• 0

Fiscale gevolgen van registratie als werknemer van werk-bv in plaats van holding

Ik moet (via de KvK) aantonen dat ik werkzaam ben bij de werk-BV in plaats van de holding, voor een opdrachtgever.
 

Een verklaring van de werk-BV alleen is daarvoor niet voldoende. Ik heb tevergeefs geprobeerd uit te leggen wat de redenen hiervoor zijn geweest (om juist bij de holding in dienst te zijn, en dat de holding dus wel minstens één werknemer heeft volgens de KvK). De opdrachtgever ziet het als volgt: we doen zaken met de werk-BV, dus daar willen we de informatie kunnen terugvinden. Er moet dus minstens één werknemer worden vermeld bij het aantal werknemers in de KvK.

 

Pragmatisch gezien is dit geen enkel probleem voor mij om de opdrachtgever tevreden te stellen. Het lijkt immers een kleine moeite om dit door te geven aan de KvK?

 

De vraag is echter wat voor gevolgen dit heeft, fiscaal of anderszins. Zie ik iets over het hoofd? Krijg ik dan niet automatisch een loonheffingsnummer met allerlei verplichtingen?
 

Graag hoor ik jullie ideeën en ervaringen hierover.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Die opdrachtgever is de eerste in mijn 24 jaar fiscale dienstverlening die met zo'n onvoorstelbaar dom verzoek komt! Nergens in welke wet dan ook staat dat een BV personeel in dienst moet hebben om opdrachten te kunnen vervullen. Een BV kan immers prima arbeid inhuren, zoals dat hier het geval is.

 

Nu verlangen ze van jou een pertinente leugen te laten registreren bij een officiële instelling die het handelsregister bewaakt. 🤯

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor de kritische toon, zo zit ik er ook in. Zitten er consequenties aan verbonden als ik daarin meega uit pragmatisch oogpunt? Of help ik daarmee de huidige constructie om zeep? Ergo; het is dus ook niet de bedoeling om niet-in loondienst zijnde werknemers (maar inhuurkrachten) op te geven onder werkzame personen, zonder automatische (fiscale) gevolgen?

 

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 2
Retired Mod     7,5k 32 1452

Met dit recente artikel van de KvK in de hand zie ik geen bezwaren om het te doen .

https://www.kvk.nl/wijzigen/werkzame-personen-registreren-in-het-handelsregister/

 

Je moet werkzame personen registreren en niet werknemers in loondienst.

 

Ontegenzeggelijk ben jij een werkzame persoon in de werkmaatschappij. 
Als het goed is heb jij een managementovereenkomst waarin ook staat dat je arbeid je verricht voor de werkmaatschappij.

 

Fiscaal heeft het al helemaal geen gevolgen van en vinkje of een 1 bij werkzame personen gaat dat niet veranderen.

De norm in BV land is zo ongeveer dat elke DGA bij de holding in dienst is terwijl het gros van de werkzaamheden worden uitgevoerd in de werkmaatschappij.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wat Roel zegt inderdaad. Dat heeft geen fiscale gevolgen. Ik ben vooral (weer) verbaasd dat ondernemers met dit soort onzin opgezadeld worden. Het dient geen doel, het geeft de opdrachtgever geen enkele zekerheid en is (weer) een fladderende ballon van hete lucht waar ongetwijfeld straks meer opdrachtnemers mee te maken gaan krijgen. Zie ook de vaak verlangde G-rekening bij een BV met alleen een DGA. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.