• 0

Prive aangeschafte auto verkopen aan mijn zzp bedrijf

2 maanden geleden heb ik een Volkswagen Polo prive gekocht voor 9200,-

Daarnaast hebben mijn vriendin en ik nog een luxe auto die we prive rijden. we werken beide vrijwel altijd thuis.

Nu komen we tot de conclusie dat we de polo beter zakelijk hadden kunnen aanschaffen, omdat daar alleen maar zakelijke km's mee worden gereden, en we de andere auto prive gebruiken samen.

nu wil ik dus alsnog de polo "verkopen" aan mijn zzp bedrijf, maar wat moet ik daarvoor regelen?
Is de dagwaarde dan nog steeds 9200, en kan ik het verkopen aan mijn bedrijf? Dus het bedrag overmaken van zakelijke rekening naar prive rekening zodat ik de kosten in mindering kan brengen op mijn winst? of mag ik hier geen "aanschafprijs" meer voor rekenen? Of valt er nog iets in het verleden te regelen, dat ik het 2 maanden geleden vanuit de garage waar ik het kocht alsnog direct laat verkopen aan mijn zzp bedrijf, zodat ik die factuur kan gebruiken en ook de btw daarvan dus nog kan terugvragen? 

Als hij eenmaal op mijn zaak staat, moet ik dan ook de verzekering en motorrijtuigenbelasting van mijn zakelijke rekening laten afschrijven? of kan dit gewoon van mijn prive rekening blijven, maar dan verwerk ik het wel in mijn administratie om de winst naar beneden te krijgen?

ik verneem graag de slimste manier?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

DVCcont, allereerst welkom op Higherlevel.

De term “ZZP-bedrijf” ls wat verwarrend, terwijl het soort personen vennootschap of rechtsvorm relevant is voor de vraag en antwoorden.

Ben je ingeschreven als eenmanszaak?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1
3 uur geleden, DVCcont zei:

2 maanden geleden heb ik een Volkswagen Polo prive gekocht voor 9200,-

nu wil ik dus alsnog de polo "verkopen" aan mijn zzp bedrijf, maar wat moet ik daarvoor regelen?

Niets … het boekjaar loopt nog en daarmee kan de auto in de boekhouding worden opgenomen en de betaling als een privé-storting.

3 uur geleden, DVCcont zei:

Als hij eenmaal op mijn zaak staat, moet ik dan ook de verzekering en motorrijtuigenbelasting van mijn zakelijke rekening laten afschrijven?

Dat is wel zo handig en verstandig want anders wordt elke betaling een privé-storting.

Het maakt de administratie wat eenvoudiger en overzichtelijker als (geprolongeerde) betalingen via de zakelijke bankrekening zichtbaar zijn. 

Voor de goede orde … u en de eenmanszaak zijn hetzelfde, en daarmee blijft het kentekenbewijs op uw naam als natuurlijk persoon staan. Het is wel van belang dat de autoverzekering op naam van de eenmanszaak komt te staan met vermelding wie de regelmatige gebruikers van de auto zijn. Voor een zakelijke auto zal een andere (hogere premie) verschuldigd zijn, dit in verband met een vermeend hoger risico.

Nog even dit.

Waarschijnlijk is deze Polo een marge-auto, maar mocht het toevallig een btw-auto zijn, dan heeft u bij de koop een factuur ontvangen en is de betaalde btw terug te vorderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar