Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sevn77
Na een telefoontje naar de Belastingdienst en Douane ben ik nog niet veel wijzer (ik zal hun reactie hieronder toelichten).
Waar het precies om gaat: ik wil producten importeren uit China. Neem Alibaba als voorbeeld: vaak spreek je daar met de verkoper af dat de levering onder DDP plaats zal vinden. Je krijgt de spullen dan netjes bezorgt op locatie en hoeft verder niets extra te betalen voor/na de levering.
In de praktijk wordt vaak gesjoemeld met de goederencode's en daadwerkelijke waarde van de producten op de doos. Mijn vraag aan de Douane was of ik in dat geval als ondernemer alsnog de verantwoordelijkheid heb om te zorgen dat de juiste hoeveelheid invoerrechten zijn betaald. Hun antwoord was simpel: komt het binnen via een koeriersdienst (DHL / UPS / PostNL etc.) dan zijn zij verantwoordelijk voor de import en kent de ondernemer geen enkele mate van aansprakelijkheid.
De belastingdienst gaf aan dat indien de verkoper in China aangeeft dat er is geleverd via DDP, er geen BTW meer afgedragen hoeft te worden door de Nederlandse ondernemer. Wel gaven zij aan dat het mogelijk interessant zou zijn om te kijken naar het leveren via DAP waarbij je zelf moet de invoerrechten en BTW moet betalen, echter is de BTW in dat geval wel terug te vorderen en kan dat mogelijk een belastingvoordeel opleveren.
Maar toch heb ik mijn twijfels of deze standpunten wel juist zijn. Ik lees namelijk ook diverse bronnen die het hebben over het feit dat BTW verlegd is en ik dat alsnog zelf moet aangeven. De facturen vanuit Alibaba zijn zeer summier waar m.u.v. "DDP" niets te vinden is over BTW of invoerrechten.
Zijn er anderen met ervaringen omtrent importeren en of de standpunten zoals hierboven beschreven de realiteit weerspiegelen?