• 0

Koeriersbedrijf beginnen

Geachte ondernemers/bezoekers

 

Wie kan mij op weg helpen?

 

Ik zou graag een koeriersbedrijf willen beginnen.

 

Ik heb alleen geen enkel idee en/of aanknopingspunt wat ik hiervoor moet regelen. Er is ook zeer weinig tot niks over op internet te vinden.

 

Of is het gewoon inschrijven bij de kvk, en bedrijven benaderen met je tarieven. Of is dit te direct?

 

Kan iemand me misschien helpen.

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, een aantal keer.

 

Dit bevalt me dan ook erg goed.

 

En heb altijd al iets voor mezelf willen beginnen.

 

Ik heb ook de drang om te gaan ondernemen omdat ik dan ergens voor werk, dan bouw ik iets op etc.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal gerenommeerde bedrijven die koeriersdiensten aanbieden in Nederland. Er zijn grote (TPG, TNT, Fedex, etc) en een aantal kleinere. Redelijk moeilijke markt voor een starter dus om voeten aan de grond te krijgen. Ten eerste moet je betrouwbaar zijn omdat men graag wil dat pakketjes zowel op tijd als aan de juiste persoon bezorgd worden. Betrouwbaarheid wordt vaak verbonden aan een gevestigde naam. Dat is dus een belangrijk aandachtspunt. Ik denk daarnaast dat je goed moet nadenken over wat jou koeriersbedrijfje toevoegt, of in welke mate het innovatief is of concurrentievoordeel kan behalen. Ik kan me een studentenbedrijfje herinneren die een koeriersbedrijfje opgestart hadden en met behulp van hun OV-jaarkaart de pakketjes bezorgden. Gouden handeltje voor die lui. In New York doen fiets-koeriers gouden zaken, ooit is een iemand met dit idee gekomen.

 

Mijn advies: werk eerst een plan uit waardoor je een houvast hebt, waaruit blijkt waarom jou koeriersbedrijfje een succes kan worden. Als je dat ondernemingsplan eenmaal op papier hebt staan zit je redelijk diep in de materie en zul je ook veel beter weten welke stappen je moet ondernemen alvorens je bedrijfje daadwerkelijk op te richten en in te schrijven bij de Kvk.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Heel veel succes, dit is absolute een moeilijke markt, een prijsvechters markt mag je het gerust noemen. Je zult moeten concurreren tegen de grote jongens.

Je kan beginnen met het analyseren van de tarieven van je concurrenten, bepaal je eigen kosten vervolgens, breng alles in kaar en zie dan of het renderend kan zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag een koeriersbedrijf willen beginnen.

 

Koerier, ik denk dat je alleen kans maakt als jij iets kunt of doet wat de anderen in de markt niet kunnen of doen. B.v niche markten die voor de grote spelers niet interessant zijn (maar waar b.v. de tarieven wel hoog zijn). Of je moet sneller zijn in een bepaalde regio dan anderen. Goedkoper kun je niet zijn, de grote spelers doen het al voor bedragen waarvan je je afvraagt of ze er op toeleggen.

 

Denk 's bij jezelf, stel dat jij een bedrijf zou zijn en iemand belt je op met de introductie "goedemiddag, ik ben zojuist een koeriersbedrijf begonnen en nu wil ik voor u pakjes bezorgen". Zou jij met zo iemand in zee gaan? Als je goede ervaringen hebt met UPS? Verder: wat moet zo iemand zeggen om je te triggeren? Als je die vraag kunt beantwoorden, dan weet je ook waar jouw niche zit. Dat antwoord geeft namelijk niet alleen aan waar jij denkt dat het gat in de markt zit, maar toont ook de aspecten waar jij wsch affiniteit mee hebt.

Succes!

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor alle informatieve replies.

 

Over het concurreren met de grote als tnt, dat is niet mijn doel.

 

Ik wil mij ook niet richten op het bezorgen van pakketjes over heel de wereld maar meer alleen in nederland, en 24uur service naar bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland.

 

Het gaat er mij ook in het begin zeker niet om om groot te worden desnoods wil ik nog wel voor tnt zelf gaan rijden, dit komt ook vaak voor.

 

Helaas heb ik nu even geen tijd om mijn reply verder uit te werken maar ik ben benieuwd wat nu nog een aantal reakties zullen zijn, en dan komen mijn vragen vanavond weer.

 

Heel er bedankt alvast iedereen

Link naar reactie
  • 0

 

Leuk, nou je hebt er zin in :D

 

Nog wat inspiraties van mijn kant die je misschien op meer ideeën brengt.

 

Gebruik maken van OV jaarkaarten is al genoemd. Buiten de vraag of bedrijven met een dergelijke distributie akkoord gaan, maar misschien zijn er nog meer groepen die een treinkaartje willen verdienen door een pakje in de trein mee te nemen. Hoe dat allemaal georganiseerd moet worden is de volgende vraag, maar kan me voorstellen dat als ik met de trein ga, ik best bereid ben om een pakje mee te nemen van Nieuw Vennep naar Amsterdam (wil naturlijk wel weten wat er in zit, lijkt me, mmmm) en het moet simpel te zijn om op te halen en af te handelen.

 

Denk eens aan taxi bedrijven, die rijden ook van her en der met veelal een grote lege koffervak, misschien zijn die blij met wat extra business erbij (krijg je iets van TaxiPost).

 

Beveiligers, ik zie regelmatig savonds van die beveiligings persoontjes in wagentjes rond rijden, controleren of de deur wel goed dicht zit. Laat ze gelijk een briefje door die gleuf doen, ze zijn er toch :-)

 

Internationale kerstpakket bezorging. Ik probeerde voor de kerst een pakket naar Tjechië te versturen. Daar er wijn in zat werd me dat al niet aangeraden. Toen ik met een doos chocolade pasta aan kwam kost het verzenden 27 euro. Was nog duurder dan all die pasta bij elkaar.

Misschien kun je kerstpakketten gaan verkopen die je in één keer de grens overzet tegen lagere kosten per pakket.

 

AutoPost. Misschien kun je automobilisten een extra centje laten verdienen door pakjes mee te laten nemen. Loop je natuurlijk weer tegen vertrouwen op, maar wellicht organisatorisch met behulp van wat ict oplossingen ook weer op te lossen. Als je een pakje mee neemt, krijg je bijvoorbeeld benzinepunten bij een bepaald tankstation of zoiets, die punten krijg je alleen als het pakket bij een distributie station is afgeleverd.

 

Maar goed, je wilde zelf rijden, doch vergeet andere vervoermiddelen niet: bootje, motorfiets, step, brommer, fiets, driewieler, vliegtuig.

 

Kijk of je in je omgeving in contact kunt komen met wat bedrijven die regelmatig wat laten verzenden, kijk hoe jij het beter en wellicht goedkoper kunt.

 

Succes,

 

Perry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is echter, waar en hoe laat je die mensen die pakketjes ophalen.

 

Wanneer weet ik dat het op de route ligt van een chauffeur, en wanneer weet hij dat ik dan iets voor hem klaar heb liggen.

 

Een taxi chauffeur weet van tevoren nooit waar hij die dag heen zal rijden.

 

Verder vind ik het op zich wel goede ideeen en ben ik blij dat er mensen met mij meedenken.

 

In mijn vraag stond echter ook wat ik allemaal moest regelen om als koerier te mogen rijden, dit kan ik op internet nergens vinden, en ik denk dat collega koerierbedrijven er ook niet om staan te springen om mij dit te vertellen.

Link naar reactie
  • 0

In mijn vraag stond echter ook wat ik allemaal moest regelen om als koerier te mogen rijden, dit kan ik op internet nergens vinden, en ik denk dat collega koerierbedrijven er ook niet om staan te springen om mij dit te vertellen.

 

Daar heb je de kvk voor. Even langs gaan, zitten daar genoeg mensen met zeeën van tijd 8) die je graag onder het genot van een kop koffie willen vertellen wat te doen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Om als koerier te starten heb je niet heel veel nodig. Je kunt zo beginnen als je een vervoermiddel hebt. Als je echter aangesloten wilt zijn bij enkele verenigingen, zullen die misschien wat eisen stellen aan je vervoersmiddelen, hoe je eventueel goederen opslaat etc..

 

Denk echt eens door over die TAXIPOST... er zijn zat taxibedrijven die meerdere keren per week in grote steden naar b.v. ziekenhuizen rijden.. vol heen en soms leeg terug.. als ze de KM's terug op deze manier een beetje rendabeler kunnen maken door via jouw steunpunt te rijden...

 

 

Succes

 

Rick

 

enkele links: http://transportbedrijf.com/

http://www.tln.nl/

http://transport.pagina.nl/

Link naar reactie
  • 0

Bij deze nog antwoord op deze vragen.

 

- De vraag is echter, waar en hoe laat je die mensen die pakketjes ophalen?

 

- Wanneer weet ik dat het op de route ligt van een chauffeur, en

- wanneer weet hij dat ik dan iets voor hem klaar heb liggen.

Een taxi chauffeur weet van tevoren nooit waar hij die dag heen zal rijden.

 

Dit zou je onderscheidende toegevoegde waarde zijn als je dit kunt realiseren. Is niet zomaar gerealiseerd en komt wat bij kijken. Nou zijn logistiek processen niet mijn sterkste kant, maar daar moet toch wat op te bedenken zijn met de huidige technieken van vandaag de dag.

 

Maar kan me zo voorstellen dat je met GPRS en mobiele technieken en databases en websites toch heel wat zou moeten kunnen realiseren.

 

Gaat me nou even te ver om dit helemaal even uit te werken :-) Wel een leuk puzzeltje :-)

 

Perry

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met de km die je aflegt, zijn die nog aftrekbaar?

 

Net als wanneer ik km vergoeding krijg, 0.18cent belast.

 

Ik zet komend weekend alles even op een rijtje, wat de kosten zijn en wat ik nog kan aftrekken. En wat er dan nog overblijft als ik in tarief een van de goedkoopste wil blijven.

 

Misschien blijkt hieruit dat ik me ergens anders op moet concentreren, zoals spoedbezorgingen naar het buitenland etc.

 

Over die taxipost heb ik nog nagedacht, maar ik denk dat dit heel moeilijk word, er komt gewoon te veel bij kijken, het is haast niet mogelijk om het voor elkaar te krijgen dat je een chauffeur weet te vinden die in de buurt is van een ophaaladres en dan ook nog eens langs het afleveradres zou komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten hoe ik het voor elkaar kan krijgen, als ik weet dat een chauffeur bijvoorbeeld in tilburg is en in de buurt van een klant, hij het pakettje ophaalt en vervolgens een eigen klant naar een bestemming brengt.

 

Dan zou je dus 2x geluk moeten hebben dat de chauffeur en bij jou klant in de buurt is, en ook nog eens de richting op gaat waar het pakketje naartoe moet.

 

Of is jullie gedacht hier achter dat hij langs een centraal ophaalpunt rijdt, daar een pakettje afgooit en dat al die pakketjes in 1x opgehaald worden op een later tijdstip.

Link naar reactie
  • 0

Doe onderzoek naar de kleinere koeriersbedrijfjes bij je in de regio, zorg dat je weet wat hun diensten en tarieven zijn. Bekijk of je een meerwaarde hebt ten opzichte van hun.

 

Met de gegevens uit bovenstaand onderzoek kun je gaan berekenen hoeveel pakketjes je moet vervoeren of zendingen moet verrichten om je kosten en salaris te verdienen.

 

Kosten:

- auto/bus

- brandstofkosten

- eventuele opslag

- navigatie

- accountant

- lidmaatschappen en vergunningen

- salaris

 

Bovenstaand zijn nog maar enkele kosten die je maakt als koeriersbedrijfje.

 

En heb je er al wel eens aan gedacht om bij de bedrijven op de industrieterreinen bij je in de regio, iedere dag alle poststukken en kleinere pakketjes op te halen. Hierdoor krijg je een vaste route, en een vast kostenplaatje en een vast inkomen. Daarnaast zou je door middel van een, door jou opgebouwd, netwerk ook kunnen bemiddelen tussen je conculega's en de bedrijven binnen je regio.

 

voor meer vragen kun je altijd bij me terecht.

 

mvg

 

martijn

Link naar reactie
  • 0

Kosten:

- auto/bus

- brandstofkosten

- eventuele opslag

- navigatie

- accountant

- lidmaatschappen en vergunningen

- salaris

+ autoverzekering

+ de goederen die je vervoert verzekeren

+ email/telefoon voor je contacten

+ ...

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
+ autoverzekering

+ de goederen die je vervoert verzekeren

 

De autoverzekering werkt weer iets in mijn nadeel, omdat ik nog jong ben en dus val ik nog in de hoge risico zone. Of is dit anders als je een onderneming hebt.

 

En wat voor soort verzekering sluit je af voor de goederen die je vervoert.

 

Over een mobiele telefoon, die kosten heb ik nu ook al. Maar die moeten inderdaag wel meeberekend worden.

 

Dus bedankt voor de waardevolle aanvulling.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even geprobeerd om online een auto verzekering te berekenen maar er zijn geen zakalijke tarieven bekend.

 

Iemand een indicatie hoeveel dit scheelt met de normale verzekering die je zou afsluiten?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb TVM een mail gestuurd, aangezien ik geen kans krijg om ze te bellen.

 

Een aantal dingen die ik nog te weten moet zien te komen.

 

1. Hoeveel word er gerekend aan gemiddelde kosten van een auto. Dus onderhoud en slijtage.

 

2. Wat als ik een auto aanschaf van mijn eigen gespaard geld.

 

Wie kan ik contacteren voor informatie, want ik kom er nooit aan uit.

 

Alle dingen waar ik rekening mee moet houden, en ook vragen als van welke rekening worden brandstof kosten afgeschreven en de verzekering etc. ( dit omdat er geen aparte rekening met een saldo is.)

 

Moet ik dan een rekening openen en daar een begin saldo opzetten van laten we zeggen 5000 euro.

Link naar reactie
  • 0

NOFI hoor maar is het geen idee om zelf eens wat tijd en energie in het idee te steken? Haal bijvoorbeeld eens voor een paar euro een starterspakket bij de KvK. Daar zit een soort van stappenplan in met dingen die je uit moet zoeken. Als je een verzekering nodig hebt bel je meerdere verzekeraars voor hun tarieven enzovoorts.

 

"Ik heb TVM een mail gestuurd, aangezien ik geen kans krijg om ze te bellen."

Omdat je geen tijd hebt o.i.d.? Dat is tenminste de enige logische conclusie aangezien elk bedrijf wel telefonisch bereikbaar is. Ik heb het idee dat je dit er zo maar eens even naast wilt doen en dat het erg handig is om hier je vragen te plaatsen.

 

Uiteraard is het goed dat je hier vragen plaatst maar dan moet er wel iets om te discussieren zijn. Simpele opzoekvragen plaatsen is niet echt leuk. Het is veel interessanter om verder op je idee in te gaan aangezien er veel leuke mogelijkheden zijn zoals die Taxi-post!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Er komen nu zoveel dingen in mij op om tegen jou te zeggen maar die energie stop ik inderdaad liever in het uitzoeken van andere dingen.

 

De reden dat ik zoveel vragen heb is omdat ik nog niet veel levenservaring heb, ik ben namelijk pas 19jaar.

 

Ik ben al in het bezit van een starterspakket van de kvk, en ook heb ik bij de belastingdienst een handboek ondernemen gehaald. Maar daar staan die vragen die ik als laatst stelde niet in.

 

Dat is tenminste de enige logische conclusie aangezien elk bedrijf wel telefonisch bereikbaar is. Ik heb het idee dat je dit er zo maar eens even naast wilt doen en dat het erg handig is om hier je vragen te plaatsen.

 

Ik heb momenteel nog een baan van 50 uur per week, waarbij ik op een dag geen tijd vrij kan maken voor een telefoontje. Dit om 2 redenen; 1 de baas zit heel de dag op mijn lip en 2. Dat ik geen pauzes heb.

 

Simpele opzoekvragen plaatsen is niet echt leuk

Als ze zo simpel waren had ik ze denk ik wel gevonden. Een forum is niet alleen om te discussieren, het is er ook voor bedoeld om mensen die met vragen zitten te helpen.

 

Maar goed...

 

Dit heeft me weer te veel tijd gekost helaas.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit heeft me weer te veel tijd gekost helaas.

 

Met alle respect voor je enthousiasme, maar je moet heel goed beseffen dat hier mensen zijn die 80 uur per week werken en hier nooit zo snel zeggen dat ze ergens geen tijd voor hebben. Wel of ze iets willen of kunnen doen!

 

Ik zou zeggen probeer een lunchtijd te creeëren ga ergens langs de snelweg met een pen en papier zitten en zie jezelf over die snelweg scheuren met een pakje in je auto die iemand ergens wilde hebben en jou daar voor belde.

 

Ga vervolgens na wat je dan allemaal nodig gehad zou moeten hebben om dat allemaal mogelijk te maken. Gewoon met je 19 jarige verstand.

zet je droom op papuier en kom met goede vragen, maar nogmaals ga niet zeggen dat jij geen tijd hebt, alsof wij er wel zeeën van hebben!

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.