Ik een bedrijfsbus (grijs kenteken) prive gekocht en de btw op de aanschaf volledig afgetrokken in mijn eenmanszaak. Vervolgens heb ik de btw uitgesmeerd over vijf jaar en jaarlijks de btw over het privegebruik alsnog afgedragen. Het af te dragen bedrag is a.d.h.v. de kilometerregistratie berekend omdat dit voordeliger was dan het forfait.
Om de aanschaf zat €6.000,- btw dus €1.200,- per jaar. Nu heb ik de afgelopen 3 jaar dus netjes de btw over privegebruik afgedragen. 20% privekilometers = €240,- btw over privegebruik (op de aanschaf).
Nu heb ik de auto verkocht aan mijn recent opgerichte bv.
€3.600 van de €6.000 is dus afgerekend maar er is nog een restant van €2.400. Moet ik het restant nu ook als btw over privegebruik afdragen?
Is er een mogelijkheid om de rest btw alsnog met de bv terug te vorderen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hajo2025
Hajo2025
Ik een bedrijfsbus (grijs kenteken) prive gekocht en de btw op de aanschaf volledig afgetrokken in mijn eenmanszaak. Vervolgens heb ik de btw uitgesmeerd over vijf jaar en jaarlijks de btw over het privegebruik alsnog afgedragen. Het af te dragen bedrag is a.d.h.v. de kilometerregistratie berekend omdat dit voordeliger was dan het forfait.
Om de aanschaf zat €6.000,- btw dus €1.200,- per jaar. Nu heb ik de afgelopen 3 jaar dus netjes de btw over privegebruik afgedragen. 20% privekilometers = €240,- btw over privegebruik (op de aanschaf).
Nu heb ik de auto verkocht aan mijn recent opgerichte bv.
€3.600 van de €6.000 is dus afgerekend maar er is nog een restant van €2.400. Moet ik het restant nu ook als btw over privegebruik afdragen?
Is er een mogelijkheid om de rest btw alsnog met de bv terug te vorderen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77266-rest-btw-bij-verkoop-auto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen