Ga naar inhoud

Zichtbaar zijn in AI of onvindbaar zijn (GEO)

Geplaatst:

Higherlevel

• Higherlevel articles

AI-tools zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini worden steeds vaker ingezet als eerste zoekmachine. Niet alleen door consumenten, maar ook door ondernemers zelf. Dat kan uiteindelijk betekenen: als je bedrijf daar niet in opduikt, besta je voor een groeiende groep niet meer. Vindbaarheid verschuift van SEO naar GEO (Generative Engine Optimalization). En dat vraagt om andere keuzes in hoe je online zichtbaar bent.

Voor het MKB en ZZP'ers kan dat spannend zijn, maar ook een kans. Juist jij kunt snel schakelen, experimenteren en verhalen delen die AI graag oppikt. De grote vraag is: hoe ga jij om met de veranderende online wereld van SEO naar GEO?

Interessante content: Frankwatching heeft een lijst gemaakt met de beste artikelen die je kunt lezen om op de hoogte te zijn van alle GEO ontwikkelingen.

Poll 6 leden hebben gestemd

1. 1. Als jouw bedrijf niet vindbaar is in AI-tools, besta je binnenkort niet meer.

• Ja, dit wordt de nieuwe zoekmachine
      1
    • Nee, SEO blijft voorlopig essentieel
      3
    • Anders, namelijk...
      1

Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Featured Replies

Geplaatst:

CDC-Finance

AI zal een tijdelijk fenomeen zijn omdat het net als bij diverse sociale media, zal vervuilen met onjuiste (des)informatie.

Vergelijk het met reviews voor bedrijven. Een enkele review zal niet bepalend zijn maar heel veel reviews geven een betrouwbare indruk. Als vervolgens die reviewsite wordt met bot wordt bestookt met onjuiste/verzonnen gegevens zal dat invloed hebben op het totaal resultaat/beeld over het bedrijf.

Net als AI zal de reviewsite zelf niet in staat zijn om te filteren. Hoe graag we het ook willen geloven het "zelflerende" vermogen van AI is en blijft beperkt tot wat de mens aan data invoert.

Het antwoord van AI zal vergelijkbaar zijn aan het resultaat van een zoekmachine maar dan zal er een antwoord komen waar een zoekmachine niet alleen de bovenste zichtbaar maakt maar diverse alternatieven ook.

Het bestaansrecht van je onderneming is niet afhankelijk van je SEO of AI.

Als dat zo is dan zou ik mij als ondernemer maar eens hele grote zorgen gaan maken.

Geplaatst:

S_GL___

Prikkelende vraag en ik sta hier nog wat dubbel in.

Aan de ene kant zorgt het ontbreken van je bedrijf in de AI zoekmachine misschien al voor een gratis leadkwalificatie. Als potentieel klanten de po3p die daarin verschijnt al niet van kwalitatief werk kunnen onderscheiden, hoeveel heb je dan eigenlijk aan die klant? Aan de andere kant is dat misschien ook weer juist het segment waar je wel op zou willen richten 🤷

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator
38 minuten geleden, CDC-Finance zei:

AI zal een tijdelijk fenomeen zijn omdat het net als bij diverse sociale media, zal vervuilen met onjuiste (des)informatie.

Dus liever geen MRI-scan in een academisch ziekenhuis , niet meer reizen met de trein en nooit meer boodschappen doen bij Albert Heijn vanwege “desinformatie”…

Geplaatst:

Ben Avôt

• Administrators

Ik denk dat het belang van GEO ook deels afhangt wat de grote A+ bedrijven gaan doen met deze ontwikkeling en vooral of ze voor AI geïndexeerd zullen blijven. Als bedrijven als Apple er voorkiezen hun websites niet meer te indexeren voor AI (onder het mom van mensen vinden ons toch wel) zodat mensen zelf naar de website moeten gaan. kan er heel snel een soort 2tier internet ontstaan.

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator
38 minuten geleden, Ben Avôt zei:

Als bedrijven als Apple er voorkiezen hun websites niet meer te indexeren voor AI

Veelzeggend — en vooral grappig — is dat Frankwatching en de genoemde artikelen over GEO niet toegankelijk zijn voor AI, waaronder Gemini en NotebookLM: ik kan de aanbevolen artikelen over GEO niet toevoegen aan mijn notebook over GEO. 😅

Geplaatst:

Ondernemeneer

Ik denk toch dat GEO uiteindelijk gaat winnen, voornamelijk omdat ook de zoekresultaten van zoekmachines met AI worden gegenereerd. Denk dat SEO uiteindelijk niet veel meer gaat verschillen van GEO.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Geplaatst:

Derek-Jan

Er bestaan nog genoeg alternatieven om klanten te werven. Er zijn nog legio ondernemers die niet afhankelijk zijn van internet om aan klanten te komen.

Misschien liggen er offline nog wel veel meer kansen.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.