• 0

Verfrissende gemeentelijke politieke acties?!

Een beetje off topic misschien, maar heb een beetje getracht de gemeentelijke politieke werving acties te volgen de laatste maanden, maar vanavond was ik me zelf echt bewust dat ik eigenlijk nergens achter stond toen ik weer eens voor dat stem bord stond. Welke knop te drukken?!

 

Ik zag de namen van al die vol gevreten koppen die langs de kant van de weg op van die bol gevouwen borden stonden (misschien maakte dat ze wel zo bol :-) of zag namen van mensen van wat ik weet dat die het alleen maar over andere mensen hebben gehad.

 

Zag namen van mensen die in de kranten alleen maar afgezeken werden (waarvan ik me nog steeds afvraag of dat nou terecht is/was of niet!?).

 

Maar kon echt niets ontdekken wie nou eens iets verfrissend te melden had, iets praktisch, iets zinnigs, iets waarvan je zegt, tjee ja, leuk dat is nou handig, iets waar we echt wat aan hebben. Echt weinig of helemaal niets, nada! Echt, ik heb alle kranten van de afgelopen maand bewaard, ik kon bladeren en bladeren... niets nieuws!

 

Wie heeft er nou wel iets nuttigs vernomen! Ik wil geen namen horen alleen maar nuttige ideeën en initiatieven. Kan me ook niet schelen van welke partij dat vandaan komt. Vroeg me gewoon af ik de enige ben en of ik misschien dan maar noodgedwongen echt de politiek in moet (je mag immers niet mopperen op mensen die iedere avond niet thuis kunnen eten en van huis af zijn, ben ze gerust dankbaar, wie moppert moet er wat aan doen!), maar tja en dan.... Ik heb nog geen buik en wil dat graag zo houden:-)

 

Uiteindelijk maar gekozen voor iemand waar ik nooit wat van had gehoord, zijn achternaam was iets van Tranquilo, vond ik zo mooi daadkrachtig en rustig klinken, en stond nog redelijk in het midden van een goed rijtje ook, ....toch nog op iets kunnen stemmen:-)

 

Maar goed, wat was nou een verfrissend goed initiatief bij jou in de gemeente en om het nou niet helemaal off topic te maken, iets waar je als ondernemer wellicht wat aan had!?

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Vroeg me gewoon af ik de enige ben en of ik misschien dan maar noodgedwongen echt de politiek in moet (je mag immers niet mopperen op mensen die iedere avond niet thuis kunnen eten en van huis af zijn, ben ze gerust dankbaar, wie moppert moet er wat aan doen!), maar tja en dan.... Ik heb nog geen buik en wil dat graag zo houden. :-)

 

Heb wel eens voorgesteld om de Partij zonder Pluche op te richten. Dan stem je op een partij die zijn zetels leeg laat. Geen constructieve bijdrage aan de democatie, dat snap ik ook wel. Maar wel een uitlaat voor proteststemmers (en wat mij betreft een beter alternatief dan rascistische partijen) en een manier om het gebrek aan betrokkenheid letterlijk zichtbaar te maken. Tien lege zetels in de tweede kamer.

 

Je kan wel lijstduwer worden! Krijg je gegarandeerd geen buikje van. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Maar goed, wat was nou een verfrissend goed initiatief bij jou in de gemeente en om het nou niet helemaal off topic te maken, iets waar je als ondernemer wellicht wat aan had!?

 

 

 

 

Het was niet iets waar ik direct wat aan had, maar gisteren in Netwerk was. Nijmegen, "bolwerk" van de linkse partijen. Ook de plaatselijke ondernemersvereniging kwam aan het woord en voor de ondernemers is een links Nijmegen allesbehalve goed geweest. Van een hoge positie in ( ik dacht de top 5) grote steden/prestaties ondernemingen naar de een na laatste plaats...

 

En afgelopen zondag in Businesclass kwam Wouter Bos zeer slecht uit de verf ( verdraaingen en onwaarheden etc.).

 

Allemaal dingen die mijn besluit tot stemmen zeer eenvoudig hebben gemaakt!

