Ga naar inhoud

Liquide middelen overhevelen van werk-bv naar holding

Geplaatst:

tsk771

Hallo,

Sinds dit jaar heb ik een werk-bv met een holding (100% eigendom van de aandelen). Maandelijks stel ik vanuit de holding een factuur op richting de werk-bv voor de management fee, zodat ik vervolgens mijn DGA-salaris vanuit de holding kan betalen. Het gaat goed met de werk-bv, waardoor ik ook een aardig bedrag aan liquide middelen aan het opbouwen ben.

Mijn vraag is: hoe kan ik het beste deze overtollige liquide middelen overhevelen naar mijn holding? Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk uit te keren naar privé.

Alvast bedankt voor jullie advies!

beantwoord door Joost Rietveld

Ga naar beste antwoord

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

dividend uitkeren

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

tsk771

• Auteur

Dankje. Bedoel je dan dividend uit keren vanuit de werk bv naar de holding of vanuit de werk bv dividend naar privé uitkeren?

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Naar de aandeelhouder natuurlijk.

Dat is de holding (tenminste als dit goed opgezet is!).

Je kan toch niet "dividend" zomaar aan een derde (aan jou dus) uitkeren. 

"What, me worry?"

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Inderdaad eerst van werk BV aan holding, daarna van holding naar privé. Let op de dividendbelasting bij die laatste stap

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

tsk771

• Auteur

Top! Dankjewel. Dan gaan we het op deze manier doen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

tsk771

• Auteur

Ik had nog 1 vraagje hierop. Op welke categorie boek ik deze transactie's?

Ik maak gebruik van Moneybird en in werk bv heb ik de volgende categorie:
Balans --> Kortlopende schulden --> te betalen dividenden (of past deze categorie beter:  Uit te keren dividend aan houders van aandelen)

En in Holding bv welke categorie is hiervoor geschikt? overige inkomsten?

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  • Beste antwoord

In de werk BV gaat het dividend van de winstreserve af.

In de holding BV gaat het via de W&V -> resultaat deelneming.

• Ward van der Put changed the title to Liquide middelen overhevelen van werk-bv naar holding
Geplaatst:

tsk771

• Auteur

Dankjewel. Ik probeer dit even goed te begrijpen.

In de werk-BV gaat de dividenduitkering van de winstreserve af. De winst zoals vermeld in de resultatenrekening verandert niet na het uitkeren van dividend (aangezien het geen kostenpost is). Dat betekent dat over deze hele som vennootschapsbelasting betaald moet worden.

In de holding-BV wordt dit geboekt als overige omzet, in Moneybird heet dit: "Opbrengsten uit dividenden 81110,". Dit betekent dus dat de winst van de holding-BV hoger komt te liggen. Aan het einde van het jaar moet hierover ook vennootschapsbelasting worden betaald.

Is het zo dat ik zowel in de werk-BV als in de holding-BV vennootschapsbelasting moet betalen over het uitgekeerde dividend? Dan betaal je toch dubbel?

Geplaatst:

tsk771

• Auteur

Edit: Aah, ik zie dat als je holding-BV minimaal 5% (in mijn geval 100%) van de aandelen bezit in de werk-BV, je geen vennootschapsbelasting hoeft te betalen over de ontvangen dividenden vanwege de deelnemingsvrijstelling. Het lijkt erop dat mijn vraag hiermee beantwoord is, als ik het goed heb begrepen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

correct.

En die deelnemingsvrijstelling geef je pas in de VPB aangifte op.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.