Ik ben de afgelopen tijd de mogelijkheden aan het onderzoeken om middels een MBI een (aannemers/vastgoed) bedrijf over te nemen.
Om wat meer context bij het proces te krijgen heb ik nogal wat doorgelezen en ook een gesprek gehad met een overname adviseur.
Waar ik mee zit is voornamelijk de financiering, stel:
- Overname bedrag: 700.000 euro (4 keer EBITDA, ca. 6fte)
- Bancaire lening 50%: 350.000 euro tegen ca. 6-7% rente met een looptijd van 5 jaar
- Vender loan 40%: 280.000 euro tegen 10% rente met een looptijd van 5 jaar
- Restant eigen inleg 10% : 70.000 euro (bestaande uit deels overwaarde woning en deels liquide middelen)
Nu is het zo dat ik kan beschikken over de 70.000 euro voor de overname. Echter heb ik van de overnameadviseur een offerte gekregen voor 72.000 euro voor volledige (all-in) begeleiding van het overname proces. De adviseur factureert per succesvolle onderhandelingsfase (LOI, etc.). Ik kan dus niet de advieskosten mee laten financieren in de overname som. Vanuit de adviseur krijg ik mee dat de overname van een bedrijf voor 700.000 realistisch is met een eigen inleg van 70.000 euro.
Maar..hoe kan dit als mijn volledige eigen inleg aan de adviseur wordt betaald?
Verder zie ik op BROOKZ dat je alleen serieus wordt genomen als je met minimaal 150.000 euro eigen inleg hebt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Vrager12
Vrager12
Beste leden van dit forum,
Ik ben de afgelopen tijd de mogelijkheden aan het onderzoeken om middels een MBI een (aannemers/vastgoed) bedrijf over te nemen.
Om wat meer context bij het proces te krijgen heb ik nogal wat doorgelezen en ook een gesprek gehad met een overname adviseur.
Waar ik mee zit is voornamelijk de financiering, stel:
- Overname bedrag: 700.000 euro (4 keer EBITDA, ca. 6fte)
- Bancaire lening 50%: 350.000 euro tegen ca. 6-7% rente met een looptijd van 5 jaar
- Vender loan 40%: 280.000 euro tegen 10% rente met een looptijd van 5 jaar
- Restant eigen inleg 10% : 70.000 euro (bestaande uit deels overwaarde woning en deels liquide middelen)
Nu is het zo dat ik kan beschikken over de 70.000 euro voor de overname. Echter heb ik van de overnameadviseur een offerte gekregen voor 72.000 euro voor volledige (all-in) begeleiding van het overname proces. De adviseur factureert per succesvolle onderhandelingsfase (LOI, etc.). Ik kan dus niet de advieskosten mee laten financieren in de overname som. Vanuit de adviseur krijg ik mee dat de overname van een bedrijf voor 700.000 realistisch is met een eigen inleg van 70.000 euro.
Maar..hoe kan dit als mijn volledige eigen inleg aan de adviseur wordt betaald?
Verder zie ik op BROOKZ dat je alleen serieus wordt genomen als je met minimaal 150.000 euro eigen inleg hebt.
Ik vind dit oprecht heel verwarrend.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77301-financiering-management-buy-in-mbi-en-eigen-inleg/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen