Allen, ik heb behoorlijk wat vragen doorgenomen op dit forum over dit onderwerp.
Aangezien dit topic en ook dit topic zijn afgesloten, open ik een nieuwe post.
Omdat ik zelf een economische studie heb gedaan, doe ik een hoop boekhoudzaken zelf. Maar loop vast op het volgende.
Na het lezen van bovenstaande 2 topics, resteert mij nog 1 vraag :
Uitgangspunten:
- als er geen sprake is van een fiscale eenheid tussen de moeder en de dochter, ende dochter heeft een negatief eigen vermogen.
- waardering jaarrekening bij moeder en dochter beide tegen fiscale grondslagen, netto vermogenswaarde.
- moeder is niet extra aansprakelijk voor de dochter.
Vraag:
Wat wordt dan de waarde van de deelneming op de balans van de moeder:
Deelneming op te nemen tegen het negatieve bedrag OF dient de deelneming niet lager dan 0 euro gewaardeerd te worden?
Ik lees op het internet dat wanneer er wel sprake is van een fiscale eenheid, je op basis van fiscale grondslagen de deelneming opneemt voor het negatieve bedrag.
Maar voor mij is erg onduidelijk of dat ook "mag" / "aan te raden is" wanneer er geen sprake is van een fiscale eenheid.
Mijn insteek is namelijk dat ik zou willen dat de jaarrekening altijd netjes aansluit op de VPB aangifte. Volgens mij neem je in de VPB aangifte de deelneming, als deze negatief is, altijd tegen het negatieve bedrag op. Ongeachte binnen/buiten fiscale eenheid.
In de jaarrekening wil ik hier ook 1 op 1 op aansluiten. vandaar de vraag.
Ik ben dus bang dat je straks een discrepantie gaat krijgen tussen het eigen vermogen van de moeder in de jaarrekening en in de aangifte VPB, als je het in de jaarrekening niet verder dan nihil mag afwaarderen. Misschien zeg ik iets geks hier, maar dan hoor ik dat vanzelf weer van jullie.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
deno
deno
Allen, ik heb behoorlijk wat vragen doorgenomen op dit forum over dit onderwerp.
Aangezien dit topic en ook dit topic zijn afgesloten, open ik een nieuwe post.
Omdat ik zelf een economische studie heb gedaan, doe ik een hoop boekhoudzaken zelf. Maar loop vast op het volgende.
Na het lezen van bovenstaande 2 topics, resteert mij nog 1 vraag :
Uitgangspunten:
- als er geen sprake is van een fiscale eenheid tussen de moeder en de dochter, ende dochter heeft een negatief eigen vermogen.
- waardering jaarrekening bij moeder en dochter beide tegen fiscale grondslagen, netto vermogenswaarde.
- moeder is niet extra aansprakelijk voor de dochter.
Vraag:
Wat wordt dan de waarde van de deelneming op de balans van de moeder:
Ik lees op het internet dat wanneer er wel sprake is van een fiscale eenheid, je op basis van fiscale grondslagen de deelneming opneemt voor het negatieve bedrag.
Maar voor mij is erg onduidelijk of dat ook "mag" / "aan te raden is" wanneer er geen sprake is van een fiscale eenheid.
Mijn insteek is namelijk dat ik zou willen dat de jaarrekening altijd netjes aansluit op de VPB aangifte. Volgens mij neem je in de VPB aangifte de deelneming, als deze negatief is, altijd tegen het negatieve bedrag op. Ongeachte binnen/buiten fiscale eenheid.
In de jaarrekening wil ik hier ook 1 op 1 op aansluiten. vandaar de vraag.
Ik ben dus bang dat je straks een discrepantie gaat krijgen tussen het eigen vermogen van de moeder in de jaarrekening en in de aangifte VPB, als je het in de jaarrekening niet verder dan nihil mag afwaarderen. Misschien zeg ik iets geks hier, maar dan hoor ik dat vanzelf weer van jullie.
Alvast dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/76792-vraag-na-lezen-topics-over-negatieve-waardering-deelneming-buiten-fe/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen