Ga naar inhoud

De BTW-administratie bij niet-EU tussenkomst, hoe doe ik dat?

Geplaatst:

AppBouwerDaan

Ik zit met een beetje aparte situatie. Ik ben een zzp-software-ontwikkelaar en heb meerdere opdrachtgevers. De bedrijven waarvoor ik werk of gewerkt heb dit jaar zitten allemaal in Nederland. Ik stuur mijn facturen niet altijd rechtstreeks naar het bedrijf waarvoor ik werk. Soms stuur ik deze naar een intermediair die een modelovereenkomst voor tussenkomst aanbiedt of van mij krijgt aangeboden.

 

Nu is de situatie wat aparter geworden. Er zijn in deze constructie 3 bedrijven:

 

Bedrijf A: Mijn eenmanszaak in Nederland

Bedrijf B: Een intermediair in Engeland die mijn facturen gaat betalen.

Bedrijf C: Een eindklant in Nederland waarvoor ik de opdracht uitvoer. Deze eindklant heeft trouwen een Bits hoofdkantoor.

 

Dit is een aparte constructie. Ik werk gewoon lekker voor een Nederlands bedrijf maar mijn opdrachtgever in juridische zin, zit helemaal niet in Nederland en zelfs niet in de EU. Wat betekent dit nou precies voor mijn BTW administratie? Wel daarvoor heeft de fiscus een tool gemaakt:

 

Ik lever diensten in en uit het buitenland - hoe zit het met de btw?

 

Het antwoord dat er uit komt rollen geeft niet heel veel duidelijkheid.

 

image.thumb.png.5dad72633d9c0e5852a51fc8a82b40d4.png

 

Mijn vragen:

 

Moet ik serieus deze dienst gaan negeren in mijn BTW-aangifte? Kan zijn. Maar ik vind dat echt raar.

 

Dit deel is ook zo raar.

"U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen." 

 

Er bestaat vast een ondernemer die hier ervaring mee heeft of een fiscale achtergrond heeft en dus kan uitleggen hoe dit zit. 

 

Dus welke gevolgen heeft dit voor mijn BTW-administratie?

 

 

 

 

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

  • Moderator
9 uur geleden, AppBouwerDaan zei:

Dit deel is ook zo raar.

"U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen." 

 

Dat is niet zo vreemd hoor: de Nederlandse Belastingdienst gaat niet over buitenlandse belasting.

 

Je moet je mogelijk in de UK voor VAT registreren als non-established taxable person (NETP). Zie:

 

https://www.gov.uk/government/publications/vat-notice-7001-should-i-be-registered-for-vat/vat-notice-7001-should-i-be-registered-for-vat#non-established-taxable-persons--basic-information

 

Let op de uitzondering die vergelijkbaar is met zakelijke leveringen binnen de EU:

 

You may not need to be registered for VAT in the UK if [...] all your sales to the UK are made to a VAT-registered business in Great Britain (England, Scotland and Wales) who will account for the VAT using the ‘reverse charge’ procedure.

Geplaatst:

shoptillyoudrop

47 minuten geleden, Ward van der Put zei:

if [...] all your sales to the UK are made to a VAT-registered business in Great Britain (England, Scotland and Wales) who will account for the VAT using the ‘reverse charge’ procedure.

 

Het problematische hier is dat je sinds Brexit geen idee hebt of dat zo is.

 

Binnen de EU is het genoeg om het BTW nummer van de afnemer te checken (in de VIES database) en een deugdelijke factuur met bijbehorende ICP opgaaf te doen. Dan heb je aan alle eisen voldaan.

 

Maar voor de UK...

Moet je dan op de 'blauwe ogen' van de UK klant afgaan en vragen of zij de BTW als verlegd zullen verwerken? Zodat je jezelf niet als BTW plichtig daar in de UK moet registreren.

 

Onduidelijk, zacht uitgedrukt. Slecht geregeld tussen UK en EU in mijn ogen.

    

"What, me worry?"

Geplaatst:

dArgent

Quote

"U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen."

Daar doe ik eerlijk gezegd nooit wat mee

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.