• 0

Intracommunautaire verwerving en KOR-regeling

Hi, Als je mee kan doen aan de KOR dan ben je dus vrijgesteld van de BTW.

Je kan dan ook geen btw aftrekken van inkoopfacturen.

Maar hoe werkt dit dan met een inkoopfactuur uit polen met btw verlegd. Nu ik niet onder de KOR regeling val werkt het als volgt 

·         Je geeft de verlegde btw aan in rubriek 4a van je btw-aangifte.

·         Je kunt de verlegde btw niet als voorbelasting in rubriek 5 aftrekken.

Alleen als ik onder de KOR regeling val mag ik de voorbelasting niet toepassen. Ik bel ook nog met de BD straks maar benieuwd naar jullie kennis en ervaringen. 

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Nou ik heb gebeld met de belastingdienst. 

-       Als je met een BTW nummer besteld bij een leverancier uit polen dan moet je wel degelijk BTW afdragen o.b.v. een incidentele btw aangifte. Hoewel ik de btw wel moet aangeven, vervalt de verplichting tot betalen, en krijg ik geen teruggaaf of aftrek van deze btw.

-       Dit betekent dat ik de verlegde btw in rubriek 4a moet aangeven van de btw aangifte.

-       Maar onder de KOR regeling mag je niet de voorbelasting in rubriek 5 aftrekken.

Waar zit dan mijn voordeel om mee te doen met de KOR regeling?

Mijn conclusie is nu dat dit voordeel er wel is ondanks dat ik de btw verlegd moet aangeven. De btw die ik moet afdragen gaat over mijn inkoopbedrag maar het voordeel is dat ik niet de btw hoef af te dragen over de omzet.  En hier zit de winst omdat deze btw over de omzet in absolute termen veel hoger is tov. de inkoopkant. 

• 1
9 minuten geleden, JvdP zei:

Mijn conclusie is nu dat dit voordeel er wel is ondanks dat ik de btw verlegd moet aangeven. De btw die ik moet afdragen gaat over mijn inkoopbedrag maar het voordeel is dat ik niet de btw hoef af te dragen over de omzet.  En hier zit de winst omdat deze btw over de omzet in absolute termen veel hoger is tov. de inkoopkant.

Inderdaad. En dat is dan dus hetzelfde als je het product in Nederland ingekocht zou hebben (inclusief BTW die je niet af kan trekken). De incidentele aangifte zorgt er dus alleen voor dat ondernemers in de KOR geen dubbel voordeel kunnen halen door in te kopen in het buitenland.

Uiteraard is er wel wat meer administratief werk om die incidentele aangifte te doen (want die zou bij Nederlandse inkopen niet nodig geweest zijn).

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar