📝 Heb jij een goed idee maar weet je niet hoe je het omzet in actie? Vraag je je af hoe je kunt groeien met je bedrijf, en heb je geen zin om lange ondernemingsplannen te schrijven? Loop je rond met plannen maar ontbreekt het je aan structuur? 

🟢 Dinsdag 3 juni beantwoord ik van 11.00 tot 13.00 uur al jullie vragen live tijdens deze AMA over de zin en onzin van ondernemersplannen en groei!

Je kunt in dit topic ook nu al je vragen stellen, dan beantwoord ik ze dinsdag.

👋 Nog wat meer info over mijn expertise:

Ik ben Hans van den Bergh, ruim 18 jaar lid van - en ook alweer een aantal jaren moderator op - Higherlevel en help ondernemers graag een stap verder. 

Teams en organisaties kunnen mijn hulp inschakelen om vastgelopen patronen te doorbreken, complexe problemen aan te pakken en zo te komen tot goede groei, want 'Groei is niks als daardoor de bodem verschraalt...'

Wat wil jij weten? Stel je vraag hieronder!

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 2

Goed initiatief Hans, vergeet vooral niet jouw "5 A4tjes" onder de aandacht te brengen . 

Met dit documentje heb ik in 2012 kunnen bewerkstelligen dat ik per 1-1-2013 met mijn schoonmaak bedrijf kon beginnen.  Het simpele maar heldere document heeft mij in de jaren daarna veel gebracht. 

Succes met deze AMA.

Groet Henkh, 

• 0

Hey Hans,

Ik heb zelf een vraag, wanneer zie jij dat de meeste ondernemers een ondernemersplan maken? Is dat in het begin of pas wanneer ze financiering gaan zoeken? En wanneer is het volgens jou het beste moment?

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar merkte af en toe in mijn eigen verhaal naar klanten toe dat die niet zo scherp was, en op zo'n momenten dacht ik dat het wel handig zou zijn.

• 0

Ha Hans,

Fijn om hier een vraag te kunnen stellen!

Ik heb al enige jaren een entertainment act, samen met iemand anders. We opereren nu allebei als ZZP'er en proberen vanuit daar samen te werken. Dit jaar gaan we meer klussen dan normaal doen, dus we zitten na te denken om een VOF te beginnen ipv beide als ZZP'er te blijven opereren.

Mijn vraag is de volgende:

Is er een richtlijn voor wanneer je beter kan fuseren en wanneer je beter als ZZP'er door kan blijven gaan? Of is dat enorm afhankelijk van de individuele situatie?

Alvast dank!

Hartelijke groet,

Daniel

• 1
2 minuten geleden, Jasper2025 zei:

Ik heb zelf een vraag, wanneer zie jij dat de meeste ondernemers een ondernemersplan maken? Is dat in het begin of pas wanneer ze financiering gaan zoeken? En wanneer is het volgens jou het beste moment?

Welkom!

- Wanneer zie jij dat de meeste ondernemers een ondernemersplan maken?

Men begint eigenlijk Onbewust in en voor zichzelf met het het vormen van het plan (lees: het idee proberen om te zetten naar een haalbaart concept) op het moment dat er een idee ontstaat, maar dan heel informeel. Formele plannen worden vaak (maar dat beweer ik uit de 'onderbuik') opgesteld als dit nodig is voor bijvoorbeeld het aantrekken van investeerders. Elk moment is goed, want met een plan stuur je op een gegeven moment aan op uitvoeren, maar meteen daarna is het een bedrijfsinstrument om bij te sturen.  

• 0
7 minuten geleden, danielvalkenburgh zei:

Is er een richtlijn voor wanneer je beter kan fuseren en wanneer je beter als ZZP'er door kan blijven gaan? Of is dat enorm afhankelijk van de individuele situatie?

Welkom Daniel!

Richtlijnen zijn precies dat: richtlijnen en ze geven nuttige inzichten, dus zeker (klik op:) die erop naslaan bij de site van één van onze partners.

Heel belangrijk is dat jullie je gezamenlijk afvragen wat je zoal met een voorgenomen aanpassing van de samenwerking d.m.v. een rechtsvorm wilt bereiken in het licht van de uitbreidende activiteiten. Is aanpassing wel nodig? Leg daartoe eerst de verschillende rechtsvormen naast elkaar en vergelijk jullie vraagstelling eens goed met de diverse mogelijkheden.

Daarna kun je beter bepalen of en hoe je dat eventueel beter kunt gaan vormgeven en wat er dan voor nodig is. 

Als de gedragen keuze op een rechtsvorm als een VOF mocht vallen, leg dan wel altijd álle afspraken goed vast in een overeenkomst, van begin tot en met het mogelijk uiteenvallen van de samenwerking!

Hier op HL komen met enige regelmaat vragen voorbij waar er geen sprake is van vooraf vastgelegde afspraken en de vaak nare consequenties daarvan.

Dank voor jouw vraag, veel plezier bij alles wat jullie nog gaan doen en als er nog meer vragen zijn, wees welkom die ook hier te stellen.

• 0

Hi Hans,

Inmiddels ben ik sinds 2016 ondernemer en moet eerlijk zeggen dat een ondernemersplan meerdere keren op de plank heeft gelegen en ook weer onder aan de stapel is beland. Nu mijn doelgroep en focus is veranderd wil ik hier toch serieus mee aan de slag en het ondernemersplan echt gaan doorzetten.

Ik merk dat ik vooral vastloop in het stuk waarin de financiën aanbod komen. Heb je tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is daar een gestructureerde manier voor om dat te doen en aan te pakken? 

Heb je tips vanuit je eigen ervaring hoe je dit hebt aangepakt?

Alvast bedankt voor je reactie. 

• 1
(aangepast)
14 minuten geleden, Cilla-1992 zei:

Jazeker, en welkom bij deze AMA!

Nu mijn doelgroep en focus is veranderd wil ik hier toch serieus mee aan de slag en het ondernemersplan echt gaan doorzetten.

Hier geef je het zelf al het belangrijkste aan en dat sluit ook aan bij: 

1 uur terug, Hans van den Bergh - AMA zei:

met een plan stuur je op een gegeven moment aan op uitvoeren, maar meteen daarna is het een bedrijfsinstrument om bij te sturen

Is daar een gestructureerde manier voor om dat te doen en aan te pakken? 

Daarvoor kan ik je allereerst en vooral doorverwijzen naar:

Op 2-6-2025 om 10:59, Ward van der Put zei:

Als je dat tot een vaste mindset in jouw bedrijfsvoering maakt, krijg en houd je greep op de bedrijfsvoering, die eigenlijk neerkomen op vier basispijlers van jouw onderneming:

1. Wie is mijn doelgroep? 

2. Hoe haal ik daar voldoende omzet uit?

3. Welke marge moet ik daaruit behalen?

4. Hoe krijg ik de behaalde omzet betaald?

Stel gerust meer vragen, indien nodig, succes met de voortzetting van jouw onderneming!

aangepast door Hans van den Bergh - AMA

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar