• 0

Tenders voor financiële diensten, interesse?

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor het aanbieden van online tenders vwb financiële diensten, te denken valt aan het volgende:

 

* Accountantsdiensten;

* Belastingadvies;

* Consultancy;

* Interim-opdracht;

* Tijdelijke krachten voor financiële afdelingen etc etc

 

Aanbieder kunnen dan inschrijven op tenders die wij uitschrijven voor klanten. Eerste selectie is op basis van prijs, vervolgens worden x-aantal partijen uitgenodigd voor gesprek/presentatie. Mijn vraag is of hier een markt voor zou zijn. Ik hoor graag reacties van ondernemers. Toegevoegde waarde van deze dienst: lagere prijzen, vaste afspraken, onafhankelijk advies, kunnen kiezen uit meerdere aanbieders.

 

Ik hoor het graag!

 

Groet Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben bezig met mijn ondernemingsplan voor het aanbieden van online tenders gericht op een niche-markt: financiële diensten.

Te denken valt aan:

 

- accountantswerkzaamheden (controle, samenstel, advies)

- belastingadvies

- advieswerkzaamheden

- inhuur tijdelijke krachten op financiële afdeling

- advies voor projecten

 

Het werkt als volgt:

In samenspraak met de klant wordt een tender geschreven. Deze tender wordt geplaatst op de website (uiteraard beveiligde website). Aanbieders van de diensten kunnen tegen een vast tarief per jaar inzage krijgen in lopende tenders en hierop bieden indien zij voldoen aan de voorwaarden zoals gesteld in de tender.

 

Na het verstrijken van de termijn wordt een eerste selectie gemaakt op prijs. Vervolgens worden (in overleg met de klant) een x-aantal aanbieders uitgenodigd voor presentatie/gesprek. Hieruit volgt uiteindelijk een keuze.

 

Toegevoegde waarde:

- Meer inzicht in prijsstelling en meer concurrentie waardoor prijs zal zakken;

- Onafhankelijke leverancier, keuze op basis van rationele beslissingen in plaats van "een vriendje" krijgt de opdracht"

- Duidelijke voorwaarden aangeven voor het aanbieden van de dienst, verschuiven van verantwoordelijkheid naar de opdrachtnemer.

- Prijsafspraken maken voor langere termijn

 

Mijn vraag is: Zou hier een markt voor zijn, ik sta open voor reacties!

 

Met vriendelijke groet,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

het zal me wel weer punten kosten, maar ik geef toch een reactie.

 

Nee, ik denk niet dat hier markt voor is. Beslissingstrajecten lopen niet via een online marktplaats. Ik zou een andere niche zoeken.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste EDO,

 

Even voor de goede orde, het beslissingstraject loopt niet online!

Even goed lezen wat nu het plan is. Het beslissingstraject verloopt altijd 1-op-1. Het voordeel voor de klant is juist dat hij nu meer aanbiedingen krijgt en hij in eerste instantie rationeler kan beslissen. Voordelen voor aanbieders zijn dat zij niet overal hoeven te leuren om een offerte te mogen schrijven maar dat dit zichtbaar is voor, door het lezen van de tender kunnen zij nagaan of zij hiervoor in aanmerking komen en interesse hebben.

 

PS Voor grotere opdrachtgevers bestaat zoiets al ikv Europese aanbestedingsregels. Dus je opmerking is denk ik niet juist, ik ga niet op de stoel van de beslissers zitten, ik help ze alleen. Hoe vaak komt het niet voor dat je als bedrijf een accountant inhuurt, geen afspraken maakt over prijszetting adviesdiensten en vervolgens dus teveel betaald bij adviesdiensten........

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Ik zie helaas toch ook wel een minpuntje:

 

Je schrijft dat een eerste selectie gekeken wordt naar de prijs, zonder dat je de eventuele toegevoegde waarde van een inschrijver gezien hebt. Of zie ik dit verkeerd?

Plus ik ben niet zo'n voorstander van dat lage prijzen oorlog gedoe. Een service is door een bedrijf opgesteld, ontwikkeld en daarna bepaald door verschillende faktoren. Ga je dit uitmelken, gaat de eventuele toegevoegde waarde achteruit.. Misschien dat ik wat vreemde opvattingen heb, maar mijn klanten krijgen nog wel eens wat voor niets. En dat kan dan niet meer. ;)

 

Ik denk dat je als ondernemer goed bezig bent als je gaat vergelijken. Maar op deze manier is dat wat oppervlakkig.

Het zou wel een hele hoop tijd minder kosten voor de ondernemer!

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat is al een wat genuanceerde opmerking waar ik zeker iets mee kan. Een eerste selectie op basis van prijs is maar een idee, uiteraard zou je meer selecties kunnen inbouwen. Absoluut eens dat het wel om kwaliteit gaat, dat heeft een prijs, maar tot hoever.....

 

En je raakt nutuurlijk een mooi punt, tijd en rompslomp uit handen nemen van de ondernemer zodat die bezig kan zijn met...ONDERNEMEN!

Kortom, ik denk dat er wel degelijk een markt voor is, nu nog verder uitwerken. De opmerking neem ik zeker mee!

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan wat meer inhoudelijk, op basis van 26 jaar ervaring in het bedrijfsleven waarvan nu 13 jaar als ondernemer.

 

als ik zoek naar:

"- accountantswerkzaamheden (controle, samenstel, advies)

- belastingadvies

- advieswerkzaamheden

- inhuur tijdelijke krachten op financiële afdeling

- advies voor projecten",

 

dan doe ik dat op basis van mijn eigen netwerk, referenties van collega-ondernemers en vooral op basis van "vertrouw ik deze man/vrouw mijn business toe".

 

Ik zou nog vele argumenten op een rijtje kunnen zetten, maar dat verandert mijn mening niet.

 

Ik begrijp dat je mijn antwoord niet leuk vindt, maar dit is mijn mening. Er zijn vast anderen die daar anders over denken. Nogmaals, succes!

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edo,

 

En dat zijn dingen die je allemaal in een tender kan ondervangen (vragen naar referenties bijvoorbeeld). Wellicht dat jij op jou manier zaken doet, wellicht is het eens tijd om op een andere manier zaken te doen. Niet meer op de traditionele manier. Gevolgen van het zakendoen op basis van een emotionele keuze, want dat is vaak het geval (vraag het maar aan psychologen)

 

- de relatie staat voorop, inhoudelijk durft men elkaar niet meer aan te spreken op het geleverde werk;

- er worden geen duidelijke afspraken gemaakt over tijdslimieten (denk aan accountantscontrole, hoe vaak komt het voor dat een controle wordt uitgesteld vanwege capaciteitsgebrek bij opdrachtnemer....daar mag een ondernemer nooit de dupe van zijn)

- geen duidelijke afspraken betekent dat er onderhuids irritaties kunnen ontstaan die niet worden uitgesproken.

 

Het is in mijn optiek tijd om met dit soort diensten ook rationeler om te gaan. Het old-boys network te lijf gaan. Er is zoveel kennis in dit land dat een ondernemer niet bang hoeft te zijn dat hij mindere goden binnenkrijgt.

 

Ik wens jou natuurlijk veel succes met jou manier van zakendoen, maar er is ruimte voor een nieuwe manier, een manier van elkaar aanspreken op resultaten en afspraken!

 

Nogmaals, het is jou mening dat is jou goed recht, maar ik lees er toch wel in door dat jij niet echt openstaat voor een nieuw idee, hou alles maar bij het oude, een typische tunnelvisie in mijn optiek van iemand die nog op een traditionele manier zaken doet. Nl, veel op basis van persoonlijke relaties.......

Veel suc6 daarmee

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nogmaals, het is jou mening dat is jou goed recht, maar ik lees er toch wel in door dat jij niet echt openstaat voor een nieuw idee, hou alles maar bij het oude, een typische tunnelvisie in mijn optiek van iemand die nog op een traditionele manier zaken doet. Nl, veel op basis van persoonlijke relaties.......

Veel suc6 daarmee

 

 

En wat doe je zelf Doornroosje ?

Je vraag voorleggen op een site die zich als internet en ondernemers community begint te ontwikkelen. Netwerken is iets wat bij startende en kleine ondernemingen niet langer een trend is, maar echt doorzet als nieuwe ondernemingsvorm. En daarin is juist de persoonlijke relatie van belang.

Tuurlijk gaan ook de nieuwe ondernemers zich meer toeleggen op waar ze goed in zijn, maar ik zie ze geen tender uitschrijven voor een nieuwe website.

 

Ook voor grote ondernemingen is deze langdurige relatie van belang, en is een zekere garantie voor een goed product, dat iets door een relatie niet bespreekbaar is, dat is echt verleden tijd.

 

Lees het verhaal van mister Free Record shop in de nieuwe Sprout.

Het management gaat letterlijk door het raam naar buiten als ze teveel adviseurs inhuren om zich zo in te kunnen dekken. En dat omdat ze teveel steunden op adviseurs en zo dachten hun eigen haggie te kunnen redden.

 

Ik ben bang dat je zelf teveel op oude tradities leunt, duurzame ondernemersnetwerken zijn de toekomst, tenders is alleen voor bedrijven die voor een duppie op de eerste rang willen zitten , en later nogmaals de prijs betalen voor een goede oplossing. Eb soort bedrijven dat met uitsterven wordt bedreigd, of naar China is gevlucht.

 

Adviseurs zijn uit.

Link naar reactie
  • 0

Tja, als ik dit bericht goed lees zie ik een tegenstrijdigheid:

 

Adviseurs zijn uit, zie Free Record Shop

 

>> helemaal mee eens, blijkbaar zoekt het management die adviseurs uit die hen alleen maar bevestigen, cover your ass mentaliteit;

 

Maar je tilt de discussie naar een niveau wat er niet toe doet als ik het mag zeggen, blijkbaar omdat een aantal mensen zich aangevallen voelt.

 

Vraag aan een aantal ondernemers wat men van de prijs vindt van zijn/haar accountant en het antwoord zal zijn: TE DUUR!

Vraag wat men vindt van de tarieven die worden gerekend voor adviezen, het antwoord zal in veel gevallen zijn: TE DUUR!

Vraag aan een ondernemer wat nu echt de toegevoegde waarde is van een accountant voor zijn business, het antwoord zal in veel gevallen zijn: hij heeft verstand van boekhouden, maar van mijn business, nee niet echt.

 

Dus ik denk nog steeds dat er wel een mogelijkheid is om een dergelijke dienst op te zetten. Als het gaat om adviesdiensten kun je van te vore prijsafspraken maken. De keuze zal altijd worden bepaald door de ondernemer......

 

Wel grappig dat de discussie naar dit niveau wordt getild terwijl dat niet mijn vraag was/is....... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Eigenlijk zie je een aantal netwerk sites al deze kant op gaan. Communities krijgen steeds meer functionaliteiten om aparte gedeeltes en handel af te handelen (vraag en aanbod, marktplaats etc.)

 

Spannende en leuke hierbij is dat resultaten van afgehandelde opdrachten in zo'n netwerk worden terug gekoppeld, waardoor kwaliteiten zichtbaar worden.

 

Opstellen van die tenders voor grote opdrachten is een apart vak en daar kan je dan ook weer al of niet een aantal experts uit het hetzelfde netwerk voor inhuren, daar zou je wel bedrijf voor op kunnen zetten, maar ik denk dat ook dit gedeelte weer heel expertise afhankelijk is en uiteindelijk door virtueel teams uitgevoerd zullen gaan worden.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nogmaals, het is jou mening dat is jou goed recht, maar ik lees er toch wel in door dat jij niet echt openstaat voor een nieuw idee, hou alles maar bij het oude, een typische tunnelvisie in mijn optiek van iemand die nog op een traditionele manier zaken doet. Nl, veel op basis van persoonlijke relaties.......

Veel suc6 daarmee

 

 

Dat de mening van Edo niet de jouwe is, is duidelijk. Dat je Edo zo aanvalt, vind ik niet kunnen ('niet echt openstaat', 'bij het oude houden', 'tunnelvisie'). Dat zijn kwalificaties waarmee je jezelf voor mij als 'geen zaken mee doen' kwalificeert...

 

Fred

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat technico vanmorgen schreef in een ander stukje past hier goed denk ik:

"" Megapool is naar mijn idee één van de eerste die gesneufeld is in de prijzenslag, de Harensche Smid gaat diezelfde kant op, al die afbraak prijzen dat betaal je op een dag als consument, en nu maar janken bij de consumentenbond dat mensen in de kou staan, ja krijg je als je niet voor aftersales betaald.""

 

Tevens sluit ik me aan bij de opmerking van Fred dat als jouw mening niet strookt met die van iemand die reageerd op je vraag en zijn visie daar in geeft, dat je die persoon wel gewoon in zijn waarde zou kunnen laten.

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.