• 0

Digitale producten verkopen op Etsy - hoe werkt omzetbelasting?

Sinds kort verkoop ik vanuit Nederland uitsluitend digitale producten op het online platform Etsy. Vanaf een X aantal bestellingen moet je een btw-id invullen om verder te mogen met het verkopen, en ik zit daar bijna aan. Nu ben ik overal op het internet aan het zoeken wat voor mij de meest logische stap zou zijn, maar ik kom er nog niet helemaal uit, grotendeels omdat ik nog vragen heb over de omzetbelasting.

Etsy geeft hier aan dat zij de btw op digitale items regelen: "In alle gevallen int Etsy de door de koper betaalde btw en draagt deze over aan de betreffende belastinginstanties. Verkopers hoeven geen btw aan de itemprijs van hun digitale items toe te voegen. Als je vragen hebt over jouw belastingplicht op digitale items die jij verkoopt, neem dan contact op met jouw belastingadviseur." Verder moet ik zelf nog wel btw betalen over de verkoperskosten, dus de kosten die Etsy aftrekt van mijn omzet zodat ik mag verkopen.

Maar hoe werkt dit praktisch als je omzetbelasting moet doen? Wat kan je wel en niet aangeven aangezien je geen btw berekent in je verkoopprijs en Etsy zelf dus de btw regelt? Ik heb het internet afgespeurd maar nog geen antwoord gevonden waar ik helemaal mee verder kan.

Iemand hier ervaring mee?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Hallo iedereen,

Wat een grote bende is dit onderwerp!

Mijn vrouw zit in hetzelfde schuitje als de topic start. Zij heeft ondertussen rond de 300 euro omzet per maand en staat op het punt haar winkel te sluiten omdat het gewoon te ingewikkeld is om aan alle eisen te voldoen. Extra complicatie voor haar is dat ze niet goed nederlands spreekt (ze komt uit Engeland en daarom post ik hier voor haar), moneybird heeft ze naar gekeken maar die kan niet omgaan met de output van etsy.

Ze verkoopt alleen digitale producten, al heeft etsy haar verkopen als fysieke producten aangemerkt, dit negeert zij nu, maar er zijn onlangs nieuwe regels voor fysieke producten (GPSR) gekomen en dan maar hopen dat ze daardoor niet in de problemen komt.  Ze heeft zich aangemeld bij de KvK en valt nu de KOR sinds 1 april. Facturen versturen hoeft dan niet meer begrijp ik van haar. Ik was zelf bij deze registratie, en ik kan je zeggen, volgens mij hadden ze geen idee wat ze met haar specifieke aanmelding moesten, uiteindelijk hebben we haar winkel geregistreerd in een of andere vage categorie die ik mij niet meer herinner maar mijn gevoel was dat de KvK ook niet voorbereid is op dit type verkoop. Kom hetzelfde tegen voor verkopers van software op b.v. de android/ios platformen.

Etsy staat toe om verschillende csv files te downloaden die allemaal een struktuur hebben die niet bruikbaar is voor nederland en/of de meest gebruikte nederlandse boekhoud programma's. En gaat hier nu al om rond de 100 verkopen per maand. Dit gaat niemand 1 voor 1 meer invoeren in een boekhoudprogramma.

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat je of heel bedreven moet zijn in Excel/Google sheets om de csv files zo te manipuleren dat je de correcte output krijgt voor de nederlandse wet, of

je een boekhouder moet inhuren. Dit laatste is met het inkomen wat zij nu heeft niet realistisch volgens mij, of zijn er goedkope boekhouders voor kleine ondernemers zoals mijn vrouw?

Daarnaast begrijp ik nu van haar dat als je in de KOR zit je geen BTW meer hoeft te doen, maar Etsy houd dit per definitie in en voor zover ik begreep is er niets wat zij hier aan kan doen. Geen idee of dit verhaal helemaal klopt en wat de gevolgen zijn. Nu dat ze in de KOR zit hoeft ze in ieder geval niet meer in alle BTW te duiken, want ook daar is het niet allemaal vanzelfsprekend. Ze zit niet alleen op Etsy maar ook op platformen die royalties geven ofzo en geen btw inhouden.

Kortom, ondernemen wordt op deze manier effectief ontmoedigd.

aangepast door MysticWizard
  • 1
Op 1-2-2025 om 15:16, LightsOutNL zei:

Iemand hier ervaring mee?

Dit is de "platformfictie".

Wat jij precies als leverancier moet doen richting het platform zelf (qua facturen, meldingen enz.) kan natuurlijk variëren. Maar het platform zorgt dan als leverancier aan desbetreffende consument voor de afhandeling van de BTW inzake die transactie (niet per definitie voor de transactie tussen jou en het platvorm dan dus...). 

"What, me worry?"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar