• 0

Rekening courant holding - werkmaatschappij: 17,5k drempel ook van toepassing?

Hallo allen,

 

Praktische vraag. Kan ik rentevrij de rekening-courant tussen mijn holding en werkmaatschappij op laten lopen boven 17,5k en deze aan het einde van het jaar verrekenen met een dividenduitkering?

 

Ik heb een holding en werkmaatschappij, waarbij de ik 100% van aandelen van de holding en de holding 100% van de aandelen van de werkmaatschappij. 

 

Ik wil gedurende het jaar per kwartaal 10k overtollige reserves van de werkmaatschappij naar de holding halen. Praktisch dacht ik dit te doen via de RC tussen de twee BV's en op het einde van het jaar eenmaal een dividenduitkering te doen om de RC te verrekenen. Ik begrijp dat de belastingdienst een zakelijke rente verwacht mbt de rekening-courant tussen de DGA en de holding indien je gedurende het jaar boven de 17,5k uitkomt, maar geldt dit ook voor de holding en haar werkmaatschappijen? 

 

Het is voor mij vooral een afweging tussen de RC gebruiken of tussentijds al dividend uitkeren als ik rente moet berekenen. Het liefst doe ik het via de RC omdat het praktisch is en minder papierwerk.

 

Dank!

Maurice

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Joost,

 

Dank je wel voor je snelle reactie. Wil dat zeggen dat die 17,5k per definitie niet van toepassing is tussen zakelijke entiteiten? Want dan is de vraag of ik in zijn algemeenheid een renteloos krediet mag opzetten tussen werkmaatschappij en holding? Heeft de belastingdienst daar een mening over?

 

Mvg

Maurice

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.