• 0

Gehuurde ruimte delen of onderverhuren aan derden

Momenteel huur ik een ruimte waar ik een kantoor in heb gemaakt. Er is een WC en klein keukenblokje aanwezig. Ik kan daar ook klanten ontvangen indien nodig. Ik vind het prettig om privé en werk gescheiden te houden.

 

Binnenkort start ik een opdracht voor een jaar waarvoor ik 3 dagen bij de klant op kantoor moet werken. De insteek is dat de opdracht een jaar duurt. Dan zou mijn gehuurde bedrijfsruimte met kantoortje 3 dagen per week ongebruikt zijn.

Het is zonde om de ruimte 60% (of meer als ik het weekend meereken) van de tijd ongebruikt te laten. Ik zou anderen de kans willen geven om mijn ruimte te gebruiken op de dagen dat ik er niet ben. Uiteraard tegen een redelijke vergoeding, maar het hoeft niet eens marktconform te zijn. Ik wil echter problemen voorkomen.

 

Vragen:

  1. Mag ik als ZZP'er de bedrijfsruimte die ik huur onderverhuren aan 1 of 2 andere ZZP'ers voor de dagen dat ik er geen gebruik van maak?
  2. Mag een ZZP'er die mijn ruimte huurt ook gebruik maken van mijn apparatuur die aanwezig is? (computers, computer netwerk, gereedschap, etc.)
  3. Ik werk vaker samen met de ZZP'er die ik zou willen laten onderhuren (hij heeft wel eens werk van mij overgenomen bij ziekte etc.)
  4. Loop ik fiscaal of juridisch risico als ik andere ZZP'ers deze ruimte voor enkele dagen per week laat onderhuren?
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1450
45 minuten geleden, Harmen zei:

1. Mag ik als ZZP'er de bedrijfsruimte die ik huur onderverhuren aan 1 of 2 andere ZZP'ers voor de dagen dat ik er geen gebruik van maak?

 

Alles staat of valt met toestemming van de verhuurder. Vaak wordt voor verhuur een ROZ model gebruikt en daar staat vrijwel altijd een verbod op onderverhuur. Dus check je contract.

 

1, 2, 3, 4

Met een eenmanszaak, als zzp-er gelden er geen specifieke regels of verboden.

Het is relatief simpel. Als je zakelijk huurt en onderhuur is toegestaan dan zijn de opbrengsten wel verplicht onderdeel van je omzet.

 

Als je gaat onderverhuren ga je ook een overeenkomst aan met rechten en plichten.

Het ligt dus een beetje aan de vorm. Als 1 persoon structureel onderhuurt zoals vraag 3 lijkt te impliceren dan moet je je hier in verdiepen.
https://svz-advocaten.nl/huurrecht/onderhuur-bedrijfsruimte/

 

maar je kunt het ook informeel houden met een kleine groep zzp-ers. die bijv voor 20 euro jou kantoorruimte een dagdeel kunnen gebruiken. Maar je kunt ook pragmatische afspraken maken  voor ruilhandel.

 

wat jij beschrijft klinkt mij meer als vriendendienst of tijdelijke oplossing en niet als structureel verhaal dus dan zou ik het wat informeel houden en met formele contracten gaan werken.

Beetje binnen je eigen netwerk, informeel äls je eens een dagje een kantoor nodig hebt.. kun je xxx eens bellen.

Dus hou de vergoeding dan ook klein en omschrijf het meer als voor gebruik van koffie, thee en internet.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.