(aangepast)

Hi allemaal,

Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak,  en maak onderhand bijna elk jaar 400k+ winst, nou heb ik al een x aantal keer met mijn boekhouder  besproken om over te gaan naar een BV.

Echter bij berekeningen onder aan de streep scheelt het allemaal niet heel veel wat mij verteld is. Dit zou komen omdat ik verplicht ben mijzelf een vergelijkbaar inkomen te moeten geven als in de eenmanszaak. Maar mijn vraag is klopt dit wel ? 

Online vond ik dit :

a.100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;

b.het hoogste loon van de werknemers die in dienst zijn van hetzelfde bedrijf, of verbonden bedrijven;

c.€ 51.000.

Een vergelijkbare dienstbetrekking,  is leuk als je een tandarts kan vergelijken, maar niet een webwinkel eigenaar?  Bij een eenmanszaak is de winst direct belast , ik denk dan, zoveel geld neem ik niet prive op.. maar als ik alleen al de IB moet betalen, moet ik 2 ton uit de zaak trekken, dat wordt gezien als prive opnamen..

Is het nou echt zo dat ik mijzelf een vergelijkbaar inkomen moet geven in de bv ?

Tevens zit ik met bedrijfspand die gekocht zijn als eenmanszaak en onderhand in waarde is gestegen, is dit niet lastig met onderbrengen in een bv?

aangepast door JLely
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76714-overstappen-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1
1 uur terug, JLely zei:

Ik ga het nogmaals bespreken en kijken of ik per 1 januari alles over kan zetten

Als je voor 1 oktober een intentieverklaring registreert bij de fiscus kun je nog terug naar afgelopen 1 januari 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76714-overstappen-bv/#findComment-685190
Delen op andere sites

• 0

Beste JLely

Bij 400.000 winst als eenmanszaak lijkt er op het eerste gezicht iets mis als de berekeningen jaar na jaar zouden uitwijzen dat een BV nauwelijks voordeliger is. Dat zou mijns inziens juist flink moeten schelen.

Er zijn zeker redenen te bedenken, zoals een hoog bestedingspatroon privé of een hoog vergelijkbaar DGA-loon, waardoor het voordeel van een BV tegenvalt, maar dat zijn de uitzonderingen op de regel. 

Het DGA-loon hoeft beslist niet in lijn te liggen met je inkomen uit je eenmanszaak. Sterker nog, dat is pertinente onzin. 

Het moet voldoen aan de eisen zoals je die zelf gevonden hebt, met de kanttekening dat het niet minimaal 51.000 maar 56.000 moet zijn. En meer nog, minimaal het loon uit een vergelijkbare dienstbetrekking, in jouw geval dus het salaris van een bedrijfsleider van een detailhandel in vergelijkbare producten met een vergelijkbare omvang. Dat zal zeker fors lager zijn dan je inkomen uit je eenmanszaak.

Als het bedrijfspand zakelijk in gebruik is, kan het onder voorwaarden onbelast (zowel voor de inkomstenbelasting, overdrachtsbelasting als omzetbelasting) ingebracht worden in de BV.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76714-overstappen-bv/#findComment-685186
Delen op andere sites

• 0
39 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Beste JLely

Bij 400.000 winst als eenmanszaak lijkt er op het eerste gezicht iets mis als de berekeningen jaar na jaar zouden uitwijzen dat een BV nauwelijks voordeliger is. Dat zou mijns inziens juist flink moeten schelen.

Er zijn zeker redenen te bedenken, zoals een hoog bestedingspatroon privé of een hoog vergelijkbaar DGA-loon, waardoor het voordeel van een BV tegenvalt, maar dat zijn de uitzonderingen op de regel. 

Het DGA-loon hoeft beslist niet in lijn te liggen met je inkomen uit je eenmanszaak. Sterker nog, dat is pertinente onzin. 

Het moet voldoen aan de eisen zoals je die zelf gevonden hebt, met de kanttekening dat het niet minimaal 51.000 maar 56.000 moet zijn. En meer nog, minimaal het loon uit een vergelijkbare dienstbetrekking, in jouw geval dus het salaris van een bedrijfsleider van een detailhandel in vergelijkbare producten met een vergelijkbare omvang. Dat zal zeker fors lager zijn dan je inkomen uit je eenmanszaak.

Als het bedrijfspand zakelijk in gebruik is, kan het onder voorwaarden onbelast (zowel voor de inkomstenbelasting, overdrachtsbelasting als omzetbelasting) ingebracht worden in de BV.

Dank voor het vlotte antwoordt !  Dat dacht ik al, Het is nu alweer een tijdje terug dat dit berekend is, en de boekhouder gaf al wel aan om dit nog een keer te doen.. Ik denk echter dat dat niet hoeft en dat ik gewoon over moet.

Ik ga het nogmaals bespreken en kijken of ik per 1 januari alles over kan zetten, laatst jaar was het zo druk dat ik het heb laten zitten, en een eenmanszaak is de administratie denk ik wat makkelijker, aangezien ik die 99% zelf doe op de eindcontrole en de IB aangifte na.

Thanks voor de tips, ik ga het bespreken

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76714-overstappen-bv/#findComment-685188
Delen op andere sites

• 0

De hamvraag is of je die 4 ton privé opmaakt. Want dan is het verschil beperkt, maar wanneer je een substantieel deel van die winst juist niet privé uitgeeft maar gebruikt voor je onderneming, dan heb je met een BV echt grote voordelen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76714-overstappen-bv/#findComment-685189
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar