Ik kreeg van diverse leveranciers te horen dat er bij ieder product in de webshop de fabrikant gegevens moeten staan.
Het gaat dan om deze gegevens:

Handelsnaam fabrikant
Postadres fabrikant
Email adres/contact formulier fabrikant

Ik weet dat Marktplaats en Bol.com dit inmiddels verplicht hebben.

Had contact met de KVK opgenomen, wellicht dat hun daar iets vanaf wisten.
Ze kwamen alleen met de checklist voor verkopen aan consumenten: https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consumenten/checklist-online-verkoop

Daar staat niets over gegevens van fabrikanten dat vermeld moet worden bij ieder product.

De KVK weet voorderest niets van de 'nieuwe' regels.....

Vandaar dat ik hier terecht kom, want ondernemers met een webshop zullen dit inmiddels ook wel weten en wat er verplicht is te vermelden bij ieder product.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
(aangepast)

Er is voor zover ik weet geen wettelijke plicht om gegevens van de fabrikant te vermelden in een webshop. Wat hier denk ik speelt is dat online verkoopplatformen een grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen bij de productveiligheid door de General Product Safety Regulation (GPSR).

Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen zorgen ze er bij voorbaat voor dat van alle producten een fabrikant danwel EU vertegenwoordiger bekend is. Bij problemen met onveilige of valse producten is dan duidelijk waar zij terecht kunnen. 

Als je een zelfstandige webshop runt, dan hoef je dus voor zover ik weet die gegevens niet te vermelden, maar ze moeten wel bij jou bekend zijn.

(In sommige gevallen is vermelding van de fabrikant  danwel EU vertegenwoordiger op het etiket wel verplicht, maar dat is weer wat anders. Wel belangrijk als je zelf producten voorziet van eigen verpakking!)

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Dankjewel voor de informatie.

Ik heb een webshop en koop in bij onze leveranciers.
Dit zijn allemaal officiële producten, dus geen namaak of 'Aliexpress' goederen.

Dan is het voor nu duidelijk dat is (nog niet) verplicht ben dit te vermelden in de omschrijving bij ieder product.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar