Ga naar inhoud
Geplaatst:

Jasper S.

Vanuit de overheid verwacht men dat je een DGA-arbeidsovereenkomst hebt (die had ik al) maar ook een managementovereenkomst.

Nu heb ik op internet wat voorbeelden gevonden.
Zoals deze (hoewel ik hem waarschijnlijk nog wel behoorlijk ga inkorten):
https://belastingtips.nl/kennisbank/modellen/overeenkomsten/modelovereenkomsten_dga/managementovereenkomst_voorbeeld/

Maar ik snap iets niet helemaal, ik ben 100% eigenaar van de holding. Dus ik teken de overeenkomst namens de holding (opdrachtgever), maar wie tekent de overeenkomst dan namens de werkmaatschappij? Ook de holding toch (door mij vertegenwoordigd)
Dus ik heb een contract met mezelf?

Featured Replies

Geplaatst:

shoptillyoudrop

Je zet "een ander pet op" en tekent het gewoon (nog een keer). 

"What, me worry?"

Geplaatst:

Jasper S.

• Auteur

Ok dan begreep ik het toch goed, ik vond het een beetje raar. NU nog even de hoogte van de management fee bepalen.
Wel raar dat de vorige boekhouder mij hier nooit op gewezen heeft.

Geplaatst:

Freeaqingme

2 uur geleden, Jasper S. zei:

Vanuit de overheid verwacht men dat je een DGA-arbeidsovereenkomst hebt (die had ik al) maar ook een managementovereenkomst.

Ik wil hier toch even op ingaan. Op zich is er denk ik vanuit de overheid geen enkele wens dat er een managementovereenkomst is. Wat echter wel verwacht wordt van je als aandeelhouder is dat je duidelijk definieert wie welke rol heeft. 

Voor je werkmaatschappij kan je bijvoorbeeld ook een directeur aanstellen die dan in loondienst is bij je werkmaatschappij. Mocht je daarvoor kiezen, dan is het wel weer nodig om met die directeur een arbeidsovereenkomst te tekenen.

2 uur geleden, Jasper S. zei:

Dus ik heb een contract met mezelf?

Ja en nee. Uitgaande van 1 persoon + holding + werkmaatschappij heb je te maken met de volgende rollen:

- De aandeelhouder van de holding (=jij)

- De bestuurder/directeur van de holding (=jij)

- De rechtspersoon van de holding

- De aandeelhouder van de werkmaatschappij (=je holding)

- De bestuurder van de werkmaatschappij (= je holding)

- De rechtspersoon van de werkmaatschappij.

Het tweede burgerlijk wetboek eist dat als de ene BV iets doet met een andere BV, dat schriftelijk wordt vastgelegd - zodat men bij een onderzoek oid ook kan vaststellen welke afspraken er zijn en niet dat je ter plekke iets gaat fantaseren.

De bestuurder of directeur van een BV wordt aangesteld door diens aandeelhouders (er van uitgaande dat er geen RvC is). Het is dus helemaal niet ongebruikelijk om overeenkomsten te tekenen waarbij je zelf tenminste twee keer een handtekening zet. Maar, dat doe je dan de ene keer in rol X, en de andere keer in rol Y.

Dat voelt misschien wat gek aan, maar dan is het daarmee dus wel voor iedereen die die overeenkomst ziet duidelijk wat er afgesproken is. Persoonlijk vind ik het leukste nog als je 'jezelf' (=de bestuurder) decharge verleend voor weer een goed afgerond jaar :)

Geplaatst:

Jasper S.

• Auteur

Mijn nieuwe boekhouder deelde volgende tekst:

DGA-arbeidsovereenkomst en managementovereenkomst

Voor het vervolg van dit artikel gaan we er even van uit dat je een holding hebt opgericht die 100% van de aandelen houdt in de werkmaatschappij. Vanuit juridisch en fiscaal oogpunt ben je verplicht om zowel je arbeids- als vennootschapsrechtelijke relatie met je holding en werkmaatschappij schriftelijk vast te leggen. Als directeur-grootaandeelhouder dien je een DGA-arbeidsovereenkomst af te sluiten met je holding. Hierin regel je zaken als salaris, arbeidsuren, arbeidsongeschiktheid, verzekeringen, etc. zodat de Belastingdienst kan zien dat je als werknemer ‘in loondienst’ bent bij je holding. Uiteraard geldt daarvoor een speciale DGA-regeling (Staatscourant 2015, 19073 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) zodat je geen werknemerspremies voor de WW, ZW, WAO en WIA etc. hoeft af te dragen. Een dergelijk arbeidsovereenkomst is ook van belang om in aanmerking te komen voor fiscale voordelen.

google leert dat het van de volgende website komt:
https://www.accountancyvanmorgen.nl/2024/05/22/partner-tlc-wat-moet-je-minimaal-juridisch-regelen-in-een-holding-werkmaatschappij-structuur/

Ik ben al 2 jaar directeur van de BV, maar mijn nieuwe boekhouder leert mij heel veel dingen, zoals de verplichte DGA salaris, het nut van holding en de inrichting ervan etc etc

Maar ik vind het allemaal nog wel erg moeilijke materie

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.