• 0

Doorberekening Servicekosten

Beste,

 

Wij huren sinds 10+ jaren een bedrijfspand in een bedrijfsverzamelgebouw. Dit bedrijfsverzamelgebouw is van eigenaar veranderd. De oude eigenaar nam de volgende zaken voor zijn rekening: onderhoud toegangshek, onderhoud buitenterrein, onderhoud cv ketel, onderhoud overheaddeur, onderhoud brandblushaspels.

 

De nieuwe eigenaar wil deze onderhoudskosten gaan doorberekenen als zijnde 'servicekosten' aan de huurders met een maandelijks voorschot en jaarlijkse afrekening. Mag hij dit of konden (kunnen) wij er vanuitgaan dat deze kosten inclusief de huur waren (zijn)?

 

In de huurovereenkomst wordt nergens gesproken over servicekosten; slechts het standaard verhaal: verhuurder zorgt voor buitenkant, huurder voor binnenkant daarbij behoren alle installaties zoals CV, Sanitair, hang en sluitwerk.

 

Dank voor jullie input

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

De huurovereenkomst is bepalend bij bedrijfsruimte.
U vindt de bepaling(en) standaard, maar dat is het op het eerste oog niet.
Letterlijk citeren van de toepasselijke bepalingen is dus nodig voor een advies.
Nu kan er alleen maar aangegeven worden dat op het eerste oog bijvoorbeeld onderhoud van de cv-installatie voor rekening van de huurder is.
 

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, UwJurist zei:

De huurovereenkomst is bepalend bij bedrijfsruimte.
U vindt de bepaling(en) standaard, maar dat is het op het eerste oog niet.
Letterlijk citeren van de toepasselijke bepalingen is dus nodig voor een advies.
Nu kan er alleen maar aangegeven worden dat op het eerste oog bijvoorbeeld onderhoud van de cv-installatie voor rekening van de huurder is.
 

Zo zwart/wit ligt het niet. Als de afgelopen tien jaar die kosten niet in rekening zijn gebracht, dan is er wat mij betreft sprake van een stilzwijgende wijziging / aanvulling van de overeenkomst en kan een nieuwe eigenaar niet daar zomaar van afwijken.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, StevenK zei:

Zo zwart/wit ligt het niet. Als de afgelopen tien jaar die kosten niet in rekening zijn gebracht, dan is er wat mij betreft sprake van een stilzwijgende wijziging / aanvulling van de overeenkomst en kan een nieuwe eigenaar niet daar zomaar van afwijken.

Ik geef enkel aan wat van toepassing zou kúnnen zijn op basis van de summiere informatie. Niets zwart / wit.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
10 uur geleden, UwJurist zei:

Ik geef enkel aan wat van toepassing zou kúnnen zijn op basis van de summiere informatie. Niets zwart / wit.

Ik had verkeerd gequote, ik had alleen de eerste regel: 

15 uur geleden, UwJurist zei:

De huurovereenkomst is bepalend bij bedrijfsruimte.
 

moeten quoten, want de inhoud van de overeenkomst wordt niet alleen bepaald door wat er op papier staat.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.