• 0

Activa en passiva bij jaarlijkse aangifte - ik kom er maar niet uit

Beste leden, help!

Elk jaar struggle ik bij de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte. winst en Verlies kan ik makkelijk invullen nav mijn overzicht van E-Boekhouden. Maar ieder jaar loop ik vast op de Activa en Passiva. Ze komen niet overeen en met logisch denken loop ik ook vast. Hieronder het overzicht van e-boekhouden. 

Maar waar voer ik de Hardware in? Bij Activa kan ik materiele hardware invoeren, maar dan wordt het toch een activa? 

Balans e-boekhouden
Code OMSCHRIJVING ACTIVA PASSIVA
  HARDWARE   8001
  EIGEN VERMOGEN   2624
  BANK 4447  
  VOORBELASTING    
  BTW AF TE DRAGEN HOOG    
  BTW AF TE DRAGEN LAAG    
  BTW R/C   354
  SALDO 6532  
    10980 10980

Mijn hardware (materiele activa) hebben een boekwaarde van 2201. Dat telt dus als activa voor belastingdienst. In mijn boekhouding staat het als passiva vanwege alle afschrijvingen.

Bij Passiva kan ik mijn eigen vermogen invullen, de BTW schuld, prima. Maar wat doe ik met de hardware?

Mijn dank is groot! 

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

“Mijn hardware (materiele activa) hebben een boekwaarde van 2201.

In mijn boekhouding staat het als passiva vanwege alle afschrijvingen.”

Boekwaarde van €2201 en Passieva t.w.v. €8001 … hoe kom je aan dat bedrag. Wat zijn je afschrijvingskosten?

“Bij Passiva kan ik mijn eigen vermogen invullen.”

Klinkt als een gevalletje kloppend maken. Het eigen vermogen vul je niet in maar wordt (doorgaans) door het programma zelf berekend.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Cosara zei:

“Mijn hardware (materiele activa) hebben een boekwaarde van 2201.

In mijn boekhouding staat het als passiva vanwege alle afschrijvingen.”

Boekwaarde van €2201 en Passieva t.w.v. €8001 … hoe kom je aan dat bedrag. Wat zijn je afschrijvingskosten?

In het grootboek bij Hardware staat openingssaldo  van 6532 bij Passiva. 1 aankoop bij Activa. En dan alle afschrijvingen op 31-12. In totaal komt dat tot 8054 (saldo 8001 plus 53 van aankoop activa). Dat zijn dus alles afschrijvingen tot nu toe, plus die van 2024. 
Maar onder Vaste Activa staat een boekwaarde van 2201. Snap je mijn verwarring?

aangepast door Studio33
  • 0

Omdat je balans niet klopt, is de vraag maar of je resultaat klopt. Dan meestal niet, eigenlijk.

Maar goed: op je balans staat dus dat je vaste activa (hardware in dit geval) een waarde van € 8001 negatief hebben. Dat kan dus niet.

En ook staat er dat je eigen vermogen € 6532 negatief is, wat in theorie wel zou kunnen kloppen maar vast niet in het 'echie' het geval zal zijn.

Een interessante vraag is of je banksaldo wél klop (€ 4447) trouwens.

Je kan hier geen zinnig woord over zeggen op deze wijze - je kan het wel "kloppend maken" maar dan is het maar te hopen dat niemand hier ooit kritisch in gaat duiken.    

Je zou het natuurlijk ook kunnen proberen om opnieuw te doen allemaal en dan op basis van een juiste beginbalans (voor zover deze ook al niet klopte).

"What, me worry?"

• 0
44 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Omdat je balans niet klopt, is de vraag maar of je resultaat klopt. Dan meestal niet, eigenlijk.

Maar goed: op je balans staat dus dat je vaste activa (hardware in dit geval) een waarde van € 8001 negatief hebben. Dat kan dus niet.

En ook staat er dat je eigen vermogen € 6532 negatief is, wat in theorie wel zou kunnen kloppen maar vast niet in het 'echie' het geval zal zijn.

Een interessante vraag is of je banksaldo wél klop (€ 4447) trouwens.

Je kan hier geen zinnig woord over zeggen op deze wijze - je kan het wel "kloppend maken" maar dan is het maar te hopen dat niemand hier ooit kritisch in gaat duiken.    

Je zou het natuurlijk ook kunnen proberen om opnieuw te doen allemaal en dan op basis van een juiste beginbalans (voor zover deze ook al niet klopte).

dank voor jouw input. deze boekhouding ben ik in januari 2024 gestart (na rebranding bedrijf) en heb e-boekhouden gevraagd hoe om te gaan met de vaste activa. Ik ga er opnieuw induiken, dank!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar