• 0

vraag na lezen topics over (negatieve) waardering deelneming buiten FE

(aangepast)

Allen, ik heb behoorlijk wat vragen doorgenomen op dit forum over dit onderwerp.

Aangezien dit topic en ook dit topic zijn afgesloten, open ik een nieuwe post.  

Omdat ik zelf een economische studie heb gedaan, doe ik een hoop boekhoudzaken zelf. Maar loop vast op het volgende.

Na het lezen van bovenstaande 2 topics, resteert mij nog 1 vraag : 

Uitgangspunten: 

- als er geen sprake is van een fiscale eenheid tussen de moeder en de dochter, ende dochter heeft een negatief eigen vermogen

- waardering jaarrekening bij moeder en dochter beide tegen fiscale grondslagen, netto vermogenswaarde. 

- moeder is niet extra aansprakelijk voor de dochter. 

Vraag: 

Wat wordt dan de waarde van de deelneming op de balans van de moeder: 

• Deelneming op te nemen tegen het negatieve bedrag  OF dient de deelneming niet lager dan 0 euro gewaardeerd te worden? 

Ik lees op het internet dat wanneer er wel sprake is van een fiscale eenheid, je op basis van fiscale grondslagen de deelneming opneemt voor het negatieve bedrag.

Maar voor mij is erg onduidelijk of dat ook "mag" / "aan te raden is" wanneer er geen sprake is van een fiscale eenheid

Mijn insteek is namelijk dat ik zou willen dat de jaarrekening altijd netjes aansluit op de VPB aangifte. Volgens mij neem je in de VPB aangifte de deelneming, als deze negatief is, altijd tegen het negatieve bedrag op. Ongeachte binnen/buiten fiscale eenheid. 

In de jaarrekening wil ik hier ook 1 op 1 op aansluiten. vandaar de vraag. 

Ik ben dus bang dat je straks een discrepantie gaat krijgen tussen het eigen vermogen van de moeder in de jaarrekening en in de aangifte VPB, als je het in de jaarrekening niet verder dan nihil mag afwaarderen. Misschien zeg ik iets geks hier, maar dan hoor ik dat vanzelf weer van jullie. 

Alvast dank!

aangepast door deno

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 1

Als er geen zogenaamde 403-verklaring is (holding staat garant voor schulden dochter) dan waardeert de moeder een dochter met een negatief eigen vermogen op nihil. Dat is geen kwestie van mogen. Het alternatief zou namelijk een voorziening deelneming zijn (credit), maar daar is een 403-verklaring of consolidatieplicht voor vereist.

Bij een FE VPB kan het weer wel, omdat het dan wegvalt in de consolidatie.

Maar laat dat vooral geen reden zijn om een FE VPB te kiezen. Dit is gewoon window dressing. Ik zou me daar geen zorgen over maken

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost, dank voor je reactie. 
Er is geen 403 verklaring. 

Ik heb in een oude aangifte van een fiscalist die voor ons de aangifte deed gezien dat hij een deelneming, die niet in de FE zit, negatief heeft opgenomen in de VPB aangifte. 

Als ik bovenstaand goed begrijp, zeg jij, je in de jaarrekening op fiscale grondslagen niet lager dan 0 kunt waarderen. Klopt dat? 

• En in de aangifte VPB zelf, waardeer je daar de deelneming wel negatief of houdt het daar ook bij 0 op? Er van uit gaande dat er dus geen FE is.
  • 0
2 uur geleden, deno zei:

Als ik bovenstaand goed begrijp, zeg jij, je in de jaarrekening op fiscale grondslagen niet lager dan 0 kunt waarderen. Klopt dat? 

In dit geval klopt dat

2 uur geleden, deno zei:

En in de aangifte VPB zelf, waardeer je daar de deelneming wel negatief of houdt het daar ook bij 0 op? Er van uit gaande dat er dus geen FE is.

Houdt ook op bij nul. 

Je boekt simpelweg geen resultaat deelneming meer totdat het eigen vermogen weer positief is

• 0

Hmm….vreemd dat er toen een negatief bedrag is opgenomen in de balans van de aangifte VPB. Had dus nul moeten zijn.

Betekent het waarderen op “fiscale grondslagen” per definitie dat je 1 op 1 moet volgen wat er in de VPB aangifte staat qua Balans en W&V?

Maw jaarverslag/jaarrekening = vpb aangifte?

• 0
1 uur terug, deno zei:

vreemd dat er toen een negatief bedrag is opgenomen in de balans van de aangifte VPB.

Die fout komt vaker voor. Veel kantoren in deze sector weten niet eens wat een 403-verklaring is.

Het heeft gelukkig geen invloed op de winst...

En ja, als de jaarrekening op fiscale grondslagen is, dan is die gelijk aan de VPB

• 0

Als je die verklaring als holding ooit afgegeven hebt, trek je die niet zomaar in. Doorgaans doe je dit omdat het verlangd wordt van andere belanghebbenden. 

Als je deze intrekt, dan zul je vanaf dan de negatieve deelneming dus niet met als negatieve voorziening op je balans kunnen presenteren. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar