Ga naar inhoud

Hogere lokale kosten FOB-zending vanuit China

Geplaatst:

joelphil

Hallo allemaal,

Hopelijk zitten hier mensen met ervaring van (LCL) zeetransport vanuit China.

Bij een fabriek in China staan er enkele pallets klaar. Ik laat dat als FOB vracht hier komen. De fabriek heeft mij 420USD aan FOB kosten berekend (om het vanaf de fabriek in Foshan aan boord te krijgen in Shenzen).

Nu heb ik het transport vanaf Shenzen naar hier geregeld met een grote bekende organisatie (al had de fabriek nooit van ze gehoord).

Volgens de fabriek (die veel klanten in Europa heeft) rekent het exportkantoor in Shenzen veel te hoge kosten voor FOB (namelijk 720USD), dus of ik nog even 300USD wil aftikken bij ze. Behalve te hoge kosten zitten er kennelijk ook veel kosten bij die onnodig zijn.

Nu kan ik die 300USD wel betalen om van het gezeur af te zijn (al is het geen waardevolle zending en drukt het transport relatief hard op de kosten), ik houd er niet van dat ik gena**d wordt.

Bijgaand het kostenoverzicht met aantekeningen van de fabriek erop. Kan iemand dit analyseren aub?

Hebben zij gelijk en zijn deze kosten overdreven? Ik ga er vanuit dat dit idd 720USD bij elkaar is, dus niet een trucje van de fabrikant om via druk nog wat extra geld binnen te harken.

Alvast bedankt!

Untitled-2.jpg

Featured Replies

Geplaatst:

Bert.

Bij FOB zijn alle kosten die gemaakt worden om de goederen aan boord van het schip te krijgen voor de verkoper en zijn in beginsel inbegrepen in de verkoopprijs.

Geplaatst:

Blous

Als jij naar 2 bakkers gaat en daar vraagt wat een worstenbroodje kost en hoe dit is opgebouwd dan zul je twee verschillende kostenoverzichten krijgen. Dit omdat dit onderhevig is aan de verkopende partij zijn inzicht.

kortom zomaar FOB kosten van een Chinees bedrijf (wat gewend is om CFR te verkopen) en de FOB kosten van een in Nederland gevestigde partij (die gebaat is bij FOB lading) vergelijk is appels met peren vergelijken.

Bij een transport van een fabriek in China naar Nederland zijn er altijd minimaal 2 expediteurs. Een in de laadhaven en een in de loshaven. Die samen hebben 100 aan kosten en afhankelijk van wie de opdrachtgever is (Chinese kant of de Nederlandse kant) verdelen ze die kosten voor de beslisser als goedkoopste. Dus koop jij CFR Loshaven dan betaald jouw leverancier minder "FOB kosten" dan wanneer jij FOB koopt (via een Nederlandse partij). Dit had jouw "grote bekende organisatie" jouw ook moeten kunnen uitleggen.

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.