Ga naar inhoud

AliExpress-knop ‘Download Invoice’ is verdwenen: hoe kun je btw-facturen downloaden?

Geplaatst:

RBTechniek

Goedemorgen,

Als ondernemer koop ik wel eens producten via Aliexpress en tot een maand of 2 geleden was er eem knop waarmee je je factuur kon downloaden. 

Daar stond dan ook netjes BTW op vermeld. Deze knop is opeens weg en volens mij is er nu geen andere mogelijkheid om een btw-factuur te krijgen.

Aliexpress Support lijkt het niet te snappen of wil het niet snappen. 

Hebben jullie hier ook last van? Heeft mss iemand een oplossing? Ik heb wel een extensie gevonden maar dat is geen factuur, dat staat er ook op maar dus eigenlijk een non-oplossing. 

Bedankt voor jullie reacties!

Mvg,

Hans

Featured Replies

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Welkom op Higherlevel.

1 uur terug, RBTechniek zei:

Hebben jullie hier ook last van? Heeft mss iemand een oplossing?

Zelf ook even ingelogd en ik heb de functie ook niet meer. Ik zie op Reddit dat veel mensen exact hetzelfde probleem hebben, en dat er nog geen echte oplossing is. De enige die het kan oplossen is Aliexpress. Zonder btw vermelding kun je de btw niet terugvragen, maar wel de volledige factuur inclusief btw als kosten boeken, dat beperkt de netto schade. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• Ward van der Put changed the title to AliExpress-knop ‘Download Invoice’ is verdwenen: hoe kun je btw-facturen downloaden?
Geplaatst:

Bert.

Sowieso al twijfelachtig of Aliexpress bij een B2B levering überhaup BTW in rekening mag brengen, gezien de (verplichte) verlegging van WOB artikel 12 lid 3.

Geplaatst:

RBTechniek

• Auteur
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Welkom op Higherlevel.

Zelf ook even ingelogd en ik heb de functie ook niet meer. Ik zie op Reddit dat veel mensen exact hetzelfde probleem hebben, en dat er nog geen echte oplossing is. De enige die het kan oplossen is Aliexpress. Zonder btw vermelding kun je de btw niet terugvragen, maar wel de volledige factuur inclusief btw als kosten boeken, dat beperkt de netto schade. 

Dank voor je reactie. Had het idd al op Reddit gezien. Het lijkt er verdacht veel op dat aliexpress net niet wíl oplossen al snap ik niet waarom niet, want is hun belang bij het niet aanleveren van BTW-facturen, dat deden ze immers voorheen toch ook?

Geplaatst:

RBTechniek

• Auteur
14 minuten geleden, Bert. zei:

Sowieso al twijfelachtig of Aliexpress bij een B2B levering überhaup BTW in rekening mag brengen, gezien de (verplichte) verlegging van WOB artikel 12 lid 3.

Is dat zo? Kun je dat mij uitleggen, ben wel nieuwsgierig naar jouw onderbouwing. 

Geplaatst:

Bert.

WOB Artikel 12 lid 3

Ingeval de ondernemer die de levering, niet zijnde een levering waarop de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, van toepassing is, of een dienst, andere dan bedoeld in het tweede lid, verricht, niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend.

Tabel II A6 betreft een ICL, hier niet van toepassing omdat er neem ik aan rechtstreeks vanuit China geleverd wordt. Ali is ook niet gevestigd in NL dus is de BTW verlegd.  Praktische reden is waarschijnlijk dat Ali aan hen betaalde BTW ook weer in NL zou moeten afdragen, wat natuurlijk voor de NL fiscus niet te controleren is. 

Geplaatst:

RBTechniek

• Auteur
15 minuten geleden, Bert. zei:

WOB Artikel 12 lid 3

Ingeval de ondernemer die de levering, niet zijnde een levering waarop de bij deze wet behorende tabel II, onderdeel a, post 6, van toepassing is, of een dienst, andere dan bedoeld in het tweede lid, verricht, niet in Nederland woont of is gevestigd en aldaar geen vaste inrichting heeft van waaruit de levering of de dienst wordt verricht, en degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend, een ondernemer is die in Nederland woont of is gevestigd dan wel aldaar een vaste inrichting heeft, of een in Nederland gevestigd lichaam in de zin van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is, wordt de belasting geheven van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend.

Tabel II A6 betreft een ICL, hier niet van toepassing omdat er neem ik aan rechtstreeks vanuit China geleverd wordt. Ali is ook niet gevestigd in NL dus is de BTW verlegd.  Praktische reden is waarschijnlijk dat Ali aan hen betaalde BTW ook weer in NL zou moeten afdragen, wat natuurlijk voor de NL fiscus niet te controleren is. 

Dank Bert, Aliexpress heeft een Nederlands BTW-nummer (en KVK) onder de naam Aliexpress International (Netherlands) B.V. 

Geplaatst:

Bert.

Thx. Interessant, ben wel benieuwd naar zo'n factuur. Ik dacht dat Ali NL een software ontwikkelaar was met een kantoor ergens in Amsterdam en niet direct verkoper van hun producten.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.