• 0

BTW nummer gebruiken voor ontvangst; legaal?

Hallo allemaal,

ik heb me 7 maart ingeschrevfen bij de Kamer van Koophandel. :) Nu heb ik de volgende dag gelijk de brief naar de Belastingdienst op de bus gedaan, voor een BTW nummer, dus dat is voorlopig ook weer geregeld. De volgende stap is het aanmelden bij de door mij gekozen leverancier. Op het invulformulier van dit bedrijf moet een BTW-nummer ingevult worden.

Mijn vraag is nu alleen: een BTW-nummer bestaat - volgens een ander draadje op HL - uit NL (sofinummer) B01. Kan ik dit nummer nu al gebruiken om me bij de leverancier aan te melden, of is het noodzakelijk te wachten totdat ik het nummer officieel van de Belastingdienst heb ontvangen?

 

Ik heb op het forum verschillende draadjes over BTW en BTW-nummer s gelezen, maar op deze vraag kon ik niet een concrreet antwoord vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

 

 

Michiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is nu alleen: een BTW-nummer bestaat - volgens een ander draadje op HL - uit NL (sofinummer) B01. Kan ik dit nummer nu al gebruiken om me bij de leverancier aan te melden, of is het noodzakelijk te wachten totdat ik het nummer officieel van de Belastingdienst heb ontvangen?

 

Ik heb op het forum verschillende draadjes over BTW en BTW-nummer s gelezen, maar op deze vraag kon ik niet een concrreet antwoord vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Michiel, je BTW-nummer is inderdaad NL (sofinummer) B01 als je een eenmanszaak hebt. Als je bijvoorbeeld een BV hebt, geldt dit dus niet.

 

Ik ben naar de Belastingdienst geweest om een BTW-nummer aan te vragen en een medewerker vertelde mij dat ik mijn BTW-nummer direct kon gebruiken (ik heb een eenmanszaak, dus het BTW-nummer stond al vast) en niet hoefde te wachten op de officiële bevestiging.

Link naar reactie
  • 0

Oké, het is inderdaad een eenmanszaak. Maar, kan de leverancier dit niet op de één of andere manier controleren? Als ik dan nog niet 'ingeschreven' sta met het BTW nummer, zullen de me waarschijnlijk geen klant laten worden. Is dit van invloed, of is dit eerder een doemscenario en kan ik de aenvraag morgen gewoon op de electronische bus doen?

 

 

Michiel

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen niet controleren of jij wel of niet een BTW-nummer hebt.

 

Het is overigens wel te controleren of een BTW-nummer geldig is (hier). Misschien wordt je BTW-nummer als ongeldig gezien als het nog niet officieel bevestigd is, maar dit weet ik niet zeker (heb het zelf niet geprobeerd toen mijn BTW-nummer nog niet officieel was vastgesteld).

Link naar reactie
  • 0

Misschien wordt je BTW-nummer als ongeldig gezien als het nog niet officieel bevestigd is, maar dit weet ik niet zeker (heb het zelf niet geprobeerd toen mijn BTW-nummer nog niet officieel was vastgesteld).

 

Die van mij heb ik nu bijna 2 jaar, maar die site geeft nog steeds "Neen, ongeldig BTW-nummer"

 

Nice try, no go... ;)

 

Mijn BTW-nummer wordt wel als geldig weergegeven, dus ik nam aan dat dit systeem wel in orde was. Maar blijkbaar is dat niet het geval. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dit een wat ouder topic is, sorry daarvoor.

 

Voor mij geld inmiddels dat ik al 8 en een halve week zit te wachten op bericht van de BD. Het zou tot 8 weken kunnen duren, dus ik zal daar weer eens achterheen gaan.

 

Nu heb ik de link hierboven zo eens bekeken en het BTW nummer dat ik denk dat het word, in getoetst.

Dan staat er, ja geldig btw-nummer. Maar zonder naam en adres.

 

Wat moet ik hier van denken dan? Is dit mijn nummertje, of kan dat helemaal niet aangezien ik nog niks heb vernomen?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Nederlandse BTW nummers worden op de site alleen gevalideerd, ik ben nog geen inschrijvingen tegen gekomen waar info over opgevraagde bedrijf wordt afgegeven.

Nu heb ik de link hierboven zo eens bekeken en het BTW nummer dat ik denk dat het word, in getoetst.

Dan staat er, ja geldig btw-nummer. Maar zonder naam en adres.

 

Wat moet ik hier van denken dan? Is dit mijn nummertje, of kan dat helemaal niet aangezien ik nog niks heb vernomen?

 

Als je een eenmanszaak hebt dan zal je je sofi hebben ingevoerd, dus dan kan ik met 99.9% zekerheid zeggen dat het jouw nummertje zal zijn

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.