 

Link naar reactie
  • 0

Altijd lastig die locale verkiezingen, maar gelukkig bevestigde de stemwijzer zowaar wat ik toch al van plan was te stemmen. De mensen ken ik verder niet (persoonlijk), maar ik bemoei me daar ook niet zoveel mee.

 

En afgelopen zondag in Businesclass kwam Wouter Bos zeer slecht uit de verf ( verdraaingen en onwaarheden etc.).

 

Helaas niet gezien, maar ik kan me zo voorstellen dat je als rooie rakker niet bij Mens on-air aan tafel moet gaan zitten... voordeel voor Bos: het zou me verbazen als 1% van de business-class kijkers uberhaupt zo overwegen pvda te stemmen, al was het de laatste partij op aarde ;)

Link naar reactie
  • 0

het zou me verbazen als 1% van de business-class kijkers uberhaupt zo overwegen pvda te stemmen, al was het de laatste partij op aarde

 

De nachmerrie komt nog uit ook, de voorpagina openslaand

???

 

Kunnen we het hier straks nog meer over uitkeringen gaan hebben ;)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik moet wel zeggen dat de VVD ook niet echt scoort als ondernemers partij. ;) Bij het eerste de beste beetje tegenwind stapt Jozias van Aartsen op. Dit had nu juist de drive moeten zijn om keihard door te gaan.

 

Wordt het niet eens tijd voor een Partij van de Ondernemers ipv Partij v/d Arbeid ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Die tegenstelling VVD (rechts = ondernemer) versus PvdA (links = uitkeringstrekker of vakbondswerknemer) gaat al wat langer niet meer op. Je vindt veel succesvolle ondernemers in SP-kringen bijvoorbeeld, en die klassieke rechtse bal is doorgaans een manager.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wordt het niet eens tijd voor een Partij van de Ondernemers ipv Partij v/d Arbeid

 

Dat zou wel eens aardig zijn ja. Traditioneel is het een beetje de VVD die nog iets voor ondernemers doet, maar een goeie specifieke ondernemerspartij zou ook best wat stemmen trekken denk ik - er zijn zo'n miljoen ondernemers in nederland heb ik begrepen.

 

Maar het heeft ook wel zn complicaties, ondernemers hebben vaak best tegengestelde belangen, afgezien van 'minder belasting' zijn er weinig punten die voor alle ondernemers prettig zijn. Zelfs 'minder regels' raakt een groep ondernemers, er zijn bijv. de nodige bedrijven die hun brood verdienen met de uitvoering en controle die daarbij komt kijken.

 

Daarnaast kun je je afvragen wie dan de ondernemers moet vertegenwoordigen: Verkozen politici zijn per definitie (deels) loondieners, en een politieke post combineren met een eigen bedrijf is sowieso lastig vanwege belangenverstrengelingen etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Wordt het niet eens tijd voor een Partij van de Ondernemers ipv Partij v/d Arbeid

 

Dat zou wel eens aardig zijn ja. Traditioneel is het een beetje de VVD die nog iets voor ondernemers doet, maar een goeie specifieke ondernemerspartij zou ook best wat stemmen trekken denk ik - er zijn zo'n miljoen ondernemers in nederland heb ik begrepen.

 

Maar het heeft ook wel zn complicaties, ondernemers hebben vaak best tegengestelde belangen, afgezien van 'minder belasting' zijn er weinig punten die voor alle ondernemers prettig zijn. Zelfs 'minder regels' raakt een groep ondernemers, er zijn bijv. de nodige bedrijven die hun brood verdienen met de uitvoering en controle die daarbij komt kijken.

 

Daarnaast kun je je afvragen wie dan de ondernemers moet vertegenwoordigen: Verkozen politici zijn per definitie (deels) loondieners, en een politieke post combineren met een eigen bedrijf is sowieso lastig vanwege belangenverstrengelingen etc.

 

 

Ik denk dat heel veel ondernemers graag zouden zien dat Nederland een beter ondernemersklimaat krijgt;

 

- dus inderdaad de belastingdruk verlagen

- de importheffingen eens flink onder de loep nemen

- bepaalde ( overbodige) regels afschaffen

- verbod bij gemeenten om ondernemers als melkkoe te gebruiken ( zoals bijv. in Nijmegen de rioolbelasting voor ondernemers met 1600% te verhogen).

- loon 2 jaar doorbetalen bij ziekte afschaffen

- het voor ondernemers makkelijker en minder duur maken van het aannemen van personeel

- het ontslagrecht versoepelen. Dit zou voor de economie ook goed zijn. Een ondernemer kan zo eerder personeel in dienst nemen, bedrijf de mogelijkheid geven (flink) te groeien zonder gelijk onverantwoorde risico's te lopen.

 

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen te bedenken. En wie zo'n partij moet vertegenwoordigen, ik denk oud ondernemers, economen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die tegenstelling ... (rechts = ondernemer) versus ...(links = uitkeringstrekker of vakbondswerknemer) gaat al wat langer niet meer op.

 

Femke Halsema liberaal van het jaar

 

De liberale jongerenorganisatie JOVD heeft GroenLinks-leider Femke Halsema vrijdag uitgeroepen tot 'liberaal van het jaar'.

Die titel verleent de JOVD jaarlijks aan iemand die zich in het maatschappelijk debat liberaal heeft geprofileerd.

 

Halsema krijgt de prijs wegens haar vorig jaar verschenen manifest Vrijheid eerlijk delen, waarin ze pleit voor een drastische modernisering van de 'krachteloze verzorgingsstaat'. Ze stelt onder meer voor om de duur van de WW te bekorten en het ontslagrecht te versoepelen.

 

bron. www.planet.nl

 

Blijkbaar moeten we de oude politieke richtingen opnieuw herkennen: links is niet meer links, en rechts is niet meer rechts.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar moeten we de oude politieke richtingen opnieuw herkennen: links is niet meer links, en rechts is niet meer rechts.

 

Nouja, de links-rechts tegenstelling in discussies rond belastingen, arbeidsrecht en dergelijke bestaat nog wel, en die is nog steeds een beetje werknemer vs werkgever.

 

Alleen is deze issue veel minder belangrijk geworden, en zijn er zat (redelijk/goed betaalde) werknemers met 'rechtse' belangen op het gebied van belastingverlaging en dergelijke. Maar qua ontslagrecht zit die werknemer weer veel beter bij links, al zal het in de praktijk wel meevallen aangezien goedbetaalde werknemers vaak ook wel elders werk kunnen vinden.

 

Bovendien zijn er een aantal issues waar de typisch linkse en rechtse standpunten niet iedereen aanspreken. Je zou bijvoorbeeld best voorstander kunnen zijn van een flattax, maar ook van strenger milieubeleid - dat laatste is toch traditioneel 'links'.

 

Misschien is een systeem met politieke partijen helemaal niet zo handig, omdat je altijd voor een set standpunten moet kiezen waarvan sommige je niet gaan bevallen. Je mening kunnen geven per standpunt ipv partij te kiezen is dan mogelijk veel efficienter, maar vereist wel dat de huidige democratie op de schop gaat (niet dat ik daar problemen mee heb).

Link naar reactie
  • 0

Politieke vernieuwing is belangrijk. Bij ons is er een nieuwe partij met een goede vernieuwende organisatie structuur waarbij ook "de praat van de straat" d.m.v. een klankbordgroep naar hun "denktank" gaat die op zijn beurd de raadsleden weer adviseert. Dit verhaal komt uit de hoge hoed van Martin Scholten (directeur Wageningen Marien) die op vele terreinen de animator is van innovatieve projecten. Persoonlijk vind ik dit een goede opzet om de burger en de politiek dichter bij elkaar te brengen. Meer info op hun site http://www.wr05.nl/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij ons is er een nieuwe partij met een goede vernieuwende organisatie structuur waarbij ook "de praat van de straat" d.m.v. een klankbordgroep naar hun "denktank" gaat die op zijn beurd de raadsleden weer adviseert.

 

Het is nog steeds een beetje een lange bocht, van klankbordgroep via een denktank naar de raad, maar het klinkt wel als een poging tot wat directer democratie.

