Ik een bedrijfsbus (grijs kenteken) prive gekocht en de btw op de aanschaf volledig afgetrokken in mijn eenmanszaak. Vervolgens heb ik de btw uitgesmeerd over vijf jaar en jaarlijks de btw over het privegebruik alsnog afgedragen. Het af te dragen bedrag is a.d.h.v. de kilometerregistratie berekend omdat dit voordeliger was dan het forfait.

Om de aanschaf zat €6.000,- btw dus €1.200,- per jaar. Nu heb ik de afgelopen 3 jaar dus netjes de btw over privegebruik afgedragen. 20% privekilometers = €240,- btw over privegebruik (op de aanschaf).

Nu heb ik de auto verkocht aan mijn recent opgerichte bv. 

€3.600 van de €6.000 is dus afgerekend maar er is nog een restant van €2.400. Moet ik het restant nu ook als btw over privegebruik afdragen? 

Is er een mogelijkheid om de rest btw alsnog met de bv terug te vorderen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77266-rest-btw-bij-verkoop-auto/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

• 0

Van jouw verhaal over uitsmeren enzo snap ik heel weinig, maar wat ik wel snap is dat als jij je auto verkoopt aan een derde (en ook jouw eigen BV is een 'derde') je gewoon een BTW factuur op moet maken en de BTW op die factuur af moet dragen.

Of je wel of niet BTW afgedragen hebt voor privégebruik is niet van invloed op de hoogte van het BTW bedrag op de factuur en niet op BTW aangifte over de periode waarin je de auto verkoopt.

(Zou een mooie boel zijn als dat wel zo was: je betaalt een correctie voor privégebruik, maar dan zou je die alsnog terug krijgen omdat je de auto verkoopt?)

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
(aangepast)

StevenK Dank voor jouw reactie.

Dat van die vijf jaar heeft Joost Rietveld een stuk beter uitgelegd dan ik in een post van 8 juni 2023 in het topic getiteld: Eenmanszaak: aanschaf auto privé en btw

Je vraagt alle BTW bij aanschaf terug en jaarlijks corrigeer je (gedurende vijf jaar) 1/5e deel van de aanschaf-BTW voor het gedeelte dat ziet op de privé kilometers. Je weet immers nooit van tevoren wat de verhouding privé/zakelijk wordt.

Voorbeeld:

- aanschaf BTW was 10k. Die vraag je ineens terug.

- in het eerste jaar rij je 15.000 km zakelijk en 10.000 privé. De verhouding is dan 10/25e privé = 40% (houd er rekening mee dat woon-werk ook privé is). In de aangifte van Q4 corrigeer je dan 1/5e van 40% van 10.000 aanschaf-BTW = 800 euro.

aangepast door Hajo2025
  • 0

Joost Rietveld Dank voor jouw reactie.

Nee, ik heb de auto prive gekocht en verkocht. De auto stond dus niet op de balans van de eenmanszaak. 

De verkoop is middels een koopovereenkomst tussen tussen mij prive en de bv. 

Het afrekenen van de btw heb ik gedaan zoals door jou beschreven in de post die ik in mijn vorige bericht ook aanhaal. Omdat er nog geen vijf jaren voorbij zijn weet ik niet hoe ik met het restant om moet gaan.

• 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Hajo2025 zei:

Het afrekenen van de btw heb ik gedaan zoals door jou beschreven in de post die ik in mijn vorige bericht ook aanhaal. Omdat er nog geen vijf jaren voorbij zijn weet ik niet hoe ik met het restant om moet gaan.

Het is geen 'afrekenen van de BTW', maar 'corrigeren voor privégebruik', wat feitelijk inhoudt dat een deel van de BTW aftrek bij aanschaf onterecht is geweest. Die correctie is niet van invloed op jouw verkoopfactuur. 

aangepast door StevenK

• 0
5 minuten geleden, Hajo2025 zei:

Nee, ik heb de auto prive gekocht en verkocht

Daar zit de fout. Heel begrijpelijk ook, want wat nu volgt, is niet altijd even logisch: 

Dat de bedrijfsbus niet op de balans stond, heeft alleen betrekking op de inkomstenbelasting. 

Voor de omzetbelasting ligt dat anders. Of de bedrijfsbus voor de omzetbelasting zakelijk dient te worden beschouwd, ligt aan het antwoord op de vraag wat je met de BTW bij aanschaf en gebruik hebt gedaan. 

Doordat je bij aanschaf de BTW hebt teruggevraagd, is de bedrijfsbus voor de omzetbelasting zakelijk! Dat betekent dus ook dat als je die vervolgens aan je BV verkoopt, ook al doe je dat als Hajo privé, het voor de omzetbelasting nog steeds een zakelijke levering is! 

De wagen had dus met BTW verkocht moeten worden aan de BV 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
(aangepast)

Maak ik dan als prive persoon een factuur met btw/ neem ik btw op in het koopcontract?

Ik kan dit vanuit de eenmanszaak niet doen toch? Dan zou ik ineens opbrengsten hebben van de verkoop van de auto terwijl ik de kosten van de aanschaf nooit zakelijk genomen heb.

aangepast door Hajo2025
  • 0

Oke, de bv betaald aan de persoon Hajo €20.000.- Welk deel van die €20k is btw?

De eenmanszaak heeft volgens het voorbeeld waar ik mee startte €2.400 te veel btw afgetrokken. De btw verwerk ik in de btw aangifte van de eenmanszaak. (Te veel afgetrokken btw moet weer worden afgedragen?(als btw over privegebruik))

Er gaat geen factuur van de eenmanszaak naar de bv?

Kan de bv nog iets met de btw?

• 0

BTW deel kun je hier berekenen.

Doordat je met BTW levert aan je BV, hoef je die 2.400 niet te corrigeren! 

Uiteraard stel je een factuur op. Dat kun je doen met de gegevens die volgen uit de berekening van de link. 

De BV kan die BTW terugvragen, als de BV ook BTW plichtig is omdat de BV zelf met BTW belaste prestaties verricht.

• 0

Beste Joost, ik waardeer je reacties bijzonder. Ik heb het idee dat ik net een klein stukje info mis om het te gaan begrijpen. Zou je een voorbeeld kunnen beschrijven van hoe de factuur van de eenmanszaak richting de bv eruit zou moeten zien? Aan de hand van het beschreven voorbeeld, welke bedragen staan er op die factuur?

De bpm-calculator onder de link geeft aan dat ie geen berekening kan maken voor dit type voortoeg omdat er geen bom op afgedragen is.

• 0
5 uur geleden, Hajo2025 zei:

Als het geen omzet is, wat is het dan wel? Op welke gbk komt die 16.259?

Het is mutatie op de kapitaalrekening, een schuld aan jou privé, dus die betaling boek je op je kapitaalrekening. 

• 0
3 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Of je boekt alleen de btw:

Kapitaal storting 

Aan afdracht BTW 

Ik neem aan (hoop) dat TS alle bankmutaties op zijn zakelijke rekening ook in zijn boekhouding verwerkt en dan zal dit niet werken.

• 0

Ik vermoed juist, omdat hij de auto al verkocht heeft in de veronderstelling dat er geen BTW aan te pas kwam, dat dit allemaal nog niet verwerkt is in de boekhouding. Jouw boeking is inderdaad wel de volledige. 

Beste wensen ook Steven 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar