• 0

Internet forum : wat zijn concrete inkomsten ?

Een vriend van mij heeft een goed idee : hij wil graag een internet forum beginnen. Doelgroep : nog geheim, aangezien in dit forum behoorlijk veel fora-mensen rondwandelen. ;D .

Laten we zo zeggen : de doelgroep is niet gigantisch groot, maar zijn B-to-B forum heeft iets van 1000-1500 bezoekers per dag, dus dat is redelijk te noemen.

 

Zijn vraag betreft ook niet zozeer of dit forum zal gaan werken of niet, meer wat bronnen van inkomsten zijn. Hij heeft mij daar al diverse keren naar gevraagd, maar ondanks mijn ervaring hier en elders online : ik weet te weinig over de waardering van internet fora in Nederland.

 

In het algemeen kom ik een heel eind, maar heeft iemand van jullie concreet dit probleem aan de hand gehad ?

We hebben al voorzichtig gekeken naar Adsense (maar ook daar hebben we te weinig ervaring), ik heb nog wat voorzetten gedaan als een een affiliate marketing-idee en natuurlijk : banners en sponsoring.

 

Maar terug naar de concrete vraag : bij 1.000-1.500 bezoekers per dag, zijn er concrete getallen te noemen, die je redelijkerwijs kan aannemen voor het maken van een businesscase ?

 

Mijn dank is groot, ook namens mijn vriend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is denk ik ook een kwestie van proberen. Verschillende affiliates, Adsense (met verschillende posities, afmetingen) en dan kijken wat het meeste geld opleverd. Ik ben zelf afgelopen week ook met Adsense aan de slag gegaan en je hebt het in een handomdraai in je site zitten. Daarnaast is het gratis en schijnt het meer geld op te leveren dan de standaard banners.

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Is het een forum, of een social community. Het verschil waar ik op doel is dat een forum laagdrempelig is om lid van te worden en dus veel 'rommel' aantrekt, terwijl een community doorgaans beslotener van karakter is en van de leden veel meer bekend is dna enkel een forumnaam. Dat maakt een flink verschil voor de waarde.

 

Mogelijke inkomstenbronnen die nog niet genoemd zijn:

 

- Samenwerking met organisaties die de forumdoelgroep als targetcursomer hebben: zij leveren iets waar de community blij van wordt (content, korting, additionele services) en betalen voor de exposure die hen (exclusief) geboden wordt in de community;

 

- Bedrijvendatabanken e.d.: alle relevante bedrijven die exposure willen in de community, kunnen zich daarvoor aanmelden. Een standaardvermelding is gratis, voor premiumvermelding (met profiel bijvoorbeeld, met een agendasectie voor bedrijfsevenementen, met een mogleijkheid tot het plaatsen en promoten van vacatures) betaalt men extra;

 

- Een vacaturebank zelf: direct je vacatures afleveren bij de doelgroep is erg interessant, dus daar zou een bijdrage in gevraagd kunnen worden (eventueel ook weer met de eerste vacature gratis o.i.d.);

 

- Biedt diensten van derden aan (niet d.m.v. banners, maar door middel van samenwerkingsverbanden), en pak daar een reseller-fee op.

 

Enzovoort :)

 

(Bovenstaande punten zijn wel afhankelijk van waar het forum precies over gaat, dit werkt beter indien de doelgroep nauwkeuriger af te bakenen is.)

Link naar reactie
  • 0

Adsense integreren in de topics (dus tussen de antwoorden) en je hebt een "goudmijntje".

 

Succes,

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je een forum hebt, heb je ook een "community". Mensen lezen je berichten, dus je hebt "distributie". Dat is waardevol, want dan kan je iets "verkopen". Dat kunnen producten zijn maar ook ideeën of (naams)bekendheid.

 

Kijk naar de verdienmodellen van de moderne uitgevers. Seminars, cususen, gadgets, verzekeringen, er wordt van alles verkocht zodra en "distributie" is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie - de adsense en affiliate marketing-opties waren ook al bij ons in de gedachten gekomen. Maar of dit voldoende is voor inkomsten ? De tijd zal het leren.

 

Jeroen, erg goede dingen die je zegt, bedankt ! Het zorgt ervoor dat tenminste mijn vriend dieper is gaan nadenken en meer in de schoenen is gaan staan van potentiele geinteresseerde partijen.

 

Nils, ik begrijp wat je zegt, maar dat betekent dan wel dat je een E-commerce laag moet toevoegen aan een "normaal" forum. Maar inderdaad - it's been done before, dus waarom niet ? Geeft genoeg inspiratie om te kijken of je verder kan komen dan de geijkte T-shirts, mokken en stickers. ;) Zeker in combinatie met Jeroen's ideeen zou dit ook wel eens interessante opties kunnen opleveren.

 

Uiteraard : als er meer ideeen zijn : graag !

 

Een eigen voorbeeld : ooit gehoord van een studentencommunity, waar mensen o.a. hun eigen profiel konden invullen en CV. Veel gratis functies, slap ouwehoeren, plaatjes, je kan het je zo voorstellen.

Wat was het verdienmodel ? Aan de "andere kant" van de community zat een bedrijvencommunity, die een uitgebreid inzicht kregen in de "echte" profielen van de studenten.

 

Misschien een misplaatst voorbeeld van "distributie"

Link naar reactie
  • 0

Je hebt wel een aantal unieke bezoekers (1000-1500/dag), maar hoeveel pageviews genereren deze bezoekers? Zit je op 15000 pageviews per dag (haalbaar bij een goed forum met 1000 unieke bezoekers per dag) dan kun je eens met partijen gaan overleggen over "samenwerking". Bijvoorbeeld bedrijf X wil net het type bezoekers dat het forum krijgt als klant krijgen, echter bedrijf X komt er zelf niet tussen, bied in dat geval bedrijf X bijvoorbeeld de gelegenheid om de producten via jullie te verkopen tegen een XX% van de omzet.

 

Ik noem zomaar een voorbeeld (zonder namen):

Er is een forum met enorm veel pageviews, echter dit forum heeft een beperkte doelgroep (bijvoorbeeld mensen die net een bedrijf zijn gestart en naar schatting 50% heeft nog geen website). Nu zal een webhosting bedrijf zeer geinterreseerd zijn om zaken met jullie te doen waarbij jullie een bepaald percentage van de omzet, door klanten die door jullie zijn "afgeleverd", ontvangen. Afhankelijk van de prijzen kan dit al snel oplopen tot 150 euro per verkocht pakket per jaar en als je dan gemiddeld 3 pakketten per week verkoopt dan zit je op een leuke bijverdienste. Nu blijkt dat dit forum nog een mooie doelgroep heeft voor een andere adverteerder (een drukker die alles wat nodig is voor een bedrijf drukt), deze wil ook wel een bepaald percentage van de omzet afstaan die via jullie word gegenereerd. Deze drukker betaald uiteindelijk zeg maar 100 euro per maand aan jullie uit.

 

Nu kun je door het targetten (indien een forum gebruiker bepaalde interresses blijkt te hebben toon je relevante advertentie's, dit kan ook op basis van het onderwerp van het topic) de verkopen mogelijk nog iets verhogen. Nu blijkt er een groei te zijn van 10% per kwartaal en heb je in ruil voor een advertentie een goede korting bedongen bij je leverancier.

 

Nu lopen de verdiensten goed op, echter blijkt dat er meer adverteerders komen en er komen meer gebruikers en op een gegeven moment kun je hier een goed salaris uithalen (er zijn andere forums die het ook gelukt is). Dit forum zal op een gegeven moment kunnen groeien en mogelijk kun je een netwerk opzetten, dit maakt het voor adverteerders nog beter om jouw te kiezen en niet de concurrent!

 

Een ander voorbeeld (weer geen namen):

Je hebt een goed lopend forum wat betreft de bezoekers aantallen, echter bevat dit forum illegale content. Nu zullen de adverteerders niet staan te springen om te adverteren en zullen de inkomsten vele malen lager zijn bij dezelfde omzet bij jou adverteerders en uiteindelijk blijken de kosten sneller te stijgen dan de inkomsten. Dit forum zal na verloop van tijd vanzelf verdwijnen door de verliezen.

 

 

Onder welke categorie denk je dat je forum valt? Indien hij het meeste overeen komt met voorbeeld 1 (stijgende bezoekersaantallen, veel informatie over de bezoekers bekend, etc.) dan kun je altijd vrijblijvend bellen aangezien ik altijd opzoek ben naar plekken om te adverteren indien de site niet de verkeerde content bevat. In dit geval kunnen we eens overleggen hoe jou vriend er uiteindelijk het meeste uit kan halen, zodat hij in de toekomst er zijn werk van kan maken (of een leuk extra inkomen heeft om leuke dingen mee te doen).

 

Waar moet je dus opletten voor je keuze of je voor een programma gaat dat via de bekende netwerken loopt of dat je adverteerders direct probeert te vinden:

-ken ik de bezoekers (doelgroep en/of koop gedrag en/of behoeften en/of leeftijd en/of beroep)?

-stijgen de unieke bezoekers aantallen?

-stijgen de pageviews?

-is het overwegen van een opt-in/opt-out nieuwsbrief de moeite waard (1 link onderaan bijvoorbeeld als extra reclame optie, dit is nooit een bezwaar indien de nieuwsbrief ook een goede inhoud heeft)? voor de goede orde dit is geen spammen!

-zouden er sponsors mogelijk zijn? elke besparing die inkomsten oplevert heb je wat aan.

 

Zo zijn er nog een aantal punten die mogelijk zijn, echter zou ik hiervoor moeten weten om welk forum het gaat en de precieze statistieken moeten kunnen inzien. Uiteraard kun je altijd geheel vrijblijvend bellen om het e.e.a. eens rustig door te nemen en te kijken of ik wat voor uw vriend kan betekenen. Eventuele ondersteuning bij de opstart periode is ook altijd mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Je kunt het forum gratis houden. Wanneer het forum goed wordt bezocht implementeer je een "upgrade" waar premium members tegen betaling gebruik van mogen maken. Dit wordt in de USA veel gedaan, ik weet niet of dit goed in NL zou werken. Ik geloof dat Schoolbank dit principe ook gebruikt, maar dat is dan weer geen forum.

 

Wanneer je een goedlopend forum / website hebt zijn er oneindig veel mogelijkheden op het gebied van internetmarketing. Echter het moet niet een overload aan "verdienmodelletjes" worden.

 

Ik denk dat de focus in eerste instantie moet liggen op het vermarkten van de website, een waardevolle website aanbieden. Ideeën over concrete inkomsten komen vanzelf. Het lijkt me niet de vraag óf er geld te verdienen valt met een goedlopende website, eerder wanneer en op welke manier.

 

My 2 cents,

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Eelco en Mark !

 

Kijk, wat is het toch mooi als mensen concrete ideeen inbrengen. Het laat het hart sneller bonzen en de pupillen sterk vergroten. :D

 

Laten we zo zeggen : ik geef het met veel plezier door aan mijn vriend. Dat dingen zo concreet en realistisch mogelijk zijn, was hem (en mij) nog niet geheel zo doorgedrongen.

 

Mark : toen ik je post las, leek het heel even of je precies wist over welk forum het ging, dus dat was erg boeiend :). Je vriendelijke aanbod gaan we over denken - maar verwacht op korte termijn nog geen telefoon - dit ivm het nadenken en prioriteiten (nog) elders.

 

Eelco - Ja, dit zou zeker kunnen. Je hebt even wat technisch gevogel nodig en de overtuiging bij de Premium mensen dat er achter de deur inderdaad wat te halen valt, maar : het werkt en voor dit forum kan het ook werken, daarvan ben ik overtuigd.

Maar dan moet je op zoek naar andere, nieuwe meer E-commerce functionaliteiten, zoals Nils eerder ook beschreef.

 

Mijn gedachten, mede door jullie versterkt, gaan dan uit naar : je hebt een platform van x-bezoekers per dag. Misschien niet de allermooiste en grootste doelgroep. Maar als jij HET platform bent voor deze groep, ga dan kijken wat je voor deze groep voor aantrekkelijke functies kan bieden, waardoor je neit alleen een (gratis) platform hebt, maar waardoor je ook inkomsten kan generern door het voldoen aan de behoeften van dit platform/doelgroep.

 

The plot thickens...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.