• 0

BTW aangifte verhuur garagebox met twee personen (vanuit box 3)

Beste,

Ik weet niet helemaal zeker of deze vraag hier thuis hoort, zo niet mijn excuses, maar hopelijk kan iemand hier mij helpen met deze vraag.

Ik heb samen met iemand anders een garagebox in bezit (voor ons allebei 50% ieder in box 3). Wij willen deze gaan verhuren aan een ondernemer voor de BTW. Aangezien deze ook als stalling gebruik zal worden is de verhuur sowieso belast met BTW, (uitzondering belastingdienst, verhuur die altijd belast is met de BTW).

Dit op zichzelf is geen probleem, wij willen hiervoor dan ook een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst, de BTW factureren en afdragen.

Mijn vraag is echter:

Moeten wij beiden een eigen BTW nummer aanvragen en ieder voor de helft van het BTW bedrag aangifte doen? Of is het voldoende als één van de twee personen een BTW nummer heeft en het volledige BTW bedrag afdraagt aan de belastingdienst?

Uiteindelijk zal hetzelfde bedrag afgedragen worden in beide gevallen, echter is het zowel voor het afdragen als het factureren eenvoudiger als er slechts in BTW nummer gebruikt hoeft te worden. Ik weet echter niet of de belastingdienst hier mee akkoord gaat omdat wij in principe ieder de helft verhuren.

Logischerwijs zou ik zeggen dat het niet uitmaakt, zolang het juiste bedrag maar betaald wordt, echter is dit bij de belastingdienst helaas niet altijd het geval en is het volgen van de juiste procedures minstens zo belangrijk.

Hopelijk kan iemand hier wat opheldering over geven, ik kan over deze (waarschijnlijk uitzonderlijke?) situatie namelijk niets vinden op de site van de belastingdienst.

Bij voorbaat dank

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
53 minuten geleden, A.Victor zei:

Ik heb samen met iemand anders (...)

Wie/wat is "iemand anders"?

Een (fiscale) partner, een familielid, een zakenrelatie, zomaar een kennis...

Mocht er sprake zijn van een 'soort VOF', dan is de samenwerking BTW plichtig in deze.

"What, me worry?"

• 1

De verhuur van een enkele garagebox valt wat ons forum betreft onder beheer van vermogen, dus het topic wordt zo gesloten omdat het met ondernemerschap niks te maken heeft.

Ik kan je nog meegeven dat je hierbij een BTW-nummer aanvraagt voor jullie samen. Dat wordt dan het samenwerkingsverband [naam a] [naam b] met een eigen BTW-nummer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/opgaaf_startende_onderneming_niet_ingeschreven_in_het_handelsregister

Hierbij is een KvK inschrijving niet verplicht

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar