken over wat die 5.000 dan waard is. Krijg je daar rente over? 

Deel je in de winst van de LLC en zo ja, voor welk deel?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank jullie beide voor jullie reacties.

 

Het klinkt voor mij alsof het het niet waard is om dit aan te nemen gezien de administratieve rompslomp die het met zich mee brengt en ook de hoge belasting die er op wordt geheven. Het komt neer op ongeveer 5% van het bedrijf wat ik ontvang als 'aandelen'.

 

Is er een andere oplossing om aandelen in het bedrijf te blijven bezitten met een jaarlijkse winstuitkering en baat bij een toekomstige verkoop door hen aan een andere partij, zonder dat ik jaarlijks dit moet opvoeren bij de belastingdienst (Nederland en/of VS)? Denk hierbij aan een contract waarin staat dat ik dit aan het eind van ieder boekjaar 5% van de winst ontvang en bij toekomstige verkoop ook 5% van de overnamesom overgemaakt krijg, o.i.d.

aangepast door sslp18
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, sslp18 zei:

Denk hierbij aan een contract waarin staat dat ik dit aan het eind van ieder boekjaar 5% van de winst ontvang en bij toekomstige verkoop ook 5% van de overnamesom overgemaakt krijg, o.i.d.

 

Dus je denk aan een contract met een US bedrijf waarbij je jouw onderneming verkoopt voor X en daarnaast winstrechten en een toekomstige recht op doorverkoop van je ex-onderneming krijgt.

 

En dat via een forum, zoals HL...

Zonder (internationale) juristen en dergelijke.

 

Tja... Lijkt mij vrij moeilijk allemaal.

 

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.