Ga naar inhoud

Btw en invoerrechten bij import uit China

Geplaatst:

Sevn77

Na een telefoontje naar de Belastingdienst en Douane ben ik nog niet veel wijzer (ik zal hun reactie hieronder toelichten).

Waar het precies om gaat: ik wil producten importeren uit China. Neem Alibaba als voorbeeld: vaak spreek je daar met de verkoper af dat de levering onder DDP plaats zal vinden. Je krijgt de spullen dan netjes bezorgt op locatie en hoeft verder niets extra te betalen voor/na de levering.

In de praktijk wordt vaak gesjoemeld met de goederencode's en daadwerkelijke waarde van de producten op de doos. Mijn vraag aan de Douane was of ik in dat geval als ondernemer alsnog de verantwoordelijkheid heb om te zorgen dat de juiste hoeveelheid invoerrechten zijn betaald. Hun antwoord was simpel: komt het binnen via een koeriersdienst (DHL / UPS / PostNL etc.) dan zijn zij verantwoordelijk voor de import en kent de ondernemer geen enkele mate van aansprakelijkheid.

De belastingdienst gaf aan dat indien de verkoper in China aangeeft dat er is geleverd via DDP, er geen BTW meer afgedragen hoeft te worden door de Nederlandse ondernemer. Wel gaven zij aan dat het mogelijk interessant zou zijn om te kijken naar het leveren via DAP waarbij je zelf moet de invoerrechten en BTW moet betalen, echter is de BTW in dat geval wel terug te vorderen en kan dat mogelijk een belastingvoordeel opleveren.

Maar toch heb ik mijn twijfels of deze standpunten wel juist zijn. Ik lees namelijk ook diverse bronnen die het hebben over het feit dat BTW verlegd is en ik dat alsnog zelf moet aangeven. De facturen vanuit Alibaba zijn zeer summier waar m.u.v. "DDP" niets te vinden is over BTW of invoerrechten.

Zijn er anderen met ervaringen omtrent importeren en of de standpunten zoals hierboven beschreven de realiteit weerspiegelen?

beantwoord door Bert.

Go to solution

Featured Replies

Geplaatst:

Bert.

Om het nog ingewikkelder te maken, er is hier nog verschil tussen invoer BTW en BTW op de levering. De invoer BTW wordt bij DDP afgedragen door de verkoper. Een niet-Nederlands bedrijf dat ná de invoeraangifte goederen in Nederland levert moet de BTW op de levering verleggen naar de ontvanger (als de ontvanger een bedrijf is), op grond van artikel 12 lid 3 WOB, of verleggen via een intra-communautaire levering (als de invoeraangifte gedaan is in een andere EU-lidstaat). De ontvanger moet zelf het BTW bedrag uitrekenen en opvoeren in de OB aangifte. Dat bedrag mag bij zakelijk gebruik direct weer afgetrokken worden als voorbelasting. Risico voor de ontvanger is wel dat er in principe een correcte factuur moet zijn om de voorbelasting te mogen aftrekken en dat bij is die Chinezen vaak niet het geval.

Dat er bij een DAP levering volgens de douane een "belastingvoordeel" zou kunnen zijn is nogal twijfelachtig, in principe zou de afdracht aan invoerrechten en invoer BTW even hoog moeten zijn. Tenzij de Chinees zijn kosten voor de invoer BTW al in zijn verkoopprijs verstopt heeft.

Geplaatst:

Sevn77

• Auteur
Op 7-7-2025 om 16:49, Bert. zei:

Om het nog ingewikkelder te maken, er is hier nog verschil tussen invoer BTW en BTW op de levering.

Ik kom online weinig tegen over "BTW op de levering". In de tussentijd heb ik een pagina van de belastingdienst gevonden: Btw berekenen bij invoer van goederen uit landen buiten de EU.

Hierin staat het volgende voorbeeld:

Ondernemer A in New York verkoopt aan B in Nederland die op zijn beurt levert aan C in Nederland. Deze verkoopt aan D in Nederland. C vervoert de goederen en geeft de goederen ten invoer aan bij de Douane. Over de leveringen A-B en B-C is geen Nederlandse btw verschuldigd. C betaalt over de invoer btw aan de Douane. De levering van C aan D is belast met Nederlandse btw.

Bron

Zoals ik het hier lees is er sprake van "invoer BTW" welke betaald wordt door partij C (een koeriersdienst bij DDP). Vervolgens is er nog sprake van Nederlandse BTW zoals bij natuurlijk alle producten.

Wat is precies die "BTW op de levering"?

Geplaatst:

Bert.

• Beste antwoord

BTW op de levering is precies dat...... dus de gebruikelijk BTW die jij gefactureerd krijgt van jouw leveranciers of de BTW die jij in rekening brengt aan jouw afnemers. Dus gewoon artikel 1 a van de Wet op de omzetbelasting:

Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

• a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;

Letter "d" van dit artikel noemt ook "invoer van goederen". De Chinees die DDP aan jou levert voert twee handelingen uit waarover BTW geheven wordt, de invoer en de levering aan jou (ná de invoer). De BTW over de invoer betaalt hij (via de koerier) aan belastingdienst/Douane, de BTW op de levering na de invoer is verlegd en moet (zoals hierboven al beschreven) door jou aangegeven worden.

Dit komt overeen met het voorbeeld van de belastingdienst, C (in jouw geval de Chinees) betaalt de invoer BTW aan de douane en de levering van C aan D is belast met NL BTW.

Geplaatst:

Blous

9 van de 10 zendingen die DDP worden geleverd zullen een factuur hebben vanuit China zonder daarop een duidelijke uitsplitsing en daarvoor zal ook het opnemen in je vooruitbetaalde btw niet zomaar goedgekeurd worden door de belastingdienst.

Dat is de reden waarom je de tip hebt gekregen om DAP te overwegen (eventueel met een artikel 23 btw vergunning) om zo niet te veel btw te betalen die je eigenlijk mag verrekenen als je btw plichtig ondernemer bent.

Het boeren slimme gedrag (lees verlagen van handelsfactuur voor aangifte ect) zal vast gebeuren, maar de douane controleert hier wel degelijk op dus dat kan ook wel eens mis gaan. Kort om zou ik dit niemand adviseren te doen, allemaal van korte duur en als je een serieuze ondernemer wil zijn moet je hier niet mee bezig zijn.

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.