 

Burgers directere invloed geven op specifieke besluiten lijkt me wel een goede zaak, en is tegenwoordig best haalbaar. In het pre-internet tijdperk was het vast zeer onpraktisch om op regelmatige basis de kiezer te raadplegen, maar die technische hobbel bestaat niet langer. Wat dat betreft is het zeker een systeem om te overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Links, echts, midden, democratie is een waardeloos syteem zoals Den Haag bijna dagelijks aantoond. Door verkiezingen preveleren de korte termijn belangen van kiezers boven de lange termijn belangen van de gemeenschap.

Kijk maar eens naar de grote groep ouderen die geen deel meer uitmaken van het actieve economische verkeer, maar door hun grootte wel een enorme invloed kunnen uitoefenen op het geld dat straks door mensen wordt gegenereerd die de welvaart voor hun in rap tempo ziet afnemen.

 

Misschien komt er wel een nieuwe emigratiegolf naar landen die met hetzelfde probleem kampen, maar door atractieve vestigingsmaatregelen zo weer een gezonde leeftijdsopbouw van de bevolking creeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Burgers directere invloed geven op specifieke besluiten lijkt me wel een goede zaak, en is tegenwoordig best haalbaar. In het pre-internet tijdperk was het vast zeer onpraktisch om op regelmatige basis de kiezer te raadplegen, maar die technische hobbel bestaat niet langer. Wat dat betreft is het zeker een systeem om te overwegen.

 

Ik zie mezelf nou niet de hele dag allerlei vragen en keuzes staan te beantwoorden:

- Wel of geen brug over die weg?

- Wel of geen voetbal terrein in de nieuwbouwwijk?

etc..

 

Kost al genoeg energie om de juiste chocolade pasta uit een schap te kiezen, dit er ook nog bij? Oftewel je gaat toch weer woordvoerders creeëren, woordvoerders gaan weer adviseurs om zich heen zamelen waardoor je weer een flink aantal stoelen in die raadzaal er bij kunt zetten:-)

 

Maar oké het zou wel beter zijn, als gewoon meer mensen iets meer directer mee konden denken, waardoor keuzes sneller helderder worden, zullen denk ik wel weer meer kleinere partijen gaan onstaan. Zoveel mensen, zoveel wensen...

 

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat was inderdaad een mooi shot ja ;) Maar even over hetgeen waarmee dit topic begonnen is: Eigenlijk best triest dat er totaal niets vernieuwends gebeurt. Hier liggen voor de eerste partijen die dit gaan doen wel meer kansen tijdens de volgende verkiezingen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar moeten we de oude politieke richtingen opnieuw herkennen: links is niet meer links, en rechts is niet meer rechts.

 

Misschien is een systeem met politieke partijen helemaal niet zo handig, omdat je altijd voor een set standpunten moet kiezen waarvan sommige je niet gaan bevallen. Je mening kunnen geven per standpunt ipv partij te kiezen is dan mogelijk veel efficienter, maar vereist wel dat de huidige democratie op de schop gaat (niet dat ik daar problemen mee heb).

 

ok. Dit klinkt best goed opzich. [subtiel] Maar ik wordt toch een beetje bang bij de gedachte dat mensen die wat minder verstand van bepaalde zaken hebben daar direct invloed op hebben [/subtiel].

 

Neem flattax. Ik ken zat mensen die er principieel op tegen zullen zijn, terwijl feiten aantonen dat het wel werkt en het positief is voor een land.

 

Wat denken jullie?

 

gr.

Peter

Link naar reactie
  • 0

Ik zie mezelf nou niet de hele dag allerlei vragen en keuzes staan te beantwoorden:

- Wel of geen brug over die weg?

- Wel of geen voetbal terrein in de nieuwbouwwijk?

 

Natuurlijk niet iedere dag en over ieder detail, maar het zou van mij wel wat vaker en uitgebreider mogen eigenlijk.

 

Qua landelijke politiek kun je nu 1 keer per 4 jaar een keuze maken voor een van de partijen, en verder helemaal niets. Als je geen partij kunt vinden die helemaal aansluit moet je er een kiezen die maar zo-zo is, en zelf succesvol een partij oprichten.. tja, dat kan wel, maar lukt vrijwel nooit.

 

Wat ik me er wel bij voorstel: Bijvoorbeeld ieder kwartaal antwoorden op een tiental stellingen / afwegingen... maar dan wel zaken die economisch zijn doorgerekend, zodat het gewoon te financieren is. Bijvoorbeeld flattax tegen zoveel % versus behoud van hypotheekrente bij de huidige tarieven. Of wegvebreding versus verbetering/subsidiering van OV.

 

Een dusdanige aanpak valt niet echt te realiseren binnen ons huidige politieke systeem, maar zo'n partijendemocratie is ook niet zaligmakend.

 

Neem flattax. Ik ken zat mensen die er principieel op tegen zullen zijn, terwijl feiten aantonen dat het wel werkt en het positief is voor een land.

 

Wat denken jullie?

 

Qua flattax ben ik persoonlijk een voorstander, zeker als je met feiten kunt onderbouwen dat ik, en/of de samenleving, erop vooruit zou gaan. Maar belangrijker vind ik dat er de mogelijkheid is om hievover een keuze te maken, zonder daar 500 andere standpunten van een partij bij te krijgen waar ik helemaal niet op zit te wachten.

Link naar reactie
  • 0

 

Neem flattax. Ik ken zat mensen die er principieel op tegen zullen zijn, terwijl feiten aantonen dat het wel werkt en het positief is voor een land.

 

Wat denken jullie?

 

Qua flattax ben ik persoonlijk een voorstander, zeker als je met feiten kunt onderbouwen dat ik, en/of de samenleving, erop vooruit zou gaan. Maar belangrijker vind ik dat er de mogelijkheid is om hievover een keuze te maken, zonder daar 500 andere standpunten van een partij bij te krijgen waar ik helemaal niet op zit te wachten.

 

Mee eens. Maar wat ik bedoel: veel mensen stemmen niet op basis van onderbouwingen, maar vanuit gevoel. Zeker als ze de onderbouwing niet begrijpen. Grote kans dat die tegen stemmen en zo vooruitgang belemmeren.

 

Grofweg gezegd: wil je een bouwvakker directe invloed geven op een economisch besluit?

 

Hiermee zeg ik dus niet dat alle bouwvakkers dit niet kunnen, maar is puur bedoeld om m'n punt duidelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

Grofweg gezegd: wil je een bouwvakker directe invloed geven op een economisch besluit?

 

Hiermee zeg ik dus niet dat alle bouwvakkers dit niet kunnen, maar is puur bedoeld om m'n punt duidelijk te maken.

 

Je punt is me volstrekt duidelijk. Maar dit is een fundamentele fout in het concept democratie, en heeft weinig van doen met hoe direct die democratie vervolgens wel/niet is.

 

Je zou je kunnen afvragen of de gemiddelde mens slim genoeg is om een goede stem uit te kunnen brengen, ook in een partijenstelsel... alleen mag je die vraag nimmer hardop stellen, en heb ik voorgaande dus ook niet 'on the record' gepost ;)

Link naar reactie
  • 0

Sinds de gemeenteraadverkiezingen vraag ik me al af hoe het politiek klimaat er in Nederland uit zou zien als je hier een stemplicht zou hebben, net als in België. In België ga je een maand achter de talies als je ongeoorloofd niet gaat stemmen.

 

Waar zouden de mensen op stemmen die nu niet stemmen? Waarom stemmen ze nu niet: het idee 'we worden toch niet gehoord', of geen aansluiting bij een partij kunnen vinden, of misschien gewoon geen zin om naar het stemhokje te gaan...

 

Mijn gevoel zegt dat een stemplicht aan de linkse kant ten goede zou komen (opkomen voor de sociaal zwakkeren) maar heel rechts zou ook goed kunnen (strenger asielbeleid).

 

Maar dat hangt natuurlijk alles samen met de groep 'niet-stemmers' die ik mezelf voorstel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.