Ga naar inhoud

Van vof naar bv?

Geplaatst:

Peter1982

Beste forumleden,

Voordat we het gesprek aangaan met de accountant zou ik mij alvast wat laten voor informeren en ben ik nieuwsgierig naar jullie expertise en ervaring. Momenteel zit ik samen met iemand in een vof. We zijn beide 50% eigenaar. We zijn wat gegroeid en inmiddels hebben we ongeveer 15 personen in dienst. Ons winstdeel (voor persoonlijke aftrek posten) is rond de 150k per persoon. Mijn medevennoot heeft zojuist de pensioenleeftijd gehaald. Hij zou graag willen blijven werken maar er spelen ook onduidelijke gezondheidsissues. Hij zal in ieder geval gaan afbouwen met uren. Het liefst zou ik willen dat hij gezond door zou kunnen werken voor een lange tijd, maar het is echt onzeker. Er zitten wat spannende dingen aan te komen over een jaar of 4, een huurcontract dat afloopt dat onzekerheden met zich mee brengt. Nieuwe kansen voor het openen van een ander filiaal voor een nieuwe doelgroep. Zelf ben ik 25 jaar jonger, heb ik vorig jaar een huis gekocht en is er een kleine opkomst. Risico's horen bij ondernemen maar de laatste tijd vraag ik mij af of het niet verstandiger is om te kiezen voor een bv. Daarnaast wil ook dat in elk scenario het voor mn medevennoot of anders zijn partner goed geregeld is.

Ooit ben ik gestart als medewerker in dienst in de eenmanszaak van mn medevennoot. Het omzetten naar een vof kwam met best wat problemen qua contracten waar we afhankelijk van zijn. Het is allemaal gelukt en we hebben er van geleerd, maar het is een hoop gedoe. Omzetten naar een bv zal dus best weer wat gedoe opleveren. Naast de hogere kosten, de extra verplichtingen, zijn er wat scenarios waar ik bij afvraag wat handiger is, een vof behouden of omzetten naar een bv

- Stel mn medevennoot wil zich laten uitkopen?

- Stel mn medevennoot komt te overlijden of raakt wilsonbekwaam?

- Stel mn medevennoot stopt met werken maar blijft wel medeeigenaar?

- Stel mn medevennoot wil zijn deel overdoen naar zijn vrouw?

- Zijn er nog extra problemen qua omzetten van medewerkers van vof naar bv?

Ik zag op het forum dat het mogelijk is om als bv deel te nemen in een vof. Ik weet niet of het een compleet loos idee is, maar om het gedoe van contracten te voorkomen, wat als we samen apart als bv in de vof stappen en als personen eruit gaan? Kan dat überhaupt en heeft het zin?

Zijn er nog andere zaken die wij niet over het hoofd zien maar waar jullie direct aan denken bij de overweging van vof naar bv?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en ons input kan geven zodat we hier over na kunnen denken.

Groet,

Peter

aangepast door Peter1982

Featured Replies

Geplaatst:

Ondernemeneer

Peter, gezien de groei, risico’s en je persoonlijke situatie is een BV een serieuze overweging. Het biedt betere bescherming bij ziekte/overlijden van je vennoot en vergemakkelijkt overdracht of uittreding. Een BV in een VOF is mogelijk, maar complex. Ook personeelsovergang vereist aandacht.

Laat je goed adviseren; dit is maatwerk. Succes!

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Geplaatst:

Peter1982

• Auteur

Dank Ondernemeneer, dat gaan we zeker doen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
Op 11-7-2025 om 07:28, Peter1982 zei:

Stel mn medevennoot wil zich laten uitkopen?

- Stel mn medevennoot komt te overlijden of raakt wilsonbekwaam?

- Stel mn medevennoot stopt met werken maar blijft wel medeeigenaar?

- Stel mn medevennoot wil zijn deel overdoen naar zijn vrouw?

- Zijn er nog extra problemen qua omzetten van medewerkers van vof naar bv?

Dag Peter

Dit soort vraagstukken zijn niet het exclusieve domein van de BV. Ook in een VOF kun je dit soort zaken schriftelijk vastleggen. Alleen zijn de gevolgen anders.

Personeel omzetten kan uiteraard. Of dat problemen geeft? Doorgaans niet, als je de loon- en personeelsadministratie uitbesteed hebt.

En ja, je kunt inderdaad als BV vennoot worden in een VOF. Of dat voor jullie de juiste oplossing is valt zo niet te zeggen.

Er zijn legio zaken die voorbij komen als je van rechtsvorm wijzigt:

• Bank

• KvK en BTW nummers

• Contracten opnieuw sluiten

• Vergunningen en licenties omzetten of opnieuw aanvragen

• Administratie

• Belastingdruk

• Meer kosten

Kortom: een breed speelveld waarbij zelden een paar argumenten doorslaggevend zijn

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Peter1982

• Auteur

Beste Joost, dank voor je antwoord. We gaan ons laten adviseren.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.