• 0

Word ik bewust tegengehouden? Problemen met directe aanstelling bij bank

(aangepast)

Beste ondernemers,

Ik heb al een tijd een worsteling waar ik echt niet meer uitkom, en ik hoop via dit forum advies of herkenning te vinden.

Ik heb een bedrijf in de leasebranche. Zo’n 80% van mijn omzet komt van samenwerkingen met één bank. Alleen krijg ik maar geen rechtstreekse aanstelling bij deze bank. Sinds het begin werk ik via een tussenpersoon, die een flink deel van de provisie inhoudt — met als gevolg dat mijn winst zwaar onder druk staat. En dat terwijl ik het werk en de klanten aanbreng.

In de beginfase begreep ik het nog: ik had toen geen website en moest mijn zaak nog verder opbouwen. Maar inmiddels zijn we meer dan 100 deals verder, ik heb alles professioneel ingericht (website, processen, compliance), en ik voldoe aan alle voorwaarden. Toch blijf ik via de tussenpersoon werken.

Wat het extra frustrerend maakt: collega’s binnen dezelfde branche, die ik persoonlijk ken, krijgen wél directe aanstellingen. Dit versterkt mijn vermoeden dat de accountmanager mij persoonlijk blokkeert. Waarom weet ik niet — ik krijg geen uitleg, geen transparantie, en mijn verzoeken blijven onbeantwoord.

Ik ben mentaal op. Ik heb werkelijk alles geprobeerd om rechtstreeks aan boord te komen, maar elke poging loopt dood. Het voelt alsof ik gevangen zit in een systeem dat me tegenwerkt, terwijl ik aantoonbare waarde lever.

Daarom vraag ik jullie:

Heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

Hoe ga je om met een tussenpersoon die je afhankelijk houdt van jouw eigen business?

Is het verstandig om hogerop in de bank contact te leggen, en hoe pak je dat dan zakelijk aan?

Ik hoor graag bedankt!

aangepast door interm33

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

En je hebt de juiste papieren en staat ingeschreven in de juiste AFM-registers?

Waar breng je de overige 20% onder? Wel via een directe aanstelling?

Hebben je collegae dezelfde accountmanager bij de desbetreffende bank?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
4 uur geleden, interm33 zei:

Beste ondernemers,

Ik heb al een tijd een worsteling waar ik echt niet meer uitkom, en ik hoop via dit forum advies of herkenning te vinden.

Ik heb een bedrijf in de leasebranche. Zo’n 80% van mijn omzet komt van samenwerkingen met één bank. Alleen krijg ik maar geen rechtstreekse aanstelling bij deze bank.

Waarom niet? Wat gebeurt er? Je dient een aanvraag in en dan krijg je geen reactie of een afwijzing?

4 uur geleden, interm33 zei:

Sinds het begin werk ik via een tussenpersoon, die een flink deel van de provisie inhoudt — met als gevolg dat mijn winst zwaar onder druk staat. En dat terwijl ik het werk en de klanten aanbreng.

Wat voor overeenkomst heb je met de tussenpersoon? Zit daar een relatie- of concurrentiebeding in? Dan kan het goed zijn dat de bank net zo'n afspraak heeft en dus helemaal niet zonder de tussenpersoon met jouw zaken mag doen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
(aangepast)
12 uur geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

En je hebt de juiste papieren en staat ingeschreven in de juiste AFM-registers?

Ja alles compleet

ja 4 andere banken waarbij directe aanstelling heb.

Ja die hebben dezelfde accountmanager...

aangepast door RubenT
Reacties uit quote gehaald t.b.v. leesbaarheid
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, StevenK zei:

Waarom niet? Wat gebeurt er? Je dient een aanvraag in en dan krijg je geen reactie of een afwijzing?

Ja ik krijg een afwijzing zonder reden.

10 uur geleden, StevenK zei:

Wat voor overeenkomst heb je met de tussenpersoon? Zit daar een relatie- of concurrentiebeding in? Dan kan het goed zijn dat de bank net zo'n afspraak heeft en dus helemaal niet zonder de tussenpersoon met jouw zaken mag doen.

Ik heb geen overeenkomst met deze tussenpersoon. Deze tussenpartij heeft wel een rechtstreekse aanstelling en ik mag wel via de tussenpersoon werken maar niet rechtstreeks... 

aangepast door RubenT
Reacties uit quote gehaald t.b.v. leesbaarheid
  • 0
49 minuten geleden, interm33 zei:

Is het een optie om de 80% te "verplaatsen" naar deze banken of zijn deze niet concurrerend genoeg?

50 minuten geleden, interm33 zei:

Ja die hebben dezelfde accountmanager...

Staat er in je overeenkomst met de 'wholesale broker', i.e., plaatsende makelaar een klachtenregeling en/of kan je zondermeer de samenwerking opzeggen?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

Adviseur juridisch risicomanagement, Risicodeskundige aansprakelijkheid & Getuige-deskundige Beroepsaansprakelijkheid

• 0
4 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Is het een optie om de 80% te "verplaatsen" naar deze banken of zijn deze niet concurrerend genoeg? 

Nee dit is niet mogelijk.

4 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Staat er in je overeenkomst met de 'wholesale broker', i.e., plaatsende makelaar een klachtenregeling en/of kan je zondermeer de samenwerking opzeggen?

Ik heb geen overeenkomst met deze tussenpersoon. Ik kan per direct stoppen alleen dan kan niks meer doen.... 

• 0
3 uur geleden, interm33 zei:

Ik heb geen overeenkomst met deze tussenpersoon.

Maar je hebt wel een mondelinge overeenkomst. Aantekeningen hiervan gemaakt? Wat zijn de afspraken bijvoorbeeld qua eigendom van de portefeuille die je hebt gemaakt anders dan commissie(delen)?

Afschriften van jouw rekening courant met en van deze tussenpersoon, i.e., 'wholesale broker' ontvangen, i.e., dus bewijs van jouw productie? Daar zou je mee naar de desbetreffende bank kunnen stappen en zeggen dat dit eigenlijk jouw portefeuille is. Of heb je dit al geprobeerd?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Kisters RPLU ARe

• 0
7 minuten geleden, Jeroen Kisters RPLU ARe zei:

Maar je hebt wel een mondelinge overeenkomst. Aantekeningen hiervan gemaakt? Wat zijn de afspraken bijvoorbeeld qua eigendom van de portefeuille die je hebt gemaakt anders dan commissie(delen)? Dit zijn gewoon mijn klanten. Tussenpersoon doet hier niks mee. 

Afschriften van jouw rekening courant met en van deze tussenpersoon, i.e., 'wholesale broker' ontvangen, i.e., dus bewijs van jouw productie? Daar zou je mee naar de desbetreffende bank kunnen stappen en zeggen dat dit eigenlijk jouw portefeuille is. Of heb je dit al geprobeerd?

Ja alleen het is net andersom. De bank zit me tegen dat ik niet rechtstreeks met ze kan werken. Ik mag enkel via de zelfde bank werken via een tussenpersoon. De tussenpersoon strijkt een provisie op voor mijn aanvragen. De accountmanager van de desbetreffende bank werkt mij aanvraag tegen . Zo lijkt het tenminste. andere directe personen die ik ken krijgen wel rechtstreekse aanstellingen . 

• 0
5 uur geleden, interm33 zei:

Ja ik krijg een afwijzing zonder reden.

Maar dan vraag je toch om een reden? En anders stuur je die vraag naar de directie van de bank als je denkt dat het aan de persoon ligt.

Persoonlijk denk ik dat je veel makkelijk denkt over het passeren van die tussenpersoon. Ik denk dat er een overeenkomst is tussenpersoon en bank op basis waarvan de bank niet zomaar rechtstreeks met de klanten van de tussenpersoon zaken mag doen. En dat voelt dan misschien als 'blokkeren', maar dat is hoe het in de regel werkt met tussenpersonen.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 2
7 uur geleden, interm33 zei:

Beter kan bijna niet!

Want 80% van je omzet bij één partij is een flinke bedreiging de continuiteit van je onderneming, zeker als je ook in een negatieve sfeer zit. 

Waarom besteed je zoveel negatieve energie en tijd aan de gedachte dat ze je misschien wel tegenwerken.

Stop zoveel mogelijke tijd in de uitbouw van de banken waar je de directe aanstelling hebt. Dan sla je 3 vliegen in 1 klap. 

- Je verkleint je afhankelijkheid van één partij

- Je haalt betere winstmarge op de omzet bij die partijen.

- Je omzet/onderneming groeit door.

Daarmee kan je een echt gezonde onderneming opbouwen met voldoende klanten waardoor wegvallen of tegenvallers bij één niet zo hard aankomen.

De ingrediënten om te gaan bouwen zijner., alles wat jij moet doen is de keuzes maken waar je je kostbare tijd in investeert en wij even wat minder aandacht krijgt.

Stap af van die (over)focus op een vermeend probleem met je grootste klant. Ik acht de kans namelijk ook groot dat er gewoon een verklaarbare oorzaak is waar jij geen invloed op hebt. 

Dan heb je straks maanden aan een dood paard staan trekken alleen maar in de hoop een beetje meer marge op nieuwe deals via hen te behalen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar