• 0

Justitie en CV/eenmanszaak

hallo iedereen,

 

ik heb een aantal vraagjes:

 

- Ik ben eigenaar van een eenmanszaak

- Ik start een tweede bedrijf: een CV, en wordt beherend vennoot.

- Ik vestig mijn bedrijven op 2 verschillende locaties.

- In het bedrijfspand waar mijn CV is gevestigd doet justitie een inval en vindt bijv. een hennepkwekerij.

- Ik heb altijd netjes de belastingdienst/UWV betaald.

 

Wat zijn de gevolgen voor de CV? En trek ik de eenmanszaak mee in het hele verhaal?

 

De reden dat ik de vraag is, omdat ik meer te weten wil komen over de aansprakelijkheid van een tweede bedrijf van dezelfde eigenaar. (in dit geval een eenmanszaak).

 

Bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je wat meer uitleggen over de laatste twee punten.

 

Justitie doet een inval en vind een hennepkwekerij....en? wordt jij ergens van beschuldigd? Heb je hier schade door ondervonden? Ben je zelf aansprakelijk gesteld voor schade.

 

Wat bedoel je met de opmerking dat je netjes IB en UWV hebt betaald. wat heeft dat met die kwekerij te maken?

 

en wie is "dezelfde" eigenaar, eigenaar van wat?

 

sorry, maar dit is redelijk vaag voor mij althans...

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Leuk businessplan, een kwekerij, ik dacht dat ze dat vooral in schuurtjes en kelders in leuke buurten deden ::)

 

 

Jij bent als beherende vennoot aansprakelijk. De investeerders zijn alleen aansprakelijk voor het geinvesteerde bedrag als ze geen invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering. Als uit een juridisch traject blijkt dat jij schuldig bent dan is het, omdat je hoofdelijk aansprakelijk bent, niet een goede situatie voor je om je eenmanszaak dan ook van jou is. Je zou voor meer zekerheid beter een BV kunnen beginnen maar belastingtechnisch kan zo'n CV erg interessant zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat zal er aan liggen hoe de zaak op papier staat. Maar de belastingdienst zal niet snel iets of iemand failliet laten verklaren. De belastingdienst heeft de methode "beslag leggen en verkopen" als middel.

 

Maar waar ben je naar op zoek als ik vragen mag? een methode om een hennep kwekerij officieel te laten draaien?

 

Dat mag gewoon, maar het produkt is verboden. ;D

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Niet als je het zelf doet. Daar heb je een aparte rechtspersoon voor nodig zodat jij niet meer hoofdelijk aansprakelijk bent. (uiteraard als je niet bezig bent met illegale zaken ;) )

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

- In het bedrijfspand waar mijn CV is gevestigd doet justitie een inval en vindt bijv. een hennepkwekerij.

- Ik heb altijd netjes de belastingdienst/UWV betaald.

 

Mogelijk dat jij als persoon verdacht zal worden van een strafbaar feit. Dan kun je, indien dat in belang is van het onderzoek, voorlopig vastgezet worden. En dan is het wat moeilijk ondernemen. De schade die daar het gevolg van is, kun je in het algemeen niet verhalen, ook niet in het geval je uiteindelijk toch niet vervolgd wordt of vrijgesproken wwordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Als beherend vennnoot van de CV en als eigenaar van een eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk. Hier is niets tegen te ondernemen, behalve een rechtspersoon tussen de cv/eenmanszaak en jou als prive-persoon te plakken. Maar ja, een dergelijke constructie heeft weinig toegevoegde waarde vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid. Dan heb ik de strafrechtelijke feiten nog niet eens meegenomen. Indien jij strafrechtelijk over de schreef gaat dan zal een toegevoegde waarde van iedere constructie betrekkelijk worden. Hoe de aansprakelijkheid voor strafrechtelijke vergrijpen te omzeilen zal ik niet in adviseren.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.