• 0

anti-concurrentiebeding

Beste Forumbezoeker,

 

Sinds 99 ben ik zelfstandig ondernemer en werkzaam als projectleider.

Sinds enige weken werk ik aan diverse projecten voor een nieuwe opdrachtgever. Vorige week verzocht deze opdrachtgever mij om een Anticoncurrentiebeding te tekenen. In dit beding wordt een geheimhoudingsplicht, relatie en concurrentiebeding geformuleerd.

Mijn inziens kunnen deze zaken opgenomen worden in een arbeidsovereenkomst, maar toch niet in een opdrachtgever-opdrachtnemer verhouding. Wie kan mij hierover inhoudelijk meer info verstrekken?

MVG.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

voor zover ik weet, kan een opdrachtgever uitsluitend een geheimhoudingsverklaring eisen, voor de resr is een arbeidsovereenkomst nodig.

 

maar, ik weet het niet 100% zeker, dus laat een expert mij maar verbeteren.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

In beginsel geldt een grote mate van contractvrijheid. Een concurrentiebeding gaat misschien erg ver, maar onmogelijk is het niet. Een relatie- en geheimhoudingsbeding is heel gebruikelijk.

 

Wij hebben zelf in de voorwaarden voor onze interimmers een relatie en geheimhoudingsbeding opgenomen, gelijk onze conculega's dat ook doen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste Edward,

 

Bedankt voor jouw reactie. Misschien dat je me verder kunt helpen.

Even een stukje achtergrond:

Mijn opdrachtgever heeft in het verleden een neg. ervaring opgedaan met een freelancer die nav een project, haar eigen projecten is gaan opzetten mbv relaties van mijn opdrachtgever in dezelfde branche. Mijn opdrachtgever wil voorkomen, dat zijn 'freelancers' binnen 24 maanden bij een van zijn concurrenten een opdracht aannemen. Tevens wil hij voorkomen dat zijn 'freelancers' contacten blijven onderhouden met zijn relaties na afloop projectcontract.

 

Enerzijds begrijp ik, dat mijn opdrachtgever zich voor zulke zaken in wil dekken. Ik als ondernemer, wil me anderszijds niet dusdanig beperken, dat ik geen andere opdracht binnen 24 maanden na beeindiging van deze projectovereenkomst aan kan nemen en kan acquireren in 'zijn' branche.

Stel bijvoorbeeld mijn opdrachtgever acquireert zelf geen nieuwe opdrachten en heeft mijn expertise niet meer nodig. Volgens het concurrentiebeding zou ik geen nieuwe opdrachten in zijn branche bij andere opdrachtgevers aan kunnen nemen.

 

Daarnaast stel ook ik mijn eigen relatienetwerk open aan mijn opdrachtgever en heb ik in de praktijk eigenlijk niet meegemaakt dat een opdrachtgever of interimmer waarmee ik samenwerk met mijn relaties tkv mijn business zaken ontplooit. Zaken doen is, zeker in mijn branche, persoonsgebonden en de branche is relatief klein (men kent elkaar)

 

Maar, het heeft mij wel aan het denken gezet.

Ik zou wel eens willen weten, op welke wijze men dit concurrentie- en relatiebeding in een opdrachtgevers-opdrachtnemers verhouding vast kan leggen. Je geeft aan dat je het hebt geformuleerd in de Alg. voorwaarden. Koppel je daaraan tevens een boeteclausule en geldt in deze een concurrentievergoeding aan opdrachtnemer zoals bv in Belgie gebruikelijk is? Bij geschillen voortvloeiend uit concurrentie en realtiebedingen, welke voorwaarden gelden er voor de omschrijving van de betreffende definities?

Of worden deze bedingen juridisch geformuleerd in een LOI (letter of intent)

 

Ik verneem graag jouw reactie.

 

MVG, Myrthe

 

Link naar reactie
  • 0

Myrthe,

 

Om maar met de deur in huis te vallen, jouw opdrachtgever is te veeleisend.

 

Mijn opdrachtgever wil voorkomen, dat zijn 'freelancers' binnen 24 maanden bij een van zijn concurrenten een opdracht aannemen. Tevens wil hij voorkomen dat zijn 'freelancers' contacten blijven onderhouden met zijn relaties na afloop projectcontract.

 

In de interim markt is het absoluut ongebruikelijk om een concurrentiebeding in de opdrachtovereenkomst te formuleren. Indien opdrachtnemers onder de duiven van de opdrachtgever gaan schieten dan doet de opdrachtgever toch iets fout. Een concurrentiebeding (of zo je wilt anti-concurrentiebeding) is dan wel een erg draconische maatregel. Accepteer dit in geen geval.

 

Ook het verbieden van het onderhouden van contacten voert veel te ver en is gespeend van iedere realiteitszin. Het is bijna usance dat een opdrachtnemer contacten onderhoudt met de inlener. Veelal zijn de betrekkingen tussen de inlener en opdrachtnemer beter dan de relatie tussen opdrachtgever en inlener. Juist daar moet de opdrachtgever van zien te profiteren.

 

Stel bijvoorbeeld mijn opdrachtgever acquireert zelf geen nieuwe opdrachten en heeft mijn expertise niet meer nodig. Volgens het concurrentiebeding zou ik geen nieuwe opdrachten in zijn branche bij andere opdrachtgevers aan kunnen nemen.

Ook dit is niet reeel. Sterker nog, als de opdrachtgever hier concreet een invulling aan geeft dan is het niet denkbeeldig dat de belastingdienst vroeg of laat de relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever aanmerkt als een fictief dienstverband, met alle gevolgen van dien.

 

Ik zou wel eens willen weten, op welke wijze men dit concurrentie- en relatiebeding in een opdrachtgevers-opdrachtnemers verhouding vast kan leggen. Je geeft aan dat je het hebt geformuleerd in de Alg. voorwaarden. Koppel je daaraan tevens een boeteclausule en geldt in deze een concurrentievergoeding aan opdrachtnemer zoals bv in Belgie gebruikelijk is? Bij geschillen voortvloeiend uit concurrentie en realtiebedingen, welke voorwaarden gelden er voor de omschrijving van de betreffende definities?

Of worden deze bedingen juridisch geformuleerd in een LOI (letter of intent)

 

Zoals opgemerkt voert een concurrentiebeding te ver en kan dit niet meer als redelijk worden aangemerkt. Onmogelijk is het niet om dit overeen te komen, maar ik raad het dringend af.

 

De situatie voor wat betreft het concurrentiebeding in vergelijking met Belgie is mij in Nederland niet bekend, behoudens in de relatie tussen werkgever en werknemer. Daarvan is hier echter geen sprake.

 

Wij hebben zelf een relatiebeding opgenomen, maar deze is zeer redelijk, in verhouding tot onze conculegas. De geheimhoudingsverklaring ziet uitsluitend op de geheimhouding voor wat betreft de infromatie die een jurist ter kennis verkrijgt van en/of bij een opdrachtgever.

 

Pas echter op met het geheimhoudingsbeding. Dit kan een verkapt concurrentiebeding inhouden en dan ben je terug bij af. Regels ten aanzien van het formuleren van dergelijke bedingen vloeien voort uit de rechtspraak. Dit is echter dermate casuïstisch dat het bijna onmogelijk is om daar in algemene zin iets over te zeggen.

 

Een LOI voor een relatiebeding ben ik nog nooit tegen gekomen. Geheimhoudingsverklaringen tref je veelal wel aan in een LOI, maar in dit concrete geval zou ik willenstellen dat dit onderwerpen zijn die toch echt thuishoren in de overeenkomst van opdracht.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.