Ga naar inhoud

Boekhoudkundige verwerking van dividenduitkering in moeder-dochterconstructie

Geplaatst:

Workplace Consultant

Ik heb een vraag over het uitkeren van dividend in een situatie waarbij een moedermaatschappij (holding) 100% van de aandelen in een dochtermaatschappij bezit.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering is een dividend vastgesteld van € 1000 (fictief bedrag). Dit dividend wordt uitgekeerd in de vorm van een overdracht van de rekening-courant vordering op de DGA. Dit heb ik de volgende manieren verwerkt:

Administratie Dochtermaatschappij

Grootboekrekening Debet Credit
Winstreserves € 1000      
Rekening-Courant DGA   € 1000    

Rekening-courant DGA  €850  
Resultaat deelnemingen   €1000

Rekening-courant DGA  €850    
Winstreserves €1000      
Te betalen Dividendbelasting   €150

Heb ik deze verwerking correct gedaan voor zowel de dochtermaatschappij als de holding? Zijn er nog aandachtspunten of verbeteringen mogelijk?

PS:

•    Dividendaangifte is reeds gedaan en afgedragen.
•    Het aandeelhoudersbesluit is reeds opgesteld.

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Featured Replies

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Leuke tabellen!

Maar in de 2e staat aan de linkerkant (debet) bedragen van (bij elkaar) 2700 en aan de rechterkant (credit) 1150...

Lijkt mij - als dit bedoeld is om in een soort boekhouding verwerkt te worden - niet echt "in balans" te zijn.

"What, me worry?"

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Daarbij kun je geen dividend uitkeren van de dochter BV aan de DGA...

Die laatste is immers aandeelhouder van de holding.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dochter BV 

Winstreserve 1.000

Aan RC holding.        1.000

Holding BV 

RC Dochter    1.000

Aan Deelneming.      1.000

En bij uitdeling aan DGA

Winstreserves 1.000

Aan RC DGA.               850

Aan te bet. DIB           150

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Workplace Consultant

• Auteur

@shoptillyoudrop

Foutje inderdaad maar bij de onderste tabel heb ik geprobeerd het dividend te verwerken met de RC DGA van de werkmaatschappij. Op de holding heb ik namelijk geen RC schuld.

Dank je @Joost Rietveld,  ik weet dat je geen dividend kunt uitkeren van de dochter BV aan de DGA. Maar inderdaad dat andere klopte niet, na aanpassing krijg ik dit:

Grootboekrekening

Debet   Credit
Winstreserves € 1000      
Rekening-Courant Holding   € 1000    

Rekening-courant Dochter €1000  
Resultaat deelnemingen   €1000

Rekening-courant DGA   €850  
Winstreserves €1000  

Te betalen Dividendbelasting

€150

Nu heeft de DGA een rekening courant vordering van 850 in de Holding. 

maar de DGA heeft ook een rekening courant schuld in werkmaatschappij van 1000. 

Hoe kan ik het uitgekeerde dividend van 1000 euro gebruiken om de rekening courant schuld van de DGA tov WMij verrekenen. Volgens mij zit ik heel moeilijk te doen en kan het makkelijker.

aangepast door Workplace-ICT-Consultant

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Als DGA geen lening met aangaan met de werk BV 😉

Verder dus eerst de boekingen via RC vervangen door Bank. Dan heb je aan het einde prive 850 op je bank, waarmee je de RC aan de werk BV kunt inlossen

• Ward van der Put changed the title to Boekhoudkundige verwerking van dividenduitkering in moeder-dochterconstructie

